Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-21, 00:00
  #13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Vem är du att döma traditionella och SSPX? Du har tidigare uttryckt bekymmer med den katolska läran om aborter och preventivmedel, det borde bekymra dig istället för andras påstådda moralism och högfärdighet som du inte vet något om.

Smutskastning hör inte hemma i Kyrkan, om du har problem med mig eller traditionella, be en bön för oss istället.
Jag dömer ingen, konstaterar bara fakta. Traditionella katoliker har i överraskande hög grad ingen moral alls. Eller kanske snarare dubbel moral?
Trump kan säga och göra vad han vill (t ex äktenskapsbrott som skilsmässa, och vara otrogen med en porrskådis och med en Playboy-modell)
eftersom han själv inte är katolik.
Enligt dig.

Men samma ursäkt är tydligen inte gångbar alls för unga kvinnor. Enligt traditionella katoliker, som du.
Bör katolsk moral gälla för alla, eller bör den inte gälla för alla? Bör den gälla för Trump?

Lite mer On Topic: SSPX tillhör *inte* den romerska katolska kyrkan, och har t o m varit bannlysta. De Geer (grundaren i Sverige) är nazist, ungefär precis så långt man kan komma från Jesus lära. Varning till TS.
Citera
2018-07-21, 01:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag dömer ingen, konstaterar bara fakta. Traditionella katoliker har i överraskande hög grad ingen moral alls. Eller kanske snarare dubbel moral?

Du borde verkligen radera det du skriver här, för din egen skull. Jag tänker inte säga något mer.

Citat:
Lite mer On Topic: SSPX tillhör *inte* den romerska katolska kyrkan, och har t o m varit bannlysta. De Geer (grundaren i Sverige) är nazist, ungefär precis så långt man kan komma från Jesus lära. Varning till TS.

SSPX har absolut inget med nazismen att göra. Deras status är oklar och omdiskuterad, att de inte skulle tillhöra den katolska kyrkan har inte du makt att avgöra, det är upp till påven. Men vi kan lämna SSPX diskussionen för det är egentligen irrelevant. Den latinska mässan är helt okontroversiell och firas av många fler än bara SSPX, i Sverige så firas den i allra högsta grad med biskop Arborelius välsignelse. Ditt hat för andra katoliker får du ta upp med honom.

Om du har mer att säga får du skicka det direkt till mig i PM för det är verkligen inget som folk eller TS har intresse av.
__________________
Senast redigerad av belyi 2018-07-21 kl. 01:09.
Citera
2018-07-21, 15:39
  #15
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Om inte du har något vänligt att säga till Guds kyrka så föreslår jag att du går och lägger dig. Solen skiner för katolska kyrkan och jag vill påstå att är avundsjuk. Bibelstudier i med prostestanter kan ge en intelektuelle utmaning men inte en verklig religös upplevelse. Sov gott och dröm om Luther.

"Solen skiner för katolska kyrkan", men er påve är en kommunistisk ateist som aktivt underminerat tron och kyrkan, och bidragit till att stora delar av den latinamerikanska världen gått ifrån katolicismen och nu ligger helt utanför kyrkans sfär av influens.

F.ö. anser sig riktiga hardcore-protestanter vara de "riktiga katolikerna" (se lutheraner, anglikaner, mm). Baptister är varken protestanter eller katoliker. Vi protesterar inte den katolska kyrkan, vi förkastar den som satanistisk.
Citera
2018-07-23, 23:03
  #16
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hejsan, jag har tidigare besökt olika kyrkor tillhörande Svenska kyrkan.
Alltså protestantiska kyrkor.

Men mitt intryck har varit att min tro ej kan frodas i den tillvaro som finns där.
Mitt största klagomål landar hos prästerna, de är trevliga men jag fastnar inte i deras diffusa budskap, där kärlek är deras första och enda.

Jag ska därför besöka en romersk katolsk kyrka.

Och jag har några frågor angående hur det går till.
Jag ska dit en söndag hade jag tänkt mig under högmässan, eventuellt en annan dag i veckan.

Hur ska jag titulera prästen, fader?
Vilka böner är bra att kunna, det var en som vi sa i de protestantiska kyrkorna hela tiden. En väldigt bekant, minns tyvärr ej namnet på den.
Är det ett måste att klä sig mer formellt, det skulle jag nästan uppskatta ifall det var så.
Är det några andra inträffanden som händer, i protestantiska kyrkor skakade man hand med alla och utsade någon fras.

Mvh
Har du kommit iväg till en katolsk mässa än?
Citera
2018-07-23, 23:47
  #17
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusarherre
Ingen som söker Jesus och frälsning bör gå till den katolska kyrkan...
vill du däremot dyrka avgudabilder tex den Heliga Guds Moder så kan du ju gå dit....Men då blir du ju inte frälst. Påven är ju Jesuit ju.. hur bra tror du det är?
Att det finns förvirrade människor som med vanföreställningar om katolska kyrkan förstår jag, av historiska skäl måste sekterna hjärntvätta sina medlemmar för att dom inte ska ge upp dumheterna och gå till den katolska kyrkan som är öppen för alla. I slutändan så är till och med Ulf Ekman katolik numera.

Men exakt vad är det med jesuiter som är så konstigt?
Jag tycker nog de flesta jesuiter jag träffat är betydligt gladare, roligare och djupare än andra präster från andra ordnar. Mest har jag erfarenhet från jesuiterna i Eugenia som är ett gäng glada tyskar.
Varför tror du att det är något extra konstigt med jesuiter?
Citera
2018-08-15, 12:12
  #18
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Har du kommit iväg till en katolsk mässa än?
Hej, jag hade tänkt att gå dit denna vecka.
Jag har haft lite rädsla för det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vill du hänga med hyfsat i en vanlig mässa ska du slå upp mittdelen i deras psalmbok "Cecilia". Enda knepiga är väl att det ofta står ett par tre alternativ där prästen bara har valt ett, så det gäller att vara lite vaken. Men det lär du dig nog ganska snabbt.

Några psalmer är bra att kunna utantill som t ex Salve Regina. Men det är inget krav. Däremot kan du känna själv att du vill stå och sitta osv när de andra gör det.

De är noga med kommunion och vem som får ta det, men å andra sidan är det inte heller någon som verkligen kollar mot något register eller så. Vill du få lite av en försmak men ändå följa reglerna kan du gå fram under kommunionen för att få en välsignelse. Håll då bara höger hand på vänster axel när du går fram. Vill du konvertera tar det typ ett år och du måste gå en kurs.

En traditionell mässa har väldigt mycket mer latin (utom predikan förstås) och är fin på sitt sätt, speciellt om du är intresserad av medeltida gregoriansk musik. MEN var också medveten om att det ofta är en lite speciell sorts katoliker som föredrar denna form. De uppfattar sig själva som lite extra moraliska och rättfärdiga, men genom någon märklig tankevurpa stödjer de i hög grad den totalt amoraliska Trump och hans grab them by the pussy-höger. Ave Maria, ta henne på fittan, WTF???
Fast är det den sorts dingbat crazy du gillar finns det ännu mer av den varan i den ännu mer traditionella utbrytargruppen SSPX.

Annars är katoliker som regel som folk är mest. De är coola, gillar fester med vin och sång, och går ofta i kyrkan.

Vilken Fader vår bön är det de brukar be, den nya eller gamla?
Och vilken Salve Regina bön brukar de be.

Ett tack till alla svaren.
Citera
2018-08-15, 12:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej, jag hade tänkt att gå dit denna vecka.
Jag har haft lite rädsla för det hela.



Vilken Fader vår bön är det de brukar be, den nya eller gamla?
Och vilken Salve Regina bön brukar de be.

Ett tack till alla svaren.
I Fader vår är det den gamla översättningen. Den brukar ofta sjungas. Ibland brukar den sjungas på latin men texten finns i psalmboken.

Save Regina är ingen regelbunden bön i mässan, men den brukar ibland sjungas på latin och då finns den i psalmboknen och skyltas med nummer på tavlan.
Citera
2018-08-15, 15:53
  #20
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej, jag hade tänkt att gå dit denna vecka.
Jag har haft lite rädsla för det hela.



Vilken Fader vår bön är det de brukar be, den nya eller gamla?
Och vilken Salve Regina bön brukar de be.

Ett tack till alla svaren.
Allt finns i Cecilia som finns vid bänken. Vilken ort tänker du besöka?
Citera
2018-08-15, 17:38
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Att det finns förvirrade människor som med vanföreställningar om katolska kyrkan förstår jag, av historiska skäl måste sekterna hjärntvätta sina medlemmar för att dom inte ska ge upp dumheterna och gå till den katolska kyrkan som är öppen för alla. I slutändan så är till och med Ulf Ekman katolik numera.

Men exakt vad är det med jesuiter som är så konstigt?
Jag tycker nog de flesta jesuiter jag träffat är betydligt gladare, roligare och djupare än andra präster från andra ordnar. Mest har jag erfarenhet från jesuiterna i Eugenia som är ett gäng glada tyskar.
Varför tror du att det är något extra konstigt med jesuiter?

Jesuiterna har ju vart föremål för diverse konspirationsteorier, lite som tempelherreorden. Jesuiternas militära bakgrund, svarta kläder, och i äldre tider stora egendomar och inflytande bidrog till att en myt om en dold agenda dök upp. Vid tiden för restaurationen efter franska revolutionen ansågs de (orättvist) vara representanter för ancien regime...
Citera
2018-08-17, 14:32
  #22
Medlem
talad13s avatar
Jag var på besök denna veckan och det var ett väldigt trevligt bemötande jag fick.
Har planerat in ett besök med prästen som inträffar nästa månad.

Ska bli kul men framförallt intressant att se om jag har någonting att hämta och lära mig ifrån den här religionen.

Publiken var både mycket kvinnor och män, garanterat över halva kyrkan var fylld.
En del var mycket mer formella och andra lite mer avslappnade, speciellt barnen till föräldrarna verkade inte alls lika förtjusta.

Sången var väldigt vacker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback