Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-20, 10:03
  #25
Medlem
BadCash81s avatar
Låter nice, fast själv hade jag blivit uttråkad av att bara stanna på samma ställe och göra ingenting... kanske ta med några böcker och/eller något att pyssla med typ teckna, måla, fläta "överlevnadsarmband" av paracord, etc. Äh förresten kom nyss ihåg att du nämnde tälja. Var försiktig så att du inte slinter och skär dig mitt där ute i skogen.

Har du provat att vattenfasta förut? Vet inte hur pass safe det är, har fått för mig att vissa kroppstyper inte hanterar det så bra. Någon annan skrev ta med något litet att ransonera varje dag, låter inte helt fel. Salt lär behövas i denna värmen, kanske satsa på någon form av vätskeersättning typ Resorb eller liknande utöver multivitaminerna?

Annars låter det som en bra plan. Glöm inte att kolla så att du har hyfsad mobiltäckning innan du slår läger.
Citera
2018-07-20, 11:10
  #26
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
En kastrull, en påse havregryn och lite salt. Men passa dig om du ska göra upp eld i torra marker!

Sen så kan ett fiskespö vara på sin plats.
Just nu är det väldigt dumt att elda oavsett metod.
Citera
2018-07-20, 11:11
  #27
Medlem
F.B.Dases avatar
Skulle nog se till att ha lite energi för att hålla knoppen klar.
Citera
2018-07-20, 12:28
  #28
Medlem
Se till att kunna ha dina saker torra även om det kommer ett oväntat skyfall. Typ plastpåsar för mobil och powerbank iaf.
Citera
2018-07-20, 14:08
  #29
Medlem
Jagarjagarens avatar
Jag har ensamcampat _en massa_ och jag tycker att det är en jättebra idé. Själv brukar jag behöva någon sådan här vecka om året och däremellan kanske en helg i månaden då jag "bara är" ute i naturen.

Nåväl - jag skulle _inte_ just nu- när det är så varmt - fasta. Jag skulle försöka äta ordentligt, för att hålla energien uppe. Du kommer att göra av med mycket energi och vätska för att reglera värmen i det här vädret.

Om jag gjorde något för första gången skulle jag också förmodligen vilja ha "bränsle i tanken" för att kunna tänka rätt - ta väl avvägda beslut och inte minst för att det ger mod i barm och kraft i arm när saker som man inte räknat ut - eller på förhand kan ta reda på - händer. Det kan _lätt_ bli mer "olycka" än "äventyr" om man dessutom är trött och hungrig.

I övrigt - kör hårt! Lycka till!
Citera
2018-07-20, 14:24
  #30
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Jag har ensamcampat _en massa_ och jag tycker att det är en jättebra idé. Själv brukar jag behöva någon sådan här vecka om året och däremellan kanske en helg i månaden då jag "bara är" ute i naturen.

Nåväl - jag skulle _inte_ just nu- när det är så varmt - fasta. Jag skulle försöka äta ordentligt, för att hålla energien uppe. Du kommer att göra av med mycket energi och vätska för att reglera värmen i det här vädret.

Om jag gjorde något för första gången skulle jag också förmodligen vilja ha "bränsle i tanken" för att kunna tänka rätt - ta väl avvägda beslut och inte minst för att det ger mod i barm och kraft i arm när saker som man inte räknat ut - eller på förhand kan ta reda på - händer. Det kan _lätt_ bli mer "olycka" än "äventyr" om man dessutom är trött och hungrig.

I övrigt - kör hårt! Lycka till!

nära en badsjö eller helst hav så du kan ta ett morgondopp och få lite bris i värmen och mot mygg. Men finns det något bra larmsystem runt tältet om du campar helt själv i skogen. Kan ju dyka upp utländska bärplockare och plundra tältet etc. Lite säkerhet bör du nog tänka på.
Citera
2018-07-21, 00:46
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ja bra idé! hederlig luftpistol att fördriva tiden med o en 500-puck kulor.
22'an annars hade ju varit fint för 'ölburkskytte', men somliga markägare vill inte att andra skjuter på deras mark, lite alfa/prestige tänk sådär du vet, så fråga markägare innan du skjuter (även om det är luftpistol, samma lag) så att hon/han inte gör rabalder om saken.

Kommer inte aktivt söka upp markägaren men stöter jag på någon på en gård som ligger närma så kommer jag presentera mig osv, och då kan det komma på tal.

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
en skön luftmadrass och skippa vanligt tunnt liggunderlag. Bra med en massa godis, böcker och ficklampa. En bra campingstol och enkelt vikbord.

Det har du rätt i ,luftmadrass är skönare.
Något godis blir det inte, ficklampa har jag redan på listan och läser gör jag inte nuförtiden kör bara ljudböcker via en tjänst och mobilen kommer vara med även om jag inte kommer surfa på den så kan en ljudbok sitta fint.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ska du leva i skogen eller i bilen?
Släpp bilen( och mobilen) och gör det ordentligt istället!


Multitool, fiskespö..

I skogen, mobilen ska bara användas till att sända ut lite livstecken någon gång per dag eller varannan, kan tänka mig att min ogivning blir en aningens orolig när jag drar iväg på något sånthär då dom vet att jag mår taskigt.

Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Orkar du myggen då? Uppe i norr så här man ungefär 15 st mygg/kryp/flugor som ständigt surrar när man vandrar genom skogen. Sen finns små flugor som alltid ska in i öronen och näsborrarna 😠

Blir det för jävligt med myggen så kommer jag åka hem, tänker inte plågas...

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Myggmedel - har jag ett par förslag till. Jag har använt något som heter U622 men som är borta ur marknaden för det är för giftigt.
Det jag använder är en mix av sådana medel som finns plus eteriska oljor. Alltså jag blandar flera sorter och har i en flaska, stryker på allteftersom på kläderna.

Rök är effektivt mot små insekter. Alltså något som pyr och spyr ut rök. Får ju vara under säkra omständigheter.

Du klarar dig på vatten i och för sig. Men viktigt med salt. Några gram om dagen.

lite käk är nog inte fel - alltså det är en fin upplevelse att få vara ifred i skogen, synd om den ska avbrytas bara för lite käk.

Jag har ett myggmedel OFF och kommer köpa ett till hålla bå och blanda kommer jag inte göra, när jag var kid så fanns det myggspiraler som man tände på undrar om dom finns kvar, vet att jag hade det i båten när jag var ute och fiskade.

Salt är viktigt, och det här med vatten har du rätt i blir nog bara plågsamt att köra strikt vattendiet.
Citera
2018-07-21, 00:53
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Låter nice, fast själv hade jag blivit uttråkad av att bara stanna på samma ställe och göra ingenting... kanske ta med några böcker och/eller något att pyssla med typ teckna, måla, fläta "överlevnadsarmband" av paracord, etc. Äh förresten kom nyss ihåg att du nämnde tälja. Var försiktig så att du inte slinter och skär dig mitt där ute i skogen.

Har du provat att vattenfasta förut? Vet inte hur pass safe det är, har fått för mig att vissa kroppstyper inte hanterar det så bra. Någon annan skrev ta med något litet att ransonera varje dag, låter inte helt fel. Salt lär behövas i denna värmen, kanske satsa på någon form av vätskeersättning typ Resorb eller liknande utöver multivitaminerna?

Annars låter det som en bra plan. Glöm inte att kolla så att du har hyfsad mobiltäckning innan du slår läger.

Jag har vattenfastat i 4 dagar en gång, det var ingen höjdare.
Någon Resorb kommer jag inte köpa men salt är ett bra tips att ha med.
Kommer även ha väldigt salt kött med mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Inteminsak
Se till att kunna ha dina saker torra även om det kommer ett oväntat skyfall. Typ plastpåsar för mobil och powerbank iaf.

Jag kan ju fly till bilen i värsta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
nära en badsjö eller helst hav så du kan ta ett morgondopp och få lite bris i värmen och mot mygg. Men finns det något bra larmsystem runt tältet om du campar helt själv i skogen. Kan ju dyka upp utländska bärplockare och plundra tältet etc. Lite säkerhet bör du nog tänka på.

Jag har kollat upp ett ställe nu som ser riktigt schyst ut, iaf på google maps, det är ca 12 mil bort och ligger vid Vätterns strand en strand som ser ut att vara av sand.
Något larmsystem kommer jag inte ha, bär finns det ens några bär efter torkan som varit?

När jag lämnar mitt "camp" så kommer jag gömma det av värde som jag inte tar med mig i ryggan.
Sen får vi hoppas att det inte kommer någon galning och hugger ihjäl mig när jag sover.
Citera
2018-07-22, 00:14
  #33
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
en skön luftmadrass och skippa vanligt tunnt liggunderlag. Bra med en massa godis, böcker och ficklampa. En bra campingstol och enkelt vikbord.
Mkt bra förslag.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback