Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-19, 20:53
  #13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Studerade utomlands som ung och naiv, gick en dyr utbildning för flera hundratusen, i en nichad bransch som jag nu arbetat med i flera år. Jag har under dom senaste tre åren blivit väldigt deprimerad över mitt karriärsval. Jag tjänar inte bra, arbetsuppgifterna upplever jag som meningslösa och jag vill göra mer nytta. Hjälpa människor på något sätt. Jag känner att jag dras mot läkaryrket eller dylikt men tror inte att jag får tillräckligt med CSN stöd för detta då jag redan använt massor. Jag är väl närmare fyrtio om jag påbörjar en 6-årig utbildning inom 1-2 år. Ska jag bara inse att det är kört för min del? Att karriärsvalet som gjordes vid en omogen ålder nu kommer att resultera i en lång meningslös framtid till mötes.

Någon annan som ångrar sin utbildning efter 30, som vill ha eller tog en ny chans?

Får man fråga vad du pluggat till som är så meningslöst för dig?

Har du en så nischad utbildning att du inte kan byta bransch? Har man studerat ngt brett (typ teknik, juridik, ekonomi) är det ju lätt att växla om till andra arbetsuppgifter när/om man tröttnar på sitt jobb, då sådana kunskaper behövs lite överallt. Har du ingen sådan möjlighet?
Citera
2018-07-20, 12:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Studerade utomlands som ung och naiv, gick en dyr utbildning för flera hundratusen, i en nichad bransch som jag nu arbetat med i flera år. Jag har under dom senaste tre åren blivit väldigt deprimerad över mitt karriärsval. Jag tjänar inte bra, arbetsuppgifterna upplever jag som meningslösa och jag vill göra mer nytta. Hjälpa människor på något sätt. Jag känner att jag dras mot läkaryrket eller dylikt men tror inte att jag får tillräckligt med CSN stöd för detta då jag redan använt massor. Jag är väl närmare fyrtio om jag påbörjar en 6-årig utbildning inom 1-2 år. Ska jag bara inse att det är kört för min del? Att karriärsvalet som gjordes vid en omogen ålder nu kommer att resultera i en lång meningslös framtid till mötes.

Någon annan som ångrar sin utbildning efter 30, som vill ha eller tog en ny chans?

Låt mig gissa, du pluggade reklam?
Citera
2018-07-20, 13:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Studerade utomlands som ung och naiv, gick en dyr utbildning för flera hundratusen, i en nichad bransch som jag nu arbetat med i flera år. Jag har under dom senaste tre åren blivit väldigt deprimerad över mitt karriärsval. Jag tjänar inte bra, arbetsuppgifterna upplever jag som meningslösa och jag vill göra mer nytta. Hjälpa människor på något sätt. Jag känner att jag dras mot läkaryrket eller dylikt men tror inte att jag får tillräckligt med CSN stöd för detta då jag redan använt massor. Jag är väl närmare fyrtio om jag påbörjar en 6-årig utbildning inom 1-2 år. Ska jag bara inse att det är kört för min del? Att karriärsvalet som gjordes vid en omogen ålder nu kommer att resultera i en lång meningslös framtid till mötes.

Någon annan som ångrar sin utbildning efter 30, som vill ha eller tog en ny chans?
* Hjälpa människor kan du göra på fritiden. Kan vara effektivare.

* Nu har du investerat i en utb. Men du kanske kan glida i arbetsuppgifter. Och du kanske kan komplettera och glida ännu mer. Då har du fortfarande användning av din gamla investering.

* Att sluta arbeta och starta från scratch på en helt ny bana kan också leda till att du inser att de framtida arbetsuppgifterna inte heller var något för dig.

* En väg fram kan vara att du på fritiden investerar i utb i den riktning du vill komma. Det kan ta sig formerna att du lär upp dig helt på egen hand. Eller att du går enstaka kurser på univ. Märker du att detta är fel så kan du enkelt styra om och har inte förlorat något egentligen. Är det rätt så kan du senare gå en utb men tenta av det du redan kan och på så sätt korta ned utbildningstiden.

Så länge det gäller teoretiska kunskaper så finns numera mycket utb på nätet. Som dessutom är ganska bra. Det kan man gå på fritiden för en försumbar slant. Och lära upp sig på områden man vill "satsa på". Det är bara vilja som krävs.
Citera
2018-07-20, 22:44
  #16
Medlem
Livet är på tok för långt för att man ska gå och gräma sig över att man inte sadlade om när man hade chansen. Jag tycker TS ska satsa på att byta karriär. Tänk så här:
-skulle du sadla om och trivas har du förb'ttrat ditt liv.
-skulle du märka efter npn termin på nya UTB att det inte passar är det antaligen inte jättesvårt att fp ett nytt jobb i sin ga la sektor.

Alltså har du allt att vinna och lite att förlora!
Själv jobbar jag som Fysioterapeut men funderar på lokförare istället
Citera
2018-07-20, 22:55
  #17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Det finns två typiska omskolningsval.
Det första är att sikta uppåt vilket du vill göra. Jag gjorde samma sak o utbildade mig. Efter ett par dagar på nya konstruktörsjobbet fick jag nog o bad om en svarv igen.
Detta val brukar man göra som ung. Jag själv var 27 när jag var klar.
I ditt fall så siktar du jävligt högt samtidigt som du är i åldern, familjebildning.

Det andra karriärsvalet blir inte heller bra för dig. Det är det valet jag nog får ta framöver o det är att byta ner sig.
I mitt fall så kan jag aldrig gå tillbaka till svarven pga hälsan. Men samtidigt är jag inte längre i behov av de pengar jag tjänade då. Därför kan jag titta på sämre betalda jobb som kan stimulera mig.

Mitt råd är att göra alternativ ett men att du sänker ribban. Varför inte ta några få år o satsa på sjuksköterska?
Citera
2018-07-21, 00:30
  #18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det finns två typiska omskolningsval.
Det första är att sikta uppåt vilket du vill göra. Jag gjorde samma sak o utbildade mig. Efter ett par dagar på nya konstruktörsjobbet fick jag nog o bad om en svarv igen.
Detta val brukar man göra som ung. Jag själv var 27 när jag var klar.
I ditt fall så siktar du jävligt högt samtidigt som du är i åldern, familjebildning.

Det andra karriärsvalet blir inte heller bra för dig. Det är det valet jag nog får ta framöver o det är att byta ner sig.
I mitt fall så kan jag aldrig gå tillbaka till svarven pga hälsan. Men samtidigt är jag inte längre i behov av de pengar jag tjänade då. Därför kan jag titta på sämre betalda jobb som kan stimulera mig.

Mitt råd är att göra alternativ ett men att du sänker ribban. Varför inte ta några få år o satsa på sjuksköterska?

Fast om det är läkare som TS drömmer om, varför då kompromissa och riskera att ångra sig en gång till? Har TS betyg eller högskolepoäng nog är det inte mycket att fundera på. Försök.
Citera
2018-07-21, 10:41
  #19
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Någon annan som ångrar sin utbildning efter 30, som vill ha eller tog en ny chans?

Jajamänsan. Studerade mycket skit på högskolan på 90-talet därför att jag var lat. Göran Persson tackade och tog emot eftersom detta gjorde att jag döljdes i statistiken över arbetslösa. Blev sedermera ekonom. Hade kunna ha varit värre iofs om jag hade blivit jurist. Tvi vale.

Man skulle ha pluggat finska för 25 år sedan och jobbat med något i Finland idag, så långt bort från babbarna man hade kunnat komma. Hade gärna städat och småpratat lite.

Gillar för övrigt de här trådarna . Alltid kul att beklaga sig och vara cynisk och konstatera att man har blivit en helt annan person vid 40 än när man var 21.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-07-21 kl. 10:52.
Citera
2018-07-21, 13:24
  #20
Medlem
Brunbeverns avatar
Det är väl tråkigt att du är missnöjd, men blir svårt att ta det helt seriöst när du ska välja att läsa till läkare av alla saker. Måste du välja det yrket som i 99% folk väljer pga status och som tar skitlång tid att läsa klart? Att ångra sitt val och sadla om är ju normalt, men att det måste vara just läkare du ska sadla om till? Då känns det som att det ligger mer bakom än att du bara är trött på det du gör.

Fast vad vet jag om dig. Om det är en dröm du har att bli just läkare är det ju bara att köra på.

Vad tjänar du ens på nuvarande jobb som är så dåligt?
Citera
2018-07-21, 20:23
  #21
Medlem
Tycker att du ska köra på om det är vad du vill, för mig är det inte alls konstigt att man väljer just läkare om man vill byta bana senare i livet. Inte samma konkurrens som inom andra yrken, arbetsgivarna är inte rädda för att anställa nyexade som är i 40 års åldern. Rent ekonomiskt så är det inte så katastrofalt att byta bana sent jämfört med många andra yrken. Det är en sjukt intressant utbildning, många läkare brinner för det dem gör, alla gör det såklart inte men har aldrig hört någon påstå att deras arbete känns meningslöst.
Citera
2018-07-21, 21:08
  #22
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Studerade utomlands som ung och naiv, gick en dyr utbildning för flera hundratusen, i en nichad bransch som jag nu arbetat med i flera år. Jag har under dom senaste tre åren blivit väldigt deprimerad över mitt karriärsval. Jag tjänar inte bra, arbetsuppgifterna upplever jag som meningslösa och jag vill göra mer nytta. Hjälpa människor på något sätt. Jag känner att jag dras mot läkaryrket eller dylikt men tror inte att jag får tillräckligt med CSN stöd för detta då jag redan använt massor. Jag är väl närmare fyrtio om jag påbörjar en 6-årig utbildning inom 1-2 år. Ska jag bara inse att det är kört för min del? Att karriärsvalet som gjordes vid en omogen ålder nu kommer att resultera i en lång meningslös framtid till mötes.

Någon annan som ångrar sin utbildning efter 30, som vill ha eller tog en ny chans?

bytte helt bransch vid 38 ,

drev tidigare butik i mycket känd matkedja , men vart less.
gick en 3- årig utbildning till plåtslagare . sedan jobbade jag i 1 år till
Driver numera eget med anställda .

bästa valet jag gjort , ångrar inte sekund.

se till att bli läkare , det kan du jobba med långt efter pensionsåldern .

Min fru hade en arbetskamrat som bytte bana och blev läkare , han var klar med sin at tjänst ganska precis när han fyllde 40.

edit . vore sorgligt om det ekonomiska skulle stoppa dig ..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback