Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-21, 00:01
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Hej,

Det är så att jag har en ihopfällbar cykel med 20" hjul som jag trivs mycket bra med och tycker att den är ganska fullgod som cykel och tar med den när jag reser i landet.

Saken är så att jag också vill ta med cykeln när jag reser utomlands på flyget, men det verkar inte bättre än att 20" hjul automatisk gör den oversized så jag skulle få betala 500-1000kr extra för bagage varje gång jag tar flyg.

Jag funderade däremot på att istället köpa en ihopfällbar med 16" hjul som flygbolaget inte borde ha några problem med, men frågan är bara om de är jävliga att cykla med jämfört med 20" hjulen?

Det ser ju ut som barncyklar i jämförelse, och jag tänker mig att det kan vara frustrerande långsamt/jobbigt att cykla på men det kanske det inte är, så folk som testat båda varianter får gärna dela med sig av upplevelsen.
Citera
2018-07-21, 13:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej,

Det är så att jag har en ihopfällbar cykel med 20" hjul som jag trivs mycket bra med och tycker att den är ganska fullgod som cykel och tar med den när jag reser i landet.

Saken är så att jag också vill ta med cykeln när jag reser utomlands på flyget, men det verkar inte bättre än att 20" hjul automatisk gör den oversized så jag skulle få betala 500-1000kr extra för bagage varje gång jag tar flyg.

Jag funderade däremot på att istället köpa en ihopfällbar med 16" hjul som flygbolaget inte borde ha några problem med, men frågan är bara om de är jävliga att cykla med jämfört med 20" hjulen?

Det ser ju ut som barncyklar i jämförelse, och jag tänker mig att det kan vara frustrerande långsamt/jobbigt att cykla på men det kanske det inte är, så folk som testat båda varianter får gärna dela med sig av upplevelsen.

Jag har testat båda varianterna och skulle INTE rekommendera 16 tum. Det känns helt enkelt som en för liten cykel att cykla på (jag är 190 cm). Skulle istället rekommendera att hyra cykel i de städerna du flyger till.
Citera
2018-07-21, 15:33
  #3
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow
Jag har testat båda varianterna och skulle INTE rekommendera 16 tum. Det känns helt enkelt som en för liten cykel att cykla på (jag är 190 cm). Skulle istället rekommendera att hyra cykel i de städerna du flyger till.

Jo, jag tror väl att de cyklar jag sett rekommenderat max 180cm vilket jag precis klarar gränsen på.
Saken är ju att jag har lätt fotskada som gör att jag foten börjar värka efter några kilometer samtidigt som jag vill utforska så mycket som jag kan göra när jag reser.

Min resstil är ju också att bara spendera några dagar på samma ställe och min erfarenhet är att det ibland är riktigt jobbigt att hitta hyrcyklar samt dyrt om man vill köra över flera dagar.

Så även om det kanske inte är så kul att cykla på kanske det ändå gör jobbet om man vill ta sig några kilometer hit och dit?
Citera
2018-07-21, 16:34
  #4
Medlem
orvarens avatar
Köp en gammal järnhäst för några hundra dit du kommer. Du kanske även kan sälja den för en struntsumma när du drar vidare, ta bara med ett lås. 🙂
Citera
2018-07-21, 23:23
  #5
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Köp en gammal järnhäst för några hundra dit du kommer. Du kanske även kan sälja den för en struntsumma när du drar vidare, ta bara med ett lås. 🙂

Jo, hade jag varit typen som stannar på 2-3 ställen hade det varit ett alternativ, men nu är jag grymt mobil och kan säga att på senaste 5-veckors resan besökte jag 19 platser där vanlig cykel inte är smidigt att ta med på tåg, buss, taxi och inrikesflyg.
Citera
2018-07-22, 15:00
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej,

Det är så att jag har en ihopfällbar cykel med 20" hjul som jag trivs mycket bra med och tycker att den är ganska fullgod som cykel och tar med den när jag reser i landet.

Saken är så att jag också vill ta med cykeln när jag reser utomlands på flyget, men det verkar inte bättre än att 20" hjul automatisk gör den oversized så jag skulle få betala 500-1000kr extra för bagage varje gång jag tar flyg.

Jag funderade däremot på att istället köpa en ihopfällbar med 16" hjul som flygbolaget inte borde ha några problem med, men frågan är bara om de är jävliga att cykla med jämfört med 20" hjulen?

Det ser ju ut som barncyklar i jämförelse, och jag tänker mig att det kan vara frustrerande långsamt/jobbigt att cykla på men det kanske det inte är, så folk som testat båda varianter får gärna dela med sig av upplevelsen.

Vad är det för typ av biljetter du reser med? Businessbiljetter brukar ofta tillåta stor cykelväska utan kostnad bara den väger max 32 kilo. Skall man ha en cykelväska som håller handbagagemåttet så lär det bli svårt med något som har större än 16" hjul.
Citera
2018-07-22, 18:34
  #7
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad är det för typ av biljetter du reser med? Businessbiljetter brukar ofta tillåta stor cykelväska utan kostnad bara den väger max 32 kilo. Skall man ha en cykelväska som håller handbagagemåttet så lär det bli svårt med något som har större än 16" hjul.

Blir ekonomibiljett för mig, faktum är att inte ens min 20" cykel i hårdförpackning klarar maxmåttet på 158cm sammanlagt så risken är att jag skulle få betala extra för oversize bagage varje gång.
Därför siktar jag på en 16" cykel istället som med förpackning kan kvala in för bagagegränsen.

Besökte förresten en cykelaffär och testade en modell med 14" hjul så jag fick ett hum om vad 16" varianter skulle vara, sant är att man inte brakar iväg 30+km/h som man gör med vanliga cyklar men 15-20km/h som är vanligt i stadsmiljö klarade den faktiskt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback