Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-23, 23:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Läste någonstans att lindblommornas nektar kan jäsa vid högvärme valet gör bin/humor fulla vilket gör att de inte kan flyga - vet inte om samma fenomen kan uppstå med andra blommor...

Var tydligen en myt...https://alltombiodling.se/giftiga-li...mor-en-skrona/
Citera
2018-08-04, 14:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izzachar
Dricker det vattnet? Och sen mår dåligt av kloret kanske?

Hade fulla getingar och bin i trädgården som liten, de käkade våra övermogna vindruvor.

Svårt att undvika, som någon sa kanske ställa fram kallt vatten som alternativ i en stor hink med lite is och skugga under så det håller sig kallt. Kanske avsides så det håller sig borta. ÄR det fett problem så får du väl näta in polen =)

Eller passa på och trampa om du inte gillar dem.

Ja, dom dricker vattnet. Vi har ställt ut 2-3 st ugnsformar som vi lagt stenar i och fyller med vatten när det börjar bli varmt. Getingarna har totalt slutat krypa i gräset och håller sig nu endast vid vattenbaden. Dom landar, sätter sig på en sten och dricker ett tag och sen ser vi hur dom flyger iväg åt ett och samma håll. Dom är inte runt poolen längre så jag måste tacka för tipsen.

Jag personligen, har på det här sättet lyckats mildra min getingfobi en aning också.

Som mest brukar det vara 6-7 getingar samtidigt i ett och samma bad. Som jag skrev ovan så flyger till 90% av alla vi ser åt samma håll efter dryckespausen, kan det vara från samma bo?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback