Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 14:03
  #1
Medlem
Enydrions avatar
Datorn jag använder för detta Windows 10 är numera uppdaterad till version 1803, och då fungerar det inte längre.

Tidigare så var dongeln med mobilt bredband ansluten via usb, och routern med nätverkskabel till WAN, därefter delades det mobila bredbandet ut på datorn.

Detta gjorde att jag kunde via wi-fi surfa med två mobiler via det mobila bredbandet.

Sedan uppdateringen så slutar det mobila bredbandet att fungera samma sekund jag stoppar in nätverkskabeln i routerns WAN...

Vet inte hur jag ska lösa detta utan att backa tillbaka från 1803 uppdateringen?

Några tips?
Citera
2018-07-23, 20:53
  #2
Medlem
Enydrions avatar
Denna person verkar ha liknande problem som jag har...

https://superuser.com/questions/1328...-lan-interface

ska läsa lite om det nu...

Verkar inte som om han fått någon lösning...


1803 problem


https://answers.microsoft.com/en-us/...7-1ef360e9ffdf
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-07-23 kl. 21:07.
Citera
2018-07-27, 11:03
  #3
Medlem
Enydrions avatar
Jag ska göra ett försök att klara mig helt utan Bill Gates, genom att skaffa en sådan här. https://www.kjell.com/se/sortiment/m...em-n300-p95110

Den ska enligt spec stödja min 4G dongle...

Dongeln stoppas då in direkt i routern i stället för datorn, och slipper då passera Windows 10 nätverksprogramvara som tydligen nån sommarjobbare fått svänga ihop...

Funktionaliteten i Win 10, har gått från helt utmärkt funktion, det har tom fungerat av sig självt efter att man startat datorn, till att man måste efter varje start måste slå av internetdelning för att sedan slå på den igen, tills att efter senaste uppdateringen (1803) så slås internet ut så fort jag kopplar en nätverksanslutning mellan datorn och Lan/WAN på routern, tidigare slogs den bara ut om jag kopplade den till Lan (för att kunna skriva ut på min nätverksskrivare)
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-07-27 kl. 11:21.
Citera
2018-07-27, 18:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag ska göra ett försök att klara mig helt utan Bill Gates, genom att skaffa en sådan här. https://www.kjell.com/se/sortiment/m...em-n300-p95110

Den ska enligt spec stödja min 4G dongle...

Dongeln stoppas då in direkt i routern i stället för datorn, och slipper då passera Windows 10 nätverksprogramvara som tydligen nån sommarjobbare fått svänga ihop...

Funktionaliteten i Win 10, har gått från helt utmärkt funktion, det har tom fungerat av sig självt efter att man startat datorn, till att man måste efter varje start måste slå av internetdelning för att sedan slå på den igen, tills att efter senaste uppdateringen (1803) så slås internet ut så fort jag kopplar en nätverksanslutning mellan datorn och Lan/WAN på routern, tidigare slogs den bara ut om jag kopplade den till Lan (för att kunna skriva ut på min nätverksskrivare)
Är inte säker på att jag förstår riktigt men jag har alltid haft 4g dongeln i routern utan problem. Den nya införskaffade 4g routern hade inbyggd simkortsplats så själva dongeln har jag numera som reserv om själva routern lägger av. Skall tillägga att jag inte kör med nätverkssladd utan trådlöst för alla enheter inkl. skrivaren som faktiskt bara har trådlöst och USB. Allt funkar bra med senaste versionen av w10.
Citera
2018-07-28, 07:01
  #5
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är inte säker på att jag förstår riktigt men jag har alltid haft 4g dongeln i routern utan problem. Den nya införskaffade 4g routern hade inbyggd simkortsplats så själva dongeln har jag numera som reserv om själva routern lägger av. Skall tillägga att jag inte kör med nätverkssladd utan trådlöst för alla enheter inkl. skrivaren som faktiskt bara har trådlöst och USB. Allt funkar bra med senaste versionen av w10.

Gamla routern har visserligen en usb kontakt, men till den går det bara att ansluta vissa hårddiskar, den är ganska gammal alltså...

Jag har väldigt dålig 4G mottagning här så måste använda extra antenn ansluten till dongelns kontakter, jag har även en ännu äldre 4G dongle som inte alls fungerar här, det är nätt och jämt jag kan skriva detta med mobilen, då den har lite sämre 4G anslutning än den tidigare...

Min stationära dator har ingen wifi, har nåt gammalt wifi kort liggandes nånstans sen flera år...men inte använt.

Routern jag köper är ganska billig, så den lär betala sig själv, då jag lär slippa ha igång den stationära datorn bara för att wifi och 4G dongeln ska fungera (så att jag kan använda mina mobiler via wifi och det mobila bredbandets abonnemang)

Problemet är väl att det är väldigt få som kör internet som jag gjorde tidigare...
Citera
2018-07-29, 14:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Gamla routern har visserligen en usb kontakt, men till den går det bara att ansluta vissa hårddiskar, den är ganska gammal alltså...

Jag har väldigt dålig 4G mottagning här så måste använda extra antenn ansluten till dongelns kontakter, jag har även en ännu äldre 4G dongle som inte alls fungerar här, det är nätt och jämt jag kan skriva detta med mobilen, då den har lite sämre 4G anslutning än den tidigare...

Min stationära dator har ingen wifi, har nåt gammalt wifi kort liggandes nånstans sen flera år...men inte använt.

Routern jag köper är ganska billig, så den lär betala sig själv, då jag lär slippa ha igång den stationära datorn bara för att wifi och 4G dongeln ska fungera (så att jag kan använda mina mobiler via wifi och det mobila bredbandets abonnemang)

Problemet är väl att det är väldigt få som kör internet som jag gjorde tidigare...
Ja dålig 4g mottagning är ju ofta ett svårlöst problem. Själv har jag utur trots att jag bor mitt ute i storskogen, maten är iom synhåll och mottagningen ok.
Hade själv en billig 4g-router många år, den gick som tåget år efter år så priset är inte alltid avgörande.
Har själv inköpt en trådlöst nätverkskort a la USB-sticka till den gamla datorn ifall jag vill eller behöver starta upp och använda den. För mig är ju 4G enda alternativet då gamla och för mig sega ADSL
ständigt strulade och tappade kontakten. Nu flyer det på bra med en tillräcklig hastighet på mellan 25-50 Mbit/s.
Skog har ju tydligen betydelse för hastigheten för när grannen avverkade så jag såg masten så ökade min hastighet direkt. Du får testa dig fram till bästa läge för dongeln.
Citera
2018-07-30, 18:53
  #7
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja dålig 4g mottagning är ju ofta ett svårlöst problem. Själv har jag utur trots att jag bor mitt ute i storskogen, maten är iom synhåll och mottagningen ok.
Hade själv en billig 4g-router många år, den gick som tåget år efter år så priset är inte alltid avgörande.
Har själv inköpt en trådlöst nätverkskort a la USB-sticka till den gamla datorn ifall jag vill eller behöver starta upp och använda den. För mig är ju 4G enda alternativet då gamla och för mig sega ADSL
ständigt strulade och tappade kontakten. Nu flyer det på bra med en tillräcklig hastighet på mellan 25-50 Mbit/s.
Skog har ju tydligen betydelse för hastigheten för när grannen avverkade så jag såg masten så ökade min hastighet direkt. Du får testa dig fram till bästa läge för dongeln.

Har fått routern nu, och provat med stickan direkt i routern, och det funkade direkt, så nu kan jag surfa med datorn via Ethernet till routern, och från mobilerna till routern via wifi, och skrivaren är ansluten via Ethernet till routern och jag kan skriva ut direkt (tidigare fick jag skifta kabeln från datorn från wan till lan och dessutom reparera Ethernet inställningarna i datorn, och när jag skrivit färdigt så får jag koppla tillbaka och reparera tillbaka, dessutom fungerade inte internet under tiden jag skrev ut) Dessutom behöver jag inte ha igång datorn hela tiden för att kunna surfa med mobilerna via wifi
Citera
2018-08-15, 06:41
  #8
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag ska göra ett försök att klara mig helt utan Bill Gates, genom att skaffa en sådan här. https://www.kjell.com/se/sortiment/m...em-n300-p95110

Den ska enligt spec stödja min 4G dongle...

Dongeln stoppas då in direkt i routern i stället för datorn, och slipper då passera Windows 10 nätverksprogramvara som tydligen nån sommarjobbare fått svänga ihop...

Funktionaliteten i Win 10, har gått från helt utmärkt funktion, det har tom fungerat av sig självt efter att man startat datorn, till att man måste efter varje start måste slå av internetdelning för att sedan slå på den igen, tills att efter senaste uppdateringen (1803) så slås internet ut så fort jag kopplar en nätverksanslutning mellan datorn och Lan/WAN på routern, tidigare slogs den bara ut om jag kopplade den till Lan (för att kunna skriva ut på min nätverksskrivare)

Det har fungerat alldeles utmärkt med dongeln i rotern, så nu behöver datorn inte vara på längre för att wifi ska fungera, och jag har inte märkt att den varit nere en enda gång, när datorn skötte det, så var internet nere då och då en stund utan anledning...

Jag kan också nu skriva ut till min nätverksskrivare (ansluten till routern) utan att som förut behöva koppla om nätverkskablarna och konfigurera om nätverket och då förlora i internet under tiden jag skrev ut, för att sedan koppla tillbaka och konfigurera tillbaka nätverket...


Bill Gates borde steglas för sin värdelösa produkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback