Citat:
Ursprungligen postat av
petolvan
Tack för svaret. Din teori om curlingfostran är helt förståerlig och när jag nu läser texten själv förstår jag verkligen att det kan framstå som det. Jag kan svara på att så är inte fallet. Min pappa tog livet av sig när jag var 7 år och tills jag var 14 år levde jag i tron om att han hade fått en hjärtinfarkt tills jag ifrågasatte mamma och undrade vad som egentligen hände. Jag mådde väldigt dåligt redan som 10-åring, en anledning till det var för att jag konstant oroade mig för att min mamma skulle dö och jag har nu på senare dagar förstått att det jag upplevde ibland faktiskt var panikattacker. Så förklaringen ligger nog lite djupare.
Ah, förstår! Väldigt hemskt att läsa. Tog mig friheten att tolka som jag gjorde då många i din ålder - utan dina hemska upplevelser - just får problematik sett till den skeva verklighetsbild deras föräldrar gett.
Nej då ligger givetvis, som du själv skriver, förklaringen ännu djupare och jag anser personligen verkligen att du ska gå i terapi. Jag är för okunnig i den svängen för att ge ett hjärtligt tips. Själv gått KBT som botat fobier men vet inte hur den terapiformen lämpas för just dig?
Hoppas fler, kunniga inom psykologi, hittar tråden och kan ge dig tips.