Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-19, 17:23
  #1
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Ponera att man öppnar ett CFD-konto i Schweiz/Australien hos IG.

Är IG bundna enligt en CSR och rapportera då automatiskt på slutet av varje år ens balans på kontot till SKV?
Citera
2018-07-19, 17:28
  #2
Medlem
Om du är Svensk medborgare kommer de göra det.
Citera
2018-07-19, 17:52
  #3
Medlem
Båda dom länder är bundna av AEOI / CRS dock får man kolla vilken licens IG har och dom räknas som rapporteringskydlig konto eller inte.

Skiljer mellan länderna mycket så ännu är det stor risk dom inte behöver rapportera.
Citera
2018-07-19, 19:51
  #4
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ponera att man öppnar ett CFD-konto i Schweiz/Australien hos IG.

Är IG bundna enligt en CSR och rapportera då automatiskt på slutet av varje år ens balans på kontot till SKV?

Citat:
Ursprungligen postat av 1954
Om du är Svensk medborgare kommer de göra det.

Snarare om TS har sin skatterättsliga hemvist i Sverige, det är inte samma sak som att vara svensk medborgare. Även en utlänsk medborgare kan ha sin skatterättsliga hemvist i Sverige.

https://www.nordea.se/privat/kundser...mvist-crs.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattehemvist
Citera
2018-07-19, 20:33
  #5
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Snarare om TS har sin skatterättsliga hemvist i Sverige, det är inte samma sak som att vara svensk medborgare. Även en utlänsk medborgare kan ha sin skatterättsliga hemvist i Sverige.

https://www.nordea.se/privat/kundser...mvist-crs.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattehemvist

Så om jag inte är skriven längre i Sverige så skiter de i att rapportera?
Citera
2018-07-19, 21:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Så om jag inte är skriven längre i Sverige så skiter de i att rapportera?

Dom kommer rapportera till det landet du är skatteresident i istället då om dom är tvungna raportera.
Citera
2018-07-19, 22:55
  #7
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Dom kommer rapportera till det landet du är skatteresident i istället då om dom är tvungna raportera.

Det beror väl på om det är ett multilateralt avtal de har skrivit på Schweiz/Australien?
Sen förstår jag inte hur de kan skicka till landet jag är skriven i om landet jag är skriven i, inte har signerat AEOI.
Citera
2018-07-20, 09:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det beror väl på om det är ett multilateralt avtal de har skrivit på Schweiz/Australien?
Sen förstår jag inte hur de kan skicka till landet jag är skriven i om landet jag är skriven i, inte har signerat AEOI.

Bor du i Thailand eller Filippinerna? Eller något litet Afrika land? För typ enda länder ännu som inte skrivit under något AEOI / CRS ännu.

Oavsett är det bara en tidsfråga innan AEOI / CRS i princip alla länder och löper på som är tänkt.
Citera
2018-07-20, 11:01
  #9
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Bor du i Thailand eller Filippinerna? Eller något litet Afrika land? För typ enda länder ännu som inte skrivit under något AEOI / CRS ännu.

Oavsett är det bara en tidsfråga innan AEOI / CRS i princip alla länder och löper på som är tänkt.

Nope.

Jag förstår fortfarande inte hur Schweiz/Australien i detta fallet skulle skicka informationen till landet jag är i.
Vissa länder som Hong Kong har inte ett multilateralt avtal utan har tagit den bilaterala rutten.

Vad är minimum för antalet länder man skriver på AEOI under?

Sen är väl frågeställningen som du skrev och beror om IG ens faller under kategorin.
Citera
2018-07-20, 11:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nope.

Jag förstår fortfarande inte hur Schweiz/Australien i detta fallet skulle skicka informationen till landet jag är i.
Vissa länder som Hong Kong har inte ett multilateralt avtal utan har tagit den bilaterala rutten.

Vad är minimum för antalet länder man skriver på AEOI under?

Sen är väl frågeställningen som du skrev och beror om IG ens faller under kategorin.

Hela mening med AEOI / CRS är alla länder ska dela med alla.

Flesta länder har redan DTC / TIEA avtal mellan varandra. Men visst är som alltid juridiska avtal som ska införas och kommer ta sin tid innan AEOI / CRS funkar 100% som är tänkt.

Som jag sa handlar mer om en tidsfråga, inom EU finns ju ännu värre än AEOI / CRS kallas DAC. Där är ännu djupare delning och informations utbyte.
Citera
2018-07-20, 11:22
  #11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Hela mening med AEOI / CRS är alla länder ska dela med alla.

Flesta länder har redan DTC / TIEA avtal mellan varandra. Men visst är som alltid juridiska avtal som ska införas och kommer ta sin tid innan AEOI / CRS funkar 100% som är tänkt.

Som jag sa handlar mer om en tidsfråga, inom EU finns ju ännu värre än AEOI / CRS kallas DAC. Där är ännu djupare delning och informations utbyte.

Snabb-läste lite om DAC, och på vilket sätt skiljer det sig ifrån AEOI?

De verkar rätt så snarlika egentligen, men ser att " immovable property " delas med.
Fastigheter alltså?

Det lär bli att allt fler köper pass typ istället än att syssla med planering då EU verkar bli en cancer-svulst.
Citera
2018-07-20, 11:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Snabb-läste lite om DAC, och på vilket sätt skiljer det sig ifrån AEOI?

De verkar rätt så snarlika egentligen, men ser att " immovable property " delas med.
Fastigheter alltså?

Det lär bli att allt fler köper pass typ istället än att syssla med planering då EU verkar bli en cancer-svulst.

DAC mening ska dela inkomster, fastigheter eller andra tillgångar du äger. Finns även andra delar i lagen om manuellt informations utbyte om man misstänktes affärer görs för minska skatt eller runda lagar ska det rapporteras.

Så företag som gör affärer mellan länder inom EU kan bli rapporterade av annat land.

Och nya lagen om alla ägare och folk som har inflytande över bolag registreras i register.

Så finns ingen sekretess inom EU längre och du kan inte äga bolag eller tillgångar inom EU utan alla vet.

Enda undantag var Truster och Foundations ännu, även om inte helt skyddat. Information behöver inte delas idag men lands myndighet har rätt begära ut uppgifterna om dom begär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback