Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-20, 17:36
  #1
Medlem
Hettan ställer till det , djur dör tusentals hektar skog brinner etc osv...
Man kan faktiskt få lite perspektiv på globala miljö påverkan, tänk om 30 år då kommer det vara mycket värre med den globala hettan. Vi mäniskor är upperbarligen inte redo. Italien hjälper , Frankrike hjälper Polen har skickat hjälp. Tänk den dagen när alla dessa länder har sina bränder osv. Vem kommer och hjälper oss då?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tall-ut-vatten

Vad tror ni , hur kommer det se ut om 40 år ? Dom två största skogsbränderna i Sveriges historia är 2014 och 2018. Ni ser utvecklingskurvan?
Citera
2018-07-20, 17:53
  #2
Medlem
Ställde ut en vattenskål på balkongen. Kanske kan hjälpa några fåglar
Citera
2018-07-20, 17:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Ställde ut en vattenskål på balkongen. Kanske kan hjälpa några fåglar
Schysst. Ställde också ut en skål med vatten.
Citera
2018-07-20, 18:00
  #4
Avstängd
Man kan även ställa ut en matsked med sockervatten åt bin och humlor, dom mår riktigt dåligt i denna hetta.
En skål är dumt då dom kan drunkna men en sked funkar kanon....även en skål med stenar inlagda.
Citera
2018-07-20, 18:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Man kan även ställa ut en matsked med sockervatten åt bin och humlor, dom mår riktigt dåligt i denna hetta.
En skål är dumt då dom kan drunkna men en sked funkar kanon....även en skål med stenar inlagda.

Det har jag gjort, tog ett fat och la i en näve av barnens spelkulor och häller på vatten dagligen. Såg det som ett tips någonstans att då kan bina lättare dricka. Har sett några där i alla fall så det verkar funka.
Citera
2018-07-20, 19:41
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Det har jag gjort, tog ett fat och la i en näve av barnens spelkulor och häller på vatten dagligen. Såg det som ett tips någonstans att då kan bina lättare dricka. Har sett några där i alla fall så det verkar funka.

Bra jobbat, bin och humlor är dom viktigaste livsformerna vi har, utan dom så är vi döda.
Citera
2018-07-20, 22:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Man kan även ställa ut en matsked med sockervatten åt bin och humlor, dom mår riktigt dåligt i denna hetta.
En skål är dumt då dom kan drunkna men en sked funkar kanon....även en skål med stenar inlagda.
Bra ide, nu bor jag i centrala Malmö men humlor,bin, fåglar samt igelkottar finns alltid.
Citera
2018-07-20, 22:11
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Bra ide, nu bor jag i centrala Malmö men humlor,bin, fåglar samt igelkottar finns alltid.

Bra jobbat, man ska va rädd om humlor och bin. Självklart även igelkottar och fåglar, vi människor har möjligheten att hjälpa med enkla medel och skall därför göra det.
Citera
2018-07-20, 23:47
  #9
Medlem
Tack för påminnelsen! Nu står en ugnsform med vatten på balkongen. Får plocka lite sten senare så att de mindre flygarna får sitt också.

Detta gör humlor lite gulligare

"Det är biologer vid Queen Mary University i London som har slagit fast att humlor kan känna något som liknar glädje. "

https://www.sydsvenskan.se/2016-10-0...an-har-kanslor

Är det någon som vet hur mycket socker det ska vara i sockervattnet? Spelar det roll?
Citera
2018-07-20, 23:54
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FagWag
Tack för påminnelsen! Nu står en ugnsform med vatten på balkongen. Får plocka lite sten senare så att de mindre flygarna får sitt också.

Detta gör humlor lite gulligare

"Det är biologer vid Queen Mary University i London som har slagit fast att humlor kan känna något som liknar glädje. "

https://www.sydsvenskan.se/2016-10-0...an-har-kanslor

Är det någon som vet hur mycket socker det ska vara i sockervattnet? Spelar det roll?

Härligt att du kör.....men ställ inte ut en ungsform ....då kommer bina att drunkna. Lägg i stenar så dom har nånstans och landa <3
Nåt dom kan sitta på medans dom äter.
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-07-20 kl. 23:56.
Citera
2018-07-21, 00:03
  #11
Medlem
StigAllans avatar
Lecakulor gör en bra landningsbana för flygande insekter.
Fyll ett fat med sådana eller glaskulor i trevlig kulör så blir både humlor och bin samt du nöjda.
Vatten också så att någon inte ska komma in och gnälla!
Citera
2018-07-21, 04:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Bra jobbat, man ska va rädd om humlor och bin. Självklart även igelkottar och fåglar, vi människor har möjligheten att hjälpa med enkla medel och skall därför göra det.
Efter jag skrev gjorde jag det, sen efteråt tittade jag genom fönstret och mycket riktigt kom det en
igelkott och drack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback