Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-28, 20:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttge92
Det är definitvt möjligt att blockera alla inkommande anslutningar från ip adresser som slutar på 0 men det finns absolut ingen anledning, och det är en osanolik och kritisk bugg då 10ish% av världens användbara adresser inte skulle kunna nå hemsidan, utan någon rim och reson.

Jag tror inte heller att någon avsiktligt filtrerar dessa adresser, även om någon har påstått detta i någon artikel. Det som jag däremot har kunnat bekräfta, är att operatörer har gjort ett undantag i DHCP servern för adresser som slutar på 0 eller 255.

När operatörerna började med Classless Inter-Domain Routing (CIDR), så kom det in klagomål från en del kunder. Det visade sig att vissa system inte gick att nå om klienten hade en adress som slutade med en nolla. Det påstods att en av sidorna som inte gick att nå var Microsoft.

Här ser man någon som nyligen har drabbats av detta problem.

https://stackoverflow.com/questions/...ding-with-zero


Sedan så finns det säkert en hel del buggar i diverse system som kan påverka det hela. Jag har själv stött på sådana i servrar från Sun Microsystems som inte kunde kommunicera med enheter som hade en x.x.x.0 adress.


Här ser vi en ganska färsk bugg från Cisco där en standardgateway som slutar på 0 eller 255 inte är en giltig IP adress.

https://quickview.cloudapps.cisco.co...bug/CSCuv27120

Jag lyckades roffa åt mig en adress som slutar på en nolla genom att modifiera en fil i en Linux burk. Det jag kunde konstatera var att vissa webbutiker inte gick att nå från den datorn. Av vad jag kommer ihåg så gick IP adresserna från butikerna till samma datacenter i Norge.
Citera
2018-07-30, 13:11
  #14
Medlem
Jag använder NordVpn och kommer inte in på Aftonbladet. Jag frågade Aftonbladet om varför och fick svaret att de blockar användare med VPN för att man inte skall kunna ladda sidan utomlands.
Citera
2018-07-30, 14:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twilight-
Jag använder NordVpn och kommer inte in på Aftonbladet. Jag frågade Aftonbladet om varför och fick svaret att de blockar användare med VPN för att man inte skall kunna ladda sidan utomlands.

Det var verkligen en lustig anledning tycker jag. Det står AB fritt att tillåta/blockera vilken trafik som helst, men att inte tillåta VPN för att undvika att någon från utlandet läser AB låter som en undanflykt tycker jag. Som jag ser på saken så tjänar AB mer pengar ju fler läsare de har, och att blockera (tex) svenskar som är på semester utomlands kommer ju bara att göra att de går miste om läsare och därmed inkomster.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback