Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-17, 12:07
  #25
Medlem
Du dricker för mycke. Alkohol tar bort celler.
Citera
2018-09-17, 23:53
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Du dricker för mycke. Alkohol tar bort celler.

Ja nu har jag gjort det iaf, druckit en hel vecka och ställt till med en massa elände!
Citera
2018-09-17, 23:58
  #27
Avstängd
Krullet83s avatar
DU beskrev just mitt liv.... Ska på utredning snart, men fan allt stämmer med hur mitt liv varit, är också 40+
Citera
2018-09-18, 00:00
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krullet83
DU beskrev just mitt liv.... Ska på utredning snart, men fan allt stämmer med hur mitt liv varit, är också 40+

Ja och nu jävlar har jag supit till det rejält!
En veckas supande när man mår rejält psykiskt dåligt .... kan bara sluta i katastrof!
__________________
Senast redigerad av FinaFittan 2018-09-18 kl. 00:02.
Citera
2018-09-18, 11:56
  #29
Medlem
Jormapormas avatar
Antihistaminer är inte bra för ångest, be din läkare om någon benso istället. Att testa mediciner tar lång tid och det finns många, ge det en till chans. Själv tog det 6 år innan jag blev någolunda frisk. Att testa psykadelika kanske kan hjälpa, om inte annat är det jävligt kul!
Citera
2018-09-18, 12:10
  #30
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Är det ADHD du tänker på?
Varför kan du inte ta reda på det utan utredning?
Sök den bokstavskombination du misstänker på Youtube.
Om du känner igen dig i den så har du säkert det oxå, lär dig mer om det för det är avgörande för din livskvalitet.
Vad får dig bränd = undvik
Gå inte till din VC utan sök efter meriterad läkare inom området och kontakta den personen för hjälp

Dummaste jag har hört på länge.
Internet säger att jag har magcancer, har jag det då?

Jävla pucko
Citera
2018-09-28, 23:13
  #31
Medlem
Be om ADHD-utredning till att börja med! Jag har mått skit så länge jag kan minnas, alltid avvisats från psykiatrin och fått antidepressiva från VC. Har varit alltför ”välfungerande”. Vid 43 års ålder blev jag till slut mottagen på utredningsenheten på ett stort sjukhus. 30 utredningstimmar senare fick jag diagnos borderline och sannolik ADHD (utredning pågår). Har alltid haft lätt för mig i studier och på jobb samt haft det ekonomiskt bra. Aldrig sjukskriven. Tyvärr. Inte för att det hade hjälpt med självmordsförsök ändå... inte ens psykakuten vill ha med nån att göra.
Ska framöver få påbörja en intensiv behandling i ett år och ändra medicinering. Ett mirakel i dagens Sverige.
Bor du i Stockholmsområdet så försök att få komma till Huddinge sjukhus utredningsenhet. Jag tackar gud att jag bor i Stockholmsområdet även om det tog mig 30 år att få någon hjälp. Hoppas nu att jag kan få hjälp att må bättre. Sånt slöseri med liv... 43 år års lidande...
Citera
2018-09-29, 08:54
  #32
Medlem
Wueterichs avatar
Som användaren ovan skriver: Be om utredning.

Börja redan idag med att skriva ner alla dina problem på papper. Ring till vårdcentralen, be om att få prata med en psykolog, överdriv lite så går det fortare. Du får förhoppningsvis remiss till psykiatrin och kan börja med en utredning.

Nämn inte att du självmedicinerar med alkohol, då hamnar du i missbruksfacket. Sluta med att dricka alkohol och ta andra droger som du inte har utskrivit av läkare.
Citera
2018-09-29, 09:22
  #33
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaFittan
Det har snurrat i skallen länge nu jävligt länge och jag behöver råda bot på det på något sätt.

Jag har alltid gett 200% i alla lägen på jobb på fritid familj för vänner ytligt bekanta osv jag har alltid gett allt, men aldrig tagit hand om mig själv. Det fick mig att gå in i väggen för ca 8 år sedan det small till utav bara helvete.
Var hemma ett tag..... sen jobbade jag två år fortfarande 200% sen small det igen, nu är det bra nära igen. Jag har dragit på mig en rejäl psykisk ohälsa med mycket och tung mörk ångest.
Jag föddes med ångest men den har odlats rejält.

Förmodligen har jag någon diagnos och eller bokstavskombination, men aldrig fått något utrett.

Jag är 40 bast nu och har tappat livslusten totalt men känner att jag inte kan svika familjen och dränka mig, hade jag varit en helt ensam jävel som ingen brydde sig om så hade jag avslutat det här eländet.

Huvudet har tagit extremt mycket stryk och både närminnet och långtidsminnet" heter det så, är helt bortblåst, alltifrån att inte veta vart man la nycklarna för 10 sekunder sedan till att inte hitta bilen efter man varit och handlat till att inte minnas något alls bakåt i tiden förutom vissa fragment.

Mediciner har dom kastat på mig och har i många år nu ätit eticalopram, sen har jag 3-4 olika sorters antihistaminer som ska vara lugnande kommer på två nu lergigan och attarax men vet att det är två till.

Senast slängde dom på mig någon medicin mot bipolaritet som jag mådde förjävligt av under insättning i flera veckor sen mådde jag jävligt i några månader när jag åt den sen mådde jag förjävligt när jag bestämde mig för att sluta med den.


Vad tror ni vad bör jag göra, den här tråden var egentligen tänkt att skapas i Fritid och vildmark för jag ska ge mig ut i skogenm men jag får göra två trådar det blir för rörigt, länkar till den andra tråden här och till och i den tråden hit.

Tack på förhand.

Edit: Höll på att glömma och kanske värt att nämna vad vet jag, jag har alltid fått en väldigt positiv effekt av lägre doser av alkohol, typ två starköl.
Jag blir mer kreativ, jag kan fokusera och "tänka lättare / bättre" får bättre driv till saker jag tycker är jobbiga, kan jobba tungt med kroppen utan att bli trött, blir mer social, och givetvis ångestdämpande.

Alkoholen är givetvis inget som fungerar i längden och väldigt svårdoserad därför låter jag bli den för det mesta, har aldrig nyttjat den i den sociala vardagen för att orka med jobb eller att åka och handla eller att träffa någon osv osv osv.

Tyckte att det var värt att nämna, jag har på senare år varit öppen med just det här med alkoholen med kontakterna med psyk vilket bara slog bakut och dom ville sätta i missbruksfacket.

OBS: Jag är inte beroende av alkohol.

Jag har verkligen lagt alla korten på bordet och varit helt transparent i hopp om att få hjälp, något jag har väldigt svårt för då jag har en väldigt hög integritet.

Edit2: Det här blev väldigt rörigt, skulle egentligen starta en tråd i vildmark som sagt men det rann på och om inte tråden kastas så kanske någon kan komma med något som kan hjälpa mig.

Tråden i vildmark om min vecka i skogen

Något klack till i mig när du skrev att låg dos alkohol hjälper dig att bli fokuserad. Alkohol påverkar många av hjärnans hormoner och signalsubstanser men den kanske viktigaste: Dopamin. Kan du ha adhd? Då är det är inte ovanligt att köra på i 200 och sedan braka ihop fysiskt och mentalt. Vissa SSRI preparat pressar ner dopamin eftersom dopaminöverskott kan ge ångest. En neuropsykiatrisk utredning kanske?
Citera
2018-09-29, 12:01
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Har varit alltför ”välfungerande”. Har alltid haft lätt för mig i studier och på jobb samt haft det ekonomiskt bra. Aldrig sjukskriven. Tyvärr. Inte för att det hade hjälpt med självmordsförsök ändå... Sånt slöseri med liv... 43 år års lidande...



Hur kan man ha haft lätt för studier och jobb och god ekonomi samtidigt som man haft 43 års lidande? Om du hade haft det svårt i skolan, eller i relationer, och på jobb och dålig ekonomi hade det varit lättare att förstå. Självmordsbenägen samtidigt som man gör bra resultat i skolan eller på jobbet? Därmed inte sagt att du inte mått dåligt, för du skriver ju det. Jag vet bara att det är många som endast kanske kunnat drömma om att de skulle kunnat fungera bättre vid en helt annan utgångspunkt.
Citera
2018-09-29, 19:24
  #35
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastansfull
Hur kan man ha haft lätt för studier och jobb och god ekonomi samtidigt som man haft 43 års lidande? Om du hade haft det svårt i skolan, eller i relationer, och på jobb och dålig ekonomi hade det varit lättare att förstå. Självmordsbenägen samtidigt som man gör bra resultat i skolan eller på jobbet? Därmed inte sagt att du inte mått dåligt, för du skriver ju det. Jag vet bara att det är många som endast kanske kunnat drömma om att de skulle kunnat fungera bättre vid en helt annan utgångspunkt.

Jag kan hålla med. Det ligger i en diagnos att man inte fungerar på fler än ett plan. Jag tänker mer på en sakta försämrad bipolär sjukdom och inte en neuropsykiatriskt funktionsnedsättning. ADHD medför alltid problem i skolan, koncentration, skifta fokus osv om den inte behandlas med metylfenidat.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback