Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-19, 14:31
  #1
Medlem
Hej,

Det var så att min flickvän blev krockad nyligen och vår V70 (05) fick köras till skroten. Som tur var blev det inga allvarliga skador på tjejen, utan endast lite sveda och värk i muskler.

Det har dock ställt oss lite på pottkanten. Vi köpte nyss hus och tänkte inte investera några stora pengar i en bil de närmsta 3-4 åren, utan pengarna vi drar in tänkte vi investera i vårt hus. Därför har vi lagt ett tak på 100.000, men önskar helst komma ner till 60-80.000.

Vi var supernöjda med vår v70 och helst skulle vi vilja ha en nyare model v70 (om ingen har några superbra alternativ, såklart). Vi vill köpa i Göteborgsområdet (vilket innebär mer eller mindre 3 timmars färd runtom Göteborg. Anledningen att vi inte vill åka längre är för att vi inte vill känna oss tvingade att köpa bilen efter vi sett den). Vi kan såklart se det som en road trip och åka ytterligare en bit, om det skulle visa sig vara en toppenbil.

Har ni några förslag på årsmodeller eller liknande? Vi hittade en hel del relativt nya bilar i vårt prisspann som dock körts som taxibilar. Hur dumt är det att köpa en före detta taxibil?
Om man t.ex. köper en v70 -14 eller -15 med över 30k mil på nacken, vad kan man förvänta sig i rena kostnader pga slitage?
Citera
2018-07-19, 14:33
  #2
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Hej,

Det var så att min flickvän blev krockad nyligen och vår V70 (05) fick köras till skroten. Som tur var blev det inga allvarliga skador på tjejen, utan endast lite sveda och värk i muskler.

Det har dock ställt oss lite på pottkanten. Vi köpte nyss hus och tänkte inte investera några stora pengar i en bil de närmsta 3-4 åren, utan pengarna vi drar in tänkte vi investera i vårt hus. Därför har vi lagt ett tak på 100.000, men önskar helst komma ner till 60-80.000.

Vi var supernöjda med vår v70 och helst skulle vi vilja ha en nyare model v70 (om ingen har några superbra alternativ, såklart). Vi vill köpa i Göteborgsområdet (vilket innebär mer eller mindre 3 timmars färd runtom Göteborg. Anledningen att vi inte vill åka längre är för att vi inte vill känna oss tvingade att köpa bilen efter vi sett den). Vi kan såklart se det som en road trip och åka ytterligare en bit, om det skulle visa sig vara en toppenbil.

Har ni några förslag på årsmodeller eller liknande? Vi hittade en hel del relativt nya bilar i vårt prisspann som dock körts som taxibilar. Hur dumt är det att köpa en före detta taxibil?
Om man t.ex. köper en v70 -14 eller -15 med över 30k mil på nacken, vad kan man förvänta sig i rena kostnader pga slitage?
Volvo
Citera
2018-07-19, 14:35
  #3
Medlem
Turbomachines avatar
Titta på Opel Insignia det är en stor och bra bil.
Saab 9-5 06-10 även de är bra, billiga är de också.
Citera
2018-07-19, 14:38
  #4
Medlem
kobents avatar
Skoda Superb, VW passat!
Citera
2018-07-19, 15:06
  #5
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Vill du ha ett bekymmersfritt bilägande där bra kvalitet och hyfsade servicekostnader är viktiga inslag köp Toyota eller åtminstone asiatiskt.
Jag har kört Toyota i 15 år och knappt behövt öppna motorhuven under den tiden.
Citera
2018-07-19, 17:02
  #6
Medlem
nittontrettons avatar
Toyota Avensis eller Volvo V70

Toyota(n) har bäst kvalité på drivlinan och går sällan sönder. Men Volvon är den mest komfortabla bilen mellan dem 2 med bättre kvalitetskänsla i reglage och material.
Citera
2018-07-19, 17:25
  #7
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Toyota Avensis eller Volvo V70

Toyota(n) har bäst kvalité på drivlinan och går sällan sönder. Men Volvon är den mest komfortabla bilen mellan dem 2 med bättre kvalitetskänsla i reglage och material.
Smaksak. På min tidigare arbetsplats hade vi "chefens bil" en sprillans ny V70 2014, några äldre V70 i 2010-2013, en SAAB 9-5 2006 och "Passatjäveln" från 1999. Chefens bil var just chefens och lånades väldigt sällan ut, alltså hade man att välja på de andra, körde den några korta sträckor i stan och har därefter inte tvingats köra V70. Skulle jag köra längre än 5 mil så valde jag SAAB:en om den fanns tillgänglig, kortare sträckor kunde jag lika gärna ta Passatjäveln som en V70. Blev vid ett tillfälle tvungen att ta en V70 på en 30-milaresa och var stum i röven efter 10 mil! Så mycket ger jag för Volvos fantastiskt bra stolar!

Det gäller att prova vad man själv upplever vara bra komfort, att bara lyssna på andras åsikter är egentligen värt noll och inget.
Citera
2018-07-19, 18:53
  #8
Medlem
Skoda superb är en otroligt prisvärd bil. Rymligare än en 5-serie/v70 och desieln på 140hk drar runt 0,45L/milen.
Citera
2018-07-19, 20:40
  #9
Medlem
Passat är inte helt fel om du kan hitta en någorlunda ny för det priset. Kvalitén har blivit bättre och många taxibilar är passat numera, och det brukar tyda på att de är relativt krångelfria.
Citera
2018-07-20, 11:37
  #10
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Smaksak. På min tidigare arbetsplats hade vi "chefens bil" en sprillans ny V70 2014, några äldre V70 i 2010-2013, en SAAB 9-5 2006 och "Passatjäveln" från 1999. Chefens bil var just chefens och lånades väldigt sällan ut, alltså hade man att välja på de andra, körde den några korta sträckor i stan och har därefter inte tvingats köra V70. Skulle jag köra längre än 5 mil så valde jag SAAB:en om den fanns tillgänglig, kortare sträckor kunde jag lika gärna ta Passatjäveln som en V70. Blev vid ett tillfälle tvungen att ta en V70 på en 30-milaresa och var stum i röven efter 10 mil! Så mycket ger jag för Volvos fantastiskt bra stolar!

Det gäller att prova vad man själv upplever vara bra komfort, att bara lyssna på andras åsikter är egentligen värt noll och inget.

Och du har provat Toyota Avensis på långstyrning ?

Håller med dig att det gäller att prova själv och inte lyssna på dina åsikter, Volvo har bland dem bästa säterna enligt mig.
Citera
2018-07-20, 11:47
  #11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Och du har provat Toyota Avensis på långstyrning ?

Håller med dig att det gäller att prova själv och inte lyssna på dina åsikter, Volvo har bland dem* bästa säterna enligt mig.
Nej, inte Avensis, bara RAV4, Land Cruiser, HiLux och Auris så jag har ganska god erfarenhet av Toyotastolar.

*
Citera
2018-07-20, 12:58
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ni bor runt Gbg o har ägt en V70. Din tjej har krockat i en V70. Ni verkar nöjda med er V70.
V70 tillverkades i Gbg så jag misstänker att utbudet av dem är stort.
V70 är även den vanligaste bilen i landet.

Jag själv har gått från Volvo o testade annat o i dag så äger jag en V60.
Har även en svärfar som är insnöad på Toyota Avensis. Vet inte hur många han nu har ägt.

Det jag vill komma fram till är.
Det finns gott om bra märken o modeller. Men varför byta om man är nöjd med det man haft tidigare? Risken är då stor att man blir lika missnöjd som jag blev när jag testade andra.
Det enda argument jag ser mot en Volvo för er ska vara att det finns billigare bilar att äga.

Men, ok.
Sämre kvalitet men klart billigare i inköp o ägandekostnader. Du får förbannat mycket Ford Mondeo för din budget o det är en riktigt bra bil som fortfarande lever på sitt rykte från 80/90-tal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback