Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 13:27
  #1
Medlem
Hello!
Jag undrar vad ni skulle gissa på är lägsta temperaturen för att sova utomhus med vanliga långbyxor och en hoodie på?
Vi kan väl säga att det är hyfsat vindstilla och att man har ett bra underlag som isolerar från eventuell kyla från marken.
När tror ni man börjar frysa?

Hur mycket mer tror ni man "tål" om man tar på sig ett ullunderställ också?
Citera
2018-07-20, 13:31
  #2
Medlem
Hur långt är ett snöre? Beror ju på från person till person när man börjar frysa.
Citera
2018-07-20, 13:54
  #3
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Hello!
Jag undrar vad ni skulle gissa på är lägsta temperaturen för att sova utomhus med vanliga långbyxor och en hoodie på?
Vi kan väl säga att det är hyfsat vindstilla och att man har ett bra underlag som isolerar från eventuell kyla från marken.
När tror ni man börjar frysa?

Hur mycket mer tror ni man "tål" om man tar på sig ett ullunderställ också?

Det är många saker som spelar in här. Hur bra isolerad är du från markkylan? Ligger du "under en gran" med lite isolation, eller i en enkel koja, eller ute i "fria luften"? Har du tillgång till att kunna elda för att hålla dig varm? Hur mycket energi har du fått i dig av maten du ätit? Har du för avsikt att arbeta hårt under tiden, eller kan du ligga still och "spara energi"? Kan du lösa saker som hygien och gå på toaletten?

Alla har vi olika förutsättningar att klara av det här - och med olika miljö etc. Jag har själv legat på granris - utan sovsäck eller liknande - i ylleunderställ (och med mössa) men utan andra kläder, men i ett enkelt vindskydd av granris med runt nollan - en torr natt i början av november, men utan vind. Men så var jag mätt, hyfsat ren och väl utvilad sedan innan också.

Som sagt - många saker spelar in.
Citera
2018-07-20, 13:57
  #4
Medlem
Jag ligger ute i det fria. Är en medelsvensson.
Det är på planeten jorden. Temperaturskalan är Celsius. Årstiden är sensommar. Inga djur kommer att lägga sig brevid mig under natten och dela sin kroppsvärme. Tygen jag bär är av bomull. Jag är man.
__________________
Senast redigerad av HundKattRäv 2018-07-20 kl. 14:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback