Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 19:30
  #1
Medlem
Min syster tar någon psykofarmaka som heter Sertralin. Hon säger att det är för att hon har för låga serotonin-nivåer. Samtidigt så läser jag på Wikipedia att Sertralin är en s k selektiv (vad det nu betyder) serotoninåterupptagshämmare. I min värld, så ifall någonting hämmar någonting, så betyder det väl att detta läkemedel sänker kroppens förmåga att skapa (om nu kroppen skapar serotonin?), eller ta upp / tillgodogöra sig, serotonin?

Tacksam för info/hjälp.

Mvh
Citera
2018-07-20, 19:45
  #2
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Det enda du behöver veta är att kontrollstudierna är gjorda av företagen själva och katastrofalt dåligt gjorda. Dom är inte gjorda under lång tid och det är en mängd fel dom gör.

Ifall du vågar skulle jag rekommendera dig denna bok:
Pillret : en berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och marknader

Du kommer med stor sannolikhet aldrig svälja ett piller, speciellt anti-depp såsom Sertralin. Hoppas din syster slutar ta medicinen snarast och försöker lösa det på andra sätt även om det är svårare.
Citera
2018-07-20, 20:52
  #3
Medlem
biffolos avatar
Citerar wikipedia
Citat:
Ursprungligen postat av wiki
Återupptagshämmare En grupp läkemedel som verkar genom att hindra återupptaget av neurotransmittorer i synapserna och därigenom ökar mängden av signalsubstans i fråga.
Alltså förhindrar substansen att återuppta(förverka) den specifika signalsubstansen så koncentrationen ökar, simpelt förklarat.
__________________
Senast redigerad av biffolo 2018-07-20 kl. 20:54.
Citera
2018-07-20, 20:55
  #4
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Min syster tar någon psykofarmaka som heter Sertralin. Hon säger att det är för att hon har för låga serotonin-nivåer. Samtidigt så läser jag på Wikipedia att Sertralin är en s k selektiv (vad det nu betyder) serotoninåterupptagshämmare. I min värld, så ifall någonting hämmar någonting, så betyder det väl att detta läkemedel sänker kroppens förmåga att skapa (om nu kroppen skapar serotonin?), eller ta upp / tillgodogöra sig, serotonin?

Tacksam för info/hjälp.

Mvh

Well, tagit just sertralin i många år, och höjde nyss och det va endast då nivåerna för mig rubbades, inte innan när jag hade en stadig ej ökande dos.

Har du frågor om just sertralin så kan ja nog svara på det mesta.
Citera
2018-07-20, 21:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Well, tagit just sertralin i många år, och höjde nyss och det va endast då nivåerna för mig rubbades, inte innan när jag hade en stadig ej ökande dos.

Har du frågor om just sertralin så kan ja nog svara på det mesta.

Frågan står ju i första inlägget? Får man mindre serotonin av att ta detta läkemedel?

Mvh
Citera
2018-07-20, 23:10
  #6
Medlem
Synapser ser ungefär ut som spermier som ligger huvud mot huvud. När en signal går från en nervcell (och synaps) till en annan så utsöndras serotonin från den första synapsen (huvudet), genom ett tomrum (en synapsklyfta) till nästa synaps. När det skett så ligger det kvar lite serotonin i klyftan som sedan tas upp igen av den första synapsen för att kunna avfyras igen senare. Ssri hämmar återupptaget vilket innebär att det ligger kvar mer serotonin i klyftan. På lång sikt kan denna förändring leda till nedreglering av serotonin (kroppen känner av att det ligger mer i klyftan än det ska och synapserna skickar ännu mindre), vilket gör att dosen kan behöva ökas.

Off topic, se gärna dokumentärserien Who cares in Sweden, som handlar om SSRI och dess risker. Finns gratis online.
Citera
2018-07-21, 05:51
  #7
Medlem
biffolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Frågan står ju i första inlägget? Får man mindre serotonin av att ta detta läkemedel?

Mvh
Svaret är nej. Halterna ökar av att använda SSRI. Nu vet du.
Citera
2018-07-22, 10:48
  #8
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biffolo
Svaret är nej. Halterna ökar av att använda SSRI. Nu vet du.

Ja i den bemärkelsen att halten höjs från att vara för låg. Tanken är att serotoninet ska stabiliseras, inte bli högre än "normalnivån."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback