Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-19, 23:07
  #13
Medlem
Många verkar tro att OP talar om de gråa originalgardiner som kommer som standard. Nej. Han menar öst-statsgardinerna med fransar som skymmer hela övre delen av vindrutan och ser oerhört fula ut.

Varför? Är väl en trend. Tror det blivit lite av en status/lyx symbol för vissa som gärna även kör med klädd hytt i horribla färger.

Tacka vet jag en ren och fin hytt utan massa skräp som skymmer sikten, eller plysch som samlar damm.
Citera
2018-07-19, 23:49
  #14
Medlem
elbels avatar
Allt som "du tycker" är fult är för att modeindustrin ej marknadsför det

Hylla det fula
Citera
2018-07-20, 02:12
  #15
Medlem
ComedyBalls avatar
Alltså... TS syftar ju på den typen av gardin man sätter uppe i framrutan för utseendets skull och INTE gardinerna man drar för rutan när man ska sova.

Alltså av denna typen: https://www.lastbilsprylar.se/se/inr...ler-beige.html

Kör själv lastbil och har liknande gardiner i min ruta. Fyller ju ingen direkt funktion, är ju som sagt för utseendes skull. Har också funderat på dess ursprung, men det handlar ju om att göra hytten lite trevligare då man spenderar många timmar där. Att det bara är polacker och andra öststats-äckel som sätter upp sådana stämmer inte, väldigt många svenskar också. Att ha en egen lastbil och inreda den är lite av en livsstil. För mig är mitt jobb kombinerat med hobby, många tusenlappar nerlagt på inredning och belysning osv.

Men folk som aldrig suttit i lastbilshytt lär nog inte förstå riktigt.
__________________
Senast redigerad av ComedyBall 2018-07-20 kl. 02:22.
Citera
2018-07-25, 01:58
  #16
Medlem
franges avatar
Man får den typen av fransgardiner på köpet när man köper sig ett tiopack snygga varg-i-månskenet-tshirtar, har jag hört.
Citera
2018-07-25, 10:38
  #17
Medlem
swebarbs avatar
Har alltid inbillat mig att alla som kör lastbil vill ha lite private när dom ligger där bak o runkar eller nåt, sätter på nån kanske? det är väl vanligt ni som kör långa pass att ni runkar ofta där eller har ja fel ??
Citera
2018-07-26, 18:50
  #18
Medlem
Bombaysapphires avatar
Kan det helt enkelt vara för att det ser lite trevligare ut?
Citera
2018-07-28, 00:26
  #19
Medlem
gersmans avatar
Vare sig som anställd eller egenåkare är det chaufförens bil. Hans pynt gäller.
Citera
2018-08-06, 19:08
  #20
Medlem
Har oftast med kör/vilotider att göra...
Dom flesta som kör inom den branschen måste kunna visa upp tex.till vanligvis svensk polis att dem vilat sovit rastat efter ett svensk lag 😉
Allt för att många utländska förare inte bryr sig om detta 😉
Citera
2019-11-07, 05:25
  #21
Medlem
InomEnSnarFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
En del förare kör med det som skoj också.
En Djurgårdsgubbe jag känner kör med DIF-gardiner, och om de torskat hänger han sorgflor i kupan.
Sjuka jävlar!


MVH/Gnomegirl

Antar han glider med ett leende i de där gardinerna nu.
Citera
2019-11-07, 05:33
  #22
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Man får den typen av fransgardiner på köpet när man köper sig ett tiopack snygga varg-i-månskenet-tshirtar, har jag hört.
Förmodligen är det så, och ett fempack poppers med röd lampa samt ett gäng flaggor.

Delade bil ett tag med en som hade de där virkade gardinerna med tofsar. Skämdes som en spöad hund när jag körde, tills jag såg att de satt fast med kardborreband. Då kunde jag slita ner styggelsen när det var mitt skift.
Citera
2019-11-07, 05:33
  #23
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
En blinkning/hyllning till resandefolk/romer och deras stilkänsla?
Du menar din morsa [resande/romer] som fortfarande försöker få en väst av Chicanos [resande/romer] fast kvinnor aldrig kommer att få det?

Gardiner är till för att stänga ut ljuset när chaufförer ska sova.
Citera
2019-11-23, 22:18
  #24
Medlem
Isnatts avatar
Såg en jävel som hade massa pokaler i framrutan!
Vissa har en skylt med sitt namn liggande i framrutan, antar att det är för att kunna kommunicera med varandra sen via lastbilsförarforum på Facebook. Så Roger kan skriva till Conny att han minsann mötte honom på riksväg 50..
Förut var en vit Michelingubbe eller två på taket eller fronten vanliga men det var längesen jag såg det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback