Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 09:51
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Hej,

Det är så att jag fått ta över att uppgradera mjukvara på en Win 2012 Server Essentials, men nu kan jag se att personen som satt upp datorn varit så grymt osmidig och partitionerat upp C: disken till 60GB och D: till 200Gb så det finns inte mycket utrymme kvar på C: medan massor på D:

Jag har testat att köra Windows egen diskrensare men inte lyckats friggöra mycket utrymme, så vilka fler sätt finns att friggöra maximalt utrymme (loggar, backup säkerhetspatchar etc) för att få extra utrymme till c: disken och inte slår i taket?

Jag antar att det finns program som kan rätta till partitioner i efterhand, men då det inte är min server är det inget jag vill chansa på.
Citera
2018-07-20, 11:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej,

Det är så att jag fått ta över att uppgradera mjukvara på en Win 2012 Server Essentials, men nu kan jag se att personen som satt upp datorn varit så grymt osmidig och partitionerat upp C: disken till 60GB och D: till 200Gb så det finns inte mycket utrymme kvar på C: medan massor på D:

Jag har testat att köra Windows egen diskrensare men inte lyckats friggöra mycket utrymme, så vilka fler sätt finns att friggöra maximalt utrymme (loggar, backup säkerhetspatchar etc) för att få extra utrymme till c: disken och inte slår i taket?

Jag antar att det finns program som kan rätta till partitioner i efterhand, men då det inte är min server är det inget jag vill chansa på.

Testa ta bort patchar osv. som tankats hem igenom att köra följande i en CMD som du startar igenom att högerklicka och välja "Run as administrator":

Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Det kan ta en stund, men därefter borde tex. C:\Windows\WinSXS blivit städad.
Försök inte att städa dessa kataloger manuellt, då kan du få problem med att patchar inte går att rulla tillbaks osv.
//A
Citera
2018-07-20, 12:03
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej,

Det är så att jag fått ta över att uppgradera mjukvara på en Win 2012 Server Essentials, men nu kan jag se att personen som satt upp datorn varit så grymt osmidig och partitionerat upp C: disken till 60GB och D: till 200Gb så det finns inte mycket utrymme kvar på C: medan massor på D:

Jag har testat att köra Windows egen diskrensare men inte lyckats friggöra mycket utrymme, så vilka fler sätt finns att friggöra maximalt utrymme (loggar, backup säkerhetspatchar etc) för att få extra utrymme till c: disken och inte slår i taket?

Jag antar att det finns program som kan rätta till partitioner i efterhand, men då det inte är min server är det inget jag vill chansa på.

Så här, bl.a - https://www.saotn.org/windows-server...-cleanup-dism/.
Det fanns även en del andra sätt vid en Googling.

Personligen skulle jag ÄVEN partitionera om. Gör en backup först med Macrium reflect, pålitligheten självt, och partitionera om sedan med t.ex EaseUS program för det. Risken att något går fel är såå väldigt liten och gör det, använd backupen. Prova sedan igen. Jag har i slutändan ALDRIG misslyckats med en ompartitionering trots att det faktiskt hänt att det krånglat vid några sällsynta tillfällen.
Citera
2018-07-20, 12:22
  #4
Medlem
1FFs avatar
Det finns även ett stort antal program, Googla, med vilkas hjälp man kan flytta program från en partition till en annan. Man slipper alltså ominstallation, de bara flyttas.

Här är några alternativ - https://alternativeto.net/software/steam-mover/.
Fler finns alltså!
Citera
2018-07-20, 16:05
  #5
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej,

Det är så att jag fått ta över att uppgradera mjukvara på en Win 2012 Server Essentials, men nu kan jag se att personen som satt upp datorn varit så grymt osmidig och partitionerat upp C: disken till 60GB och D: till 200Gb så det finns inte mycket utrymme kvar på C: medan massor på D:

Jag har testat att köra Windows egen diskrensare men inte lyckats friggöra mycket utrymme, så vilka fler sätt finns att friggöra maximalt utrymme (loggar, backup säkerhetspatchar etc) för att få extra utrymme till c: disken och inte slår i taket?

Jag antar att det finns program som kan rätta till partitioner i efterhand, men då det inte är min server är det inget jag vill chansa på.
Är inte windows egna diskhanterare tillräckligt smart nuförtiden så den klarar att resizea befintliga partitioner?

Fick för mig det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback