Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 10:50
  #1
Medlem
Hej,
Jag har lågt antal vita blodkroppar (leukocyter) pga medicinering, skulle behöva få upp detta igen. Vad är era bästa vetenskapligt belagda tips ang detta? Finns egentligen något man kan göra ?
Medicinskt eller levnadsmässigt?
Alltså som är vetenskapligt vedertaget. (varenda kvällstidning har väl ”så boostar du immunförsvaret special” men man kan ju inte haka på allt som skrivs i kvällstidningar liksom)

Försöker sova tillräckligt och äta varierad normal kost vilket är vad läkarna säger. därutöver tar jag lite extra vitamin tillskott och proviva/acidophilus samt dricker endast sparsamt med alkohol.
Tänker att det väl är vad man kan göra egentligen. Men finns något annat viktigt att tänka på/bra tips som är hyfsat vetenskapligt belagt?
Om du har nån källa till ev tips så skriv gärna ut det men annars kan jag ju rota vidare själv utifrån ev svar.

(Starkt emot sånna som skor sig på svindyrt homeopatiskt flum etc, därav mitt önskemål om vad som har verklig effekt)
Citera
2018-07-20, 11:56
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
Enda tipset jag fått som verkligen verkar funka är att äta tabletter med zink och tabletter med e-vitamin som båda boostar immunförsvaret. Finns på Life o liknande.

Har känts toppen sen jag började med det efter att ha haft efterhängsna luftvägsinfektioner o likn.
Källa: min erfarenhet.
Idé från ngn större tidning/magasin som skrev att det enda som kan boosta immunförsvaret är just dessa. Obs inte en reklam utan en artikel.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-07-20 kl. 11:59.
Citera
2018-07-21, 18:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Enda tipset jag fått som verkligen verkar funka är att äta tabletter med zink och tabletter med e-vitamin som båda boostar immunförsvaret. Finns på Life o liknande.

Har känts toppen sen jag började med det efter att ha haft efterhängsna luftvägsinfektioner o likn.
Källa: min erfarenhet.
Idé från ngn större tidning/magasin som skrev att det enda som kan boosta immunförsvaret är just dessa. Obs inte en reklam utan en artikel.

Okej, tack så mycket! Köpte en flaska mivitotal som är nå vitamin mineral blandning . Ska kolla vad det är i den.

Inga mer förslag?
Citera
2018-07-21, 21:45
  #4
Medlem
Mr.Sounds avatar
Vad är det du medicinerar mot och kan en minskning av medicinerna vara något (man bör inta minsta verksamma dos, men läkare verkar ibland gå på mg/kg)?

Bla B12 är bra för immunförsvaret och att ha hög nivå av d-vitamin (vilket man bör ha en sommar som denna). Men vissa solar inte och lever inomhus och då bör man inta d-vitamin. Givetvis bör man kontrollera sina nivåer.

Här är en text av en läkare.
https://kurera.se/lakaren-sa-starker...-immunforsvar/
__________________
Senast redigerad av Mr.Sound 2018-07-21 kl. 21:50.
Citera
2018-07-22, 10:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Vad är det du medicinerar mot och kan en minskning av medicinerna vara något (man bör inta minsta verksamma dos, men läkare verkar ibland gå på mg/kg)?

Bla B12 är bra för immunförsvaret och att ha hög nivå av d-vitamin (vilket man bör ha en sommar som denna). Men vissa solar inte och lever inomhus och då bör man inta d-vitamin. Givetvis bör man kontrollera sina nivåer.

Här är en text av en läkare.
https://kurera.se/lakaren-sa-starker...-immunforsvar/

Tackar, det stod en hel del intressant i länken. Det är verkligen en balansgång att försöka få upp immunförsvaret lite lagom på samma gång som man medicinerar ner delar av det.

Tyvärr svårt att anpassa medicinen i nuläget eftersom jag fick den via dropp för 8-9 månader sedan. Mabthera heter den och syftet är att slå ut T eller B cellerna (kommer inte ihåg) av lymfocyter i de vita blodkropparna. Den verkar dock ha tagit lite väl mycket lymfocyter ur mitt immunförsvar. (Därav att vi nu väntar 9 mån istället för 6 och jag kommer få halv dos nästa gång) Det är för att minska risken för inflammationer i nervsystemet som man vill ha bort dessa celler eftersom jag tidigare haft sådan inflammation och det kan föra med sig mkt tråkigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback