Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 15:19
  #1
Medlem
När jag drog ur en kontakt från ett vägguttag som tidigare suttit lite löst så lossnade hela plastdosan och "följde med". Jag slog av huvudströmbrytaren och lyckades sätta tillbaka dosan.
Kan jag använda det här vägguttaget utan risker ?
Borde jag kontakta en elektriker ?
Citera
2018-07-19, 15:41
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Eftersom du ställer frågan så bör du anlita en elektriker eller åtminstone någon som har nödig kännedom.
Citera
2018-07-19, 15:44
  #3
Medlem
Ja använda kan du nog. Det är tyska "uppfinningar" kring det här med eldosor och stickuttag som Sverige anammade omkring 1953 i samband med övergång till 220 volt. Kvaliteten blev därefter. Danskar och engelsmän valde bättre system.
Om du stänger av huvudströmmen och drar ut det som lossnat ur dosan försiktigt en bit ser du på var sin sida en smal skruv som påverkar en metallklo som ska hålla fast det hela i dosan. Skruvar man åt höger så fälls metallklon ut mer och mer. Skruva in de här hållarklorna, tryck in vägguttaget och skruva åt hållarklorna tills dosan sitter.
Först behöver du nog skruva bort det yttre plasthöljet på stickkontakten.

Finns andra varianter också men skicka in en bild.
Citera
2018-07-19, 18:59
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
När jag drog ur en kontakt från ett vägguttag som tidigare suttit lite löst så lossnade hela plastdosan och "följde med". Jag slog av huvudströmbrytaren och lyckades sätta tillbaka dosan.
Kan jag använda det här vägguttaget utan risker ?
Borde jag kontakta en elektriker ?

Menar du verkligen att hela dosan följde med eller bara hela vägguttaget med insats och lock?
Citera
2018-07-20, 18:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
När jag drog ur en kontakt från ett vägguttag som tidigare suttit lite löst så lossnade hela plastdosan och "följde med". Jag slog av huvudströmbrytaren och lyckades sätta tillbaka dosan.
Kan jag använda det här vägguttaget utan risker ?
Borde jag kontakta en elektriker ?

Det går att använda. Självklar ska du fixa det, det är ett jätte litet jobb.

Är det bara locket eller hela dosan?
Citera
2018-07-20, 20:14
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eszet
Det går att använda. Självklar ska du fixa det, det är ett jätte litet jobb.

Är det bara locket eller hela dosan?

Eller insatsen som jag undrade över, men inte fått svar på.

Förutsätter att den tattiga benämningen kontakt i trådstarten avser det adekvata stickpropp och inte någon person på Facebook eller dylikt.
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2018-07-20 kl. 20:16.
Citera
2018-07-22, 00:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Menar du verkligen att hela dosan följde med eller bara hela vägguttaget med insats och lock?
Väggutaget det vita följde med men inga sladdar/eltrådar om det är det du menar.
Citera
2018-07-22, 09:13
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Väggutaget det vita följde med men inga sladdar/eltrådar om det är det du menar.

Nej, jag menade om hela dosan dosan verkligen följde med och inte bara vägguttaget med lock och insats, men det förefaller ju inte så.

Problemet är ju att du inte ens verlar veta vad en dosa är. Dosan är det man sätter fast vägguttaget i . I äldre installationer med fästklor, i nyare med en ring med två skruv som sitter i dosan.
Citera
2018-07-22, 11:20
  #9
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, jag menade om hela dosan dosan verkligen följde med och inte bara vägguttaget med lock och insats, men det förefaller ju inte så.

Problemet är ju att du inte ens verlar veta vad en dosa är. Dosan är det man sätter fast vägguttaget i . I äldre installationer med fästklor, i nyare med en ring med två skruv som sitter i dosan.

Klorna används väl även i dosor med tillhörande skruv? I alla fall när det gäller vägguttag, strömställare och annat är ju en sak.
Citera
2018-07-22, 11:34
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
När jag drog ur en kontakt från ett vägguttag som tidigare suttit lite löst så lossnade hela plastdosan och "följde med". Jag slog av huvudströmbrytaren och lyckades sätta tillbaka dosan.
Kan jag använda det här vägguttaget utan risker ?
Borde jag kontakta en elektriker ?

Handlar det ens om ett infällt vägguttag?

Som du pratar om "dosor", så skulle det ju lika gärna kunna vara ett utanpåliggande.

Som alltid hade bilder i trådstarten minimerat feltolkningar och gissningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback