Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-20, 15:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Volvo

Det var inte mycket svar på mina frågor, men ja, Volvo är det vi haft, och som vi varit nöjda med

Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Titta på Opel Insignia det är en stor och bra bil.
Saab 9-5 06-10 även de är bra, billiga är de också.

Saab väljer vi bort då företaget inte längre finns, och därför kan jag tänka mig att supporten för bilarna kommer minska allt eftersom åren går.

Är det någon årsmodell som är bättre / sämre av Opel Insignia? Rent bagageutrymme, hur bra är den då? Vi har lite vant oss vid kombimodellen och går gärna inte ner massvis i utrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Skoda Superb, VW passat!

Är det mycket för pengarna, eller vad är det som lockar med Skoda och VW? Vilka årsmodeller ska man hålla sig ifrån när det kommer till VW, så man inte helt plötsligt blir klassad som en miljöbov och måste skatta ett par tusen extra om året?

Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Toyota Avensis eller Volvo V70

Toyota(n) har bäst kvalité på drivlinan och går sällan sönder. Men Volvon är den mest komfortabla bilen mellan dem 2 med bättre kvalitetskänsla i reglage och material.

Rent utrymmemässigt, hur är toyotan? Hur mycket lägre kvalitetskänsla anser du att Toyotan har?

Citat:
Ursprungligen postat av Glidex
Skoda superb är en otroligt prisvärd bil. Rymligare än en 5-serie/v70 och desieln på 140hk drar runt 0,45L/milen.

Andra som lovordar Superb:en. Den är rymligare på insidan antar jag du menar? Eller upplevs även packutrymme större?

Vad tycker du om Superb:ens bensinare? Är den sämre? (Jag kommer inte köpa en ny Superb då det faller långt utanför vår prisbild)

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ni bor runt Gbg o har ägt en V70. Din tjej har krockat i en V70. Ni verkar nöjda med er V70.
V70 tillverkades i Gbg så jag misstänker att utbudet av dem är stort.
V70 är även den vanligaste bilen i landet.

Jag själv har gått från Volvo o testade annat o i dag så äger jag en V60.
Har även en svärfar som är insnöad på Toyota Avensis. Vet inte hur många han nu har ägt.

Det jag vill komma fram till är.
Det finns gott om bra märken o modeller. Men varför byta om man är nöjd med det man haft tidigare? Risken är då stor att man blir lika missnöjd som jag blev när jag testade andra.
Det enda argument jag ser mot en Volvo för er ska vara att det finns billigare bilar att äga.

Men, ok.
Sämre kvalitet men klart billigare i inköp o ägandekostnader. Du får förbannat mycket Ford Mondeo för din budget o det är en riktigt bra bil som fortfarande lever på sitt rykte från 80/90-tal.

Anledningen till att vi öppnar upp för mer än v70 är för att utbudet av bilar som vi tycker är tillräckligt bra i segmentet är begränsat. Vi trodde dock att några skulle komma med varningar på modeller (som ex. x70 modell 2013 eller liknande) eller tips på saker vi inte redan tänkt på. Men varken Skoda eller Ford är märken vi tänkt på som familjebilar, så kanske ska bredda oss lite!
Citera
2018-07-20, 15:43
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
.......


Saab väljer vi bort då företaget inte längre finns, och därför kan jag tänka mig att supporten för bilarna kommer minska allt eftersom åren går.
.......
Du kan lugnt räkna med att "supporten" som du kallar det minskar även för märken som fortfarande tillverkas. Kommer du in med en år gammal bil 10-15 år gammal bil till märkesverkstaden så är de inte överdrivet intresserade. Alternativet för gamla bilar är ju ändå verkstäder typ Meca och Mekonomen, och reservdelstillverkningen till SAAB funkar på precis samma sätt som till en gammal Volvo, VW eller Mercedes.
Citera
2018-07-20, 16:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du kan lugnt räkna med att "supporten" som du kallar det minskar även för märken som fortfarande tillverkas. Kommer du in med en år gammal bil 10-15 år gammal bil till märkesverkstaden så är de inte överdrivet intresserade. Alternativet för gamla bilar är ju ändå verkstäder typ Meca och Mekonomen, och reservdelstillverkningen till SAAB funkar på precis samma sätt som till en gammal Volvo, VW eller Mercedes.

Anledningen till att jag inte litar på support för SAAB lika mycket som för andra märken är att SAAB som företag förlorar inget på att andrahandsvärdet faller. Det gör dock alla andra företag.
Citera
2018-07-21, 00:48
  #16
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Är det någon årsmodell som är bättre / sämre av Opel Insignia? Rent bagageutrymme, hur bra är den då? Vi har lite vant oss vid kombimodellen och går gärna inte ner massvis i utrymme.

Om någon årsmodell är bättre är en bra fråga, men den generella regeln är ju nyare desto bättre, bagageutrymmet är enormt på insignia kombi, åk och titta på en så skall du se.
Citera
2018-07-21, 11:53
  #17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Anledningen till att jag inte litar på support för SAAB lika mycket som för andra märken är att SAAB som företag förlorar inget på att andrahandsvärdet faller. Det gör dock alla andra företag.
Vad skulle en biltillverkare vinna på ett högre andrahandsvärde? När tillverkaren har sålt bilen så får de ju varken mer eller mindre för den om den, oavsett om den är värd 25 000 eller 50 000 vid tredje ägarbytet.

Som sagt, det är ingen större skillnad på en gammal SAAB eller vilket annat märke som helst. Tror du att t.ex. VW bryr sig särskilt mycket om vad värdet på en 10-15 år gammal bil är?
I så fall så skulle de väl snarare se att ett lägre värde är positivt, eftersom bilarna då skrotas ut istället för att repareras, och fler nya bilar kan säljas.
Citera
2018-07-21, 12:10
  #18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad skulle en biltillverkare vinna på ett högre andrahandsvärde? När tillverkaren har sålt bilen så får de ju varken mer eller mindre för den om den, oavsett om den är värd 25 000 eller 50 000 vid tredje ägarbytet.

Som sagt, det är ingen större skillnad på en gammal SAAB eller vilket annat märke som helst. Tror du att t.ex. VW bryr sig särskilt mycket om vad värdet på en 10-15 år gammal bil är?
I så fall så skulle de väl snarare se att ett lägre värde är positivt, eftersom bilarna då skrotas ut istället för att repareras, och fler nya bilar kan säljas.
Indirekt så påverkas tillverkarna av andrahandsvärdet. Kanske till o med tredjehandsvärdet.
Så länge som bilen är tillräckligt ny att återvända till återförsäljaren finns det indirekta vinster för tillverkaren då det är där deras bilar syns o det är ÅF som genererar pengarna.

Men skulle biltillverkarna få som de vill så skulle livslängden på en bil vara fem år. För dem är det en ren förlust för varje dag som deras bilar rullar.
Citera
2018-07-21, 13:42
  #19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du kan lugnt räkna med att "supporten" som du kallar det minskar även för märken som fortfarande tillverkas. Kommer du in med en år gammal bil 10-15 år gammal bil till märkesverkstaden så är de inte överdrivet intresserade. Alternativet för gamla bilar är ju ändå verkstäder typ Meca och Mekonomen, och reservdelstillverkningen till SAAB funkar på precis samma sätt som till en gammal Volvo, VW eller Mercedes.
SAAB 9-3 och 9-5 låg inte i kvalitetstoppen ens under sin aktiva tid. SAAB hade problem med kvalitet under hela GM tiden. En av orsakerna till att märket försvann. 9-5/9-3 var intressanta i samband med att SAAB lades ned. Då kunde man köpa lågt prisade nya bilar, idag är de knappast något superköp generellt.
Citera
2018-07-21, 13:43
  #20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad skulle en biltillverkare vinna på ett högre andrahandsvärde? När tillverkaren har sålt bilen så får de ju varken mer eller mindre för den om den, oavsett om den är värd 25 000 eller 50 000 vid tredje ägarbytet.

Som sagt, det är ingen större skillnad på en gammal SAAB eller vilket annat märke som helst. Tror du att t.ex. VW bryr sig särskilt mycket om vad värdet på en 10-15 år gammal bil är?
I så fall så skulle de väl snarare se att ett lägre värde är positivt, eftersom bilarna då skrotas ut istället för att repareras, och fler nya bilar kan säljas.
Ett högt andrahandsvärde ger ett högre nypris. Högre nypris = högre marginal för tillverkaren.
Citera
2018-07-21, 13:46
  #21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Anledningen till att jag inte litar på support för SAAB lika mycket som för andra märken är att SAAB som företag förlorar inget på att andrahandsvärdet faller. Det gör dock alla andra företag.
Förra generationen Mondeo var till 50-70% en Volvo V70 III. Samma platta och det mesta som inte syntes delades mellan plattformarna. Ford är ingen favorit men Mondeo är en underskattad bil i Sverige. Äldre VW har inga vidare motorer. En hel del strul med kamkedjor som ger upp.
Citera
2018-07-21, 15:51
  #22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Hej,

Det var så att min flickvän blev krockad nyligen och vår V70 (05) fick köras till skroten. Som tur var blev det inga allvarliga skador på tjejen, utan endast lite sveda och värk i muskler.

Det har dock ställt oss lite på pottkanten. Vi köpte nyss hus och tänkte inte investera några stora pengar i en bil de närmsta 3-4 åren, utan pengarna vi drar in tänkte vi investera i vårt hus. Därför har vi lagt ett tak på 100.000, men önskar helst komma ner till 60-80.000.

Vi var supernöjda med vår v70 och helst skulle vi vilja ha en nyare model v70 (om ingen har några superbra alternativ, såklart). Vi vill köpa i Göteborgsområdet (vilket innebär mer eller mindre 3 timmars färd runtom Göteborg. Anledningen att vi inte vill åka längre är för att vi inte vill känna oss tvingade att köpa bilen efter vi sett den). Vi kan såklart se det som en road trip och åka ytterligare en bit, om det skulle visa sig vara en toppenbil.

Har ni några förslag på årsmodeller eller liknande? Vi hittade en hel del relativt nya bilar i vårt prisspann som dock körts som taxibilar. Hur dumt är det att köpa en före detta taxibil?
Om man t.ex. köper en v70 -14 eller -15 med över 30k mil på nacken, vad kan man förvänta sig i rena kostnader pga slitage?
Det är ju bara att köpa en V70II då, men köp en med lågt miltal.
Citera
2018-07-21, 16:32
  #23
Medlem
Kör på asiatiskt/Toyota i och med plånboken framöver, annars kan du säkerligen införskaffa en Lexus som jag letar efter.
Citera
2018-07-30, 00:00
  #24
Medlem
Om ni var så nöjda, köp en likadan som ni hade. En lågmilad V70 kring 2005 kan du hitta för runt 50 papp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback