Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 17:43
  #1
Medlem
Jag var inne på ett snabbmatsställe. Jag tyckte synd om de som jobbade där. Det var fruktansvärt varmt redan när man kom in i lokalen. De som stod i kassorna svettades så det pärlades i pannan på dem. Några meter bakom dem var en rad med stekbord och där stod några och stekte massa mat. I jobbkläder och med en slags mössa på huvudet. Jag fattar inte hur de ens klarade av det.

31 grader och sol, värmeböljan fortsätter.
Vilka har det värst i värmen? Inomhusarbete inom restaurang? Gatu/parkarbete utomhus i steksolen? Asfaltläggare?

Finns det regler för hur varmt det får vara på en arbetsplats?
Citera
2018-07-19, 17:45
  #2
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Jag var inne på ett snabbmatsställe. Jag tyckte synd om de som jobbade där. Det var fruktansvärt varmt redan när man kom in i lokalen. De som stod i kassorna svettades så det pärlades i pannan på dem. Några meter bakom dem var en rad med stekbord och där stod några och stekte massa mat. I jobbkläder och med en slags mössa på huvudet. Jag fattar inte hur de ens klarade av det.

31 grader och sol, värmeböljan fortsätter.
Vilka har det värst i värmen? Inomhusarbete inom restaurang? Gatu/parkarbete utomhus i steksolen? Asfaltläggare?

Finns det regler för hur varmt det får vara på en arbetsplats?
Brandmän.
Citera
2018-07-19, 17:47
  #3
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Jag var inne på ett snabbmatsställe. Jag tyckte synd om de som jobbade där. Det var fruktansvärt varmt redan när man kom in i lokalen. De som stod i kassorna svettades så det pärlades i pannan på dem. Några meter bakom dem var en rad med stekbord och där stod några och stekte massa mat. I jobbkläder och med en slags mössa på huvudet. Jag fattar inte hur de ens klarade av det.

31 grader och sol, värmeböljan fortsätter.
Vilka har det värst i värmen? Inomhusarbete inom restaurang? Gatu/parkarbete utomhus i steksolen? Asfaltläggare?

Finns det regler för hur varmt det får vara på en arbetsplats?

Även om dom svettas och har det stressigt där inne i köket är det föga fysiskt ansträngande. Skulle nog varit mer orolig över att få svett i min mat än deras väl och ve. Dom har dessutom konstant tillgång till vatten för att förhindra uttorkning.

Skulle säga att fysiska jobb ute i solen är väsentligt mycket värre. Vägarbetare på motorväg som får dela arbetsplats med stressade semesterfirare i någon överhettad Passat får min sympati alla dagar i veckan.
Citera
2018-07-19, 17:50
  #4
Medlem
Tripportreats avatar
Anläggningsarbete lär liggga rätt högt, typ stenläggning och grävning och sånt.

//tripportreat
Citera
2018-07-19, 17:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Brandmän.

Ja många som jobbar med skogsbränderna nu. Fast brandmän kanske är mer vana vid extrema temperaturer i sitt jobb.


Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Även om dom svettas och har det stressigt där inne i köket är det föga fysiskt ansträngande. Skulle nog varit mer orolig över att få svett i min mat än deras väl och ve. Dom har dessutom konstant tillgång till vatten för att förhindra uttorkning.

Skulle säga att fysiska jobb ute i solen är väsentligt mycket värre. Vägarbetare på motorväg som får dela arbetsplats med stressade semesterfirare i någon överhettad Passat får min sympati alla dagar i veckan.

Jag skulle nog säga att värmen i sig är fysiskt ansträngande. Fast, ja, man kan undra hur bra det går att hålla hygienen i värmen...
Citera
2018-07-19, 17:56
  #6
Medlem
Har en polare som jobbar som asbestsanerare, jobba i rivningskåkar och liknande med heltäckande dräkt låter inte som nåt man gärna gör.
Citera
2018-07-19, 18:04
  #7
Medlem
Smed, stålverksarbetare eller glasblåsare kanske?
Citera
2018-07-19, 18:22
  #8
Avstängd
Professionell triathlet vinner, 8-9 timmars maximal ansträngning i 30 graders värme under Ironman world championchip ... på Hawaii med sin luftfuktighet.
3.8 km simmning, 22 mil cykling och sen ett marathon.
Citera
2018-07-19, 18:24
  #9
Medlem
I stort sätt alla som håller på med distribution (dvs chaufförer på Posten, DHL, Schenker, USP osv.). Innan folk börjar kommentera bör man själv ha prövat att lasta och lossa 500kg-2ton upp och ned från lastbilen på gatan i 37 graders värme c:a 20 gånger.

I övrigt är det alla som jobbar fysiskt med kroppen utomhus.
Citera
2018-07-19, 18:26
  #10
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Vi har helt enkelt två olika syn på empati. Dessa vägarbetare får ju någon form av kompensation för detta, så jag tycker mindre synd om dem.

Och du har visat dig vara en empatilös hycklare då du i den här tråden har uttryckt dig följande:



Källa: (FB) Vilka yrkesgrupper har det värst i värmeböljan?

Kasta inte sten i glashuset.

#NEXTCASE!

Om du hade någon sorts läsförståelse hade du läst hela stycket där jag skriver att dom har tillgång till vatten och bekvämligheter, varför jag inte ser det som särkilt bekymrande för dom i jämförelse med dom som faktiskt vissa arbetsdagar riskerar livet på jobbet. Men alla är vi olika, du kommer jobba i värmen nere i Somalia så det är bara att du vänjer dig vid att svettas.
Citera
2018-07-19, 18:28
  #11
Medlem
Crashs avatar
Bastuhygientekniker!
Citera
2018-07-19, 18:29
  #12
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Om du hade någon sorts läsförståelse hade du läst hela stycket där jag skriver att dom har tillgång till vatten och bekvämligheter, varför jag inte ser det som särkilt bekymrande för dom i jämförelse med dom som faktiskt vissa arbetsdagar riskerar livet på jobbet. Men alla är vi olika, du kommer jobba i värmen nere i Somalia så det är bara att du vänjer dig vid att svettas.

Vägarbetare har också tillgång till vatten. Och det är inte som om vägarbetarna skulle riskera att dö för sitt jobb. Vi är i Sverige.

Vem säger att jag ska jobba i värmen i Somalia? Ska du tvinga mig dit eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback