Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 20:26
  #1
Medlem
Jag är lite osäker på en sak. Blir det problem om jag köper med mig 1 liter sprit och två pavor vin från Peru och reser hem via Panama och sen Frankfurt? Kollar de mängden alko? Jag är ju bara i transit typ.
Äre bara å packa ner flaskorna i resväskan o checka in?

Sen funderar jag om det bara var pga USA jag behövde hämta ut och re-checka in väskan på väg HIT till Peru eller om det gäller även på vägen hem i Panama och Frankfurt. Jag ska givetvis fråga vid incheckningen men kul med lite förhandsinformation.

Ialla fall. Staden Lima överstiger min fattningsförmåga. Det är som att kliva in i 3D-Tetris. Ha ha. Helt jäkla otrolig stad och livspuls. Allt detta ljud överallt...
Citera
2018-07-20, 20:59
  #2
Medlem
Zastroznjemjes avatar
USA är efterblivna och tillämpar inte "sterile transit", alltså att mellanlanda normalt. De behandlar dig typ som om du ska in i landet, även om du inte ska det. Det är därför du fick plocka ut väskan och checka in den igen. På en rutt Lima-Panama-Frankfurt-Sverige behöver du inte plocka ut väskan. Jag har själv flugit Bogotá-Panama-Amsterdam-Stockholm, samt Lima-Amsterdam-Stockholm.

Om jag vore du så skulle jag packa ner min literflaska med sprit och två pavor vin i stora check-in väskan och köra utan att blinka. Ingen kommer att rota i din väska på vägen, nej. När du kommer till Sverige så är det värsta som kan hända dig att de fiskar upp dig i tullfiltret och säger ajabaja, häller ut spriten och låter dig gå. Har dock aldrig hänt mig.

När du kommer från Sydamerika så är det inte en flaska sprit och två flaskor vin de letar efter om man säger så. Det finns andra saker som har betydligt högre prioritet. Men, till syvende och sist så är det du som reser och inte jag, så gör vad du vill men jag hade inte tvekat.
Citera
2018-07-20, 21:01
  #3
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Som jag har fattat det är det i princip endast USA som inte har “sterile transit”. Jag har dock väldigt lite erfarenhet av just Latinamerika och vet inte om de är jätteamerikaniserade just på de flygplatserna.

Jag bytte förvisso flyg i Panama en gång, men då hade jag bett flygbolaget att inte checka baggaget längre än till Panama eftersom min layover var en hel natt och jag hade bokat hotell vid flygplatsen. Jag blev stoppad av agressiva tulltjänstemän när jag gick ut med väskan, som frågade varifrån jag kom och vad jag skulle göra i landet. Jag sa att jag var i transit och då sa de "OK" och släppte igenom mig utan att undersöka något.

I Frankfurt behöver du definitivt inte checka om väskan om din biljett fortsätter därifrån till annan flygplats i EU. Kommer du utifrån EU går du igenom Schengengränskontrollen vid första EU-flygplatsen, men du tulldeklarerar inte förän du når slutdestination (alt. sista flygplats på din färdplan som har tull)
Citera
2018-07-22, 02:29
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Från ett land utanför EU får man, enligt svenska tullen, ta in 1 liter sprit, 4 liter vin.... vilket är mer än du tänker ta in. Från ett annat EU-land får du ta in obegränsat under vissa förutsättningar.

Nu kommer du och ditt bagage att resa genom Panama och jag har ingen aning vad deras regler säger. Sedan kommer ni att fortsätta till EU (Tyskland), då bör tyska införselregler gälla, och de bör rimligtvis vara utformade ungefär som de svenska.
Att du ska åka vidare ut ur ett land omgående ger dig antagligen inte rätten att bryta mot landets införselregler.

Tillägg: Länder kan ha olika uppfattning om huruvida man anses vara inne i landet när man bara byter exempelvis flyg. Jag har för mig att Sverige anser att man alltid är det. Tullregler är bara en sak som påverkas av det.
__________________
Senast redigerad av Neksnor 2018-07-22 kl. 02:32.
Citera
2018-07-26, 14:49
  #5
Medlem
Epilog:
Jag packade ner flaskan i stora checkin-väskan. Den följde med hela vägen till Arlanda. Jag behövde heller inte ta ut och rechecka in väskan igen. Varesig i Panama eller Frankfurt.

En extra säkerhetskoll gjordes av mitt handbagage i Frankfurt efter röntgen. Hon rotade runt lite och bad om ursäkt att hon rivit upp den noggrant packade väskan.
Allt gick smidigt. Lufthansa flög rutten från Panama och deras A340-300 var ett riktigt fräscht plan o med bra utbud av filmer och musik.


(PS/ Har moderatorn förtydligat ämnet? Tack i så fall. Jag är urusel på sånt...)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2960272

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback