Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-19, 11:50
  #1
Medlem
pollenpers avatar
Jag har en liten plasteka och en fräsch 6 hästar.
Finns det något kul man kan göra med barn, tex dra något efter?
Citera
2018-07-19, 12:19
  #2
Avstängd
Kyzs avatar
Köra på vattnet
Citera
2018-07-19, 12:50
  #3
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Köra på vattnet

Vad dryg du är men det finns inte så mkt kul man kan göra med en 6 hk. Kanske binda en gummibåt bakom och dra den...
Citera
2018-07-19, 12:55
  #4
Medlem
poxers avatar
Nej det lär inte bli speciellt roligt med en sån motor.
Citera
2018-07-19, 13:51
  #5
Medlem
Tja. Man kan väl testa att dra lite vad som helst efter. Men räkna inte med några hastigheter. Om det är kul beror egentligen bara på vilka barnen är och hur gamla de är. Man kan även testa att dra dem själva efter, mitt tips är då bara att man har något som flyter att hålla i (fender/plastdunk etc). Det finns en tendens att man annars dras nedåt när man börjar göra lite fart genom vattnet. Använd flytande rep (polypropylen) Och för allt i världen; håll järnkoll på propellern...
Citera
2018-07-19, 15:32
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
När jag var grabb hade vi en markisoleringsskiva, det vanligt folk kallar frigolitskiva, och typ 'surfade' kneeboardade och alla möjliga trix efter en båt med en fyrahästare.

Det var väl inte det absolut häftigaste jag har gjort i mitt liv, men roligare än att inte göra det.

Det ska vara en sån här blå skiva som tål en tryckbelastning på 200 pA eller hur man nu mäter, alltså den stadigare markisoleringen.
Citera
2018-07-19, 16:52
  #7
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
När jag var grabb hade vi en markisoleringsskiva, det vanligt folk kallar frigolitskiva, och typ 'surfade' kneeboardade och alla möjliga trix efter en båt med en fyrahästare.

Det var väl inte det absolut häftigaste jag har gjort i mitt liv, men roligare än att inte göra det.

Det ska vara en sån här blå skiva som tål en tryckbelastning på 200 pA eller hur man nu mäter, alltså den stadigare markisoleringen.
Kanske man kan förstärka med lite glasfiber, eller håller dom ändå.?
Det handlar ju om barn.
Citera
2018-07-19, 17:21
  #8
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Kanske man kan förstärka med lite glasfiber, eller håller dom ändå.?
Det handlar ju om barn.

Förstärka ned glasfiber är ju givetvis bättre, men det håller ändå.

https://www.byggmax.se/isolering/cel...BoCPpUQAvD_BwE

En sådan skiva har en flytkraft på 36 kg. Ta två och lägg på varandra så håller det även för större barn.
Citera
2018-07-20, 13:44
  #9
Medlem
Är det ett planade skrov på båten, eller är det en eka i ordets rätta bemärkelse?

Jag hade för några år sedan en 3,7 meters aluminiumbåt med planande skrov, med en Yamaha 6-hästars fyrtaktare på. Den båten planade med en vuxen och ett barn i och gjorde 15 knop GPS-fart.

Det hade förmodligen fungerat att dra upp ett barn på en frigolitskiva och köra lite kneeboard etc.

Har även provat den motorn på en 3,9 meters roddbåt och det funkade inte alls att köra speciellt mycket fortare än roddfart. Båten bara grävde ner sig när man drog på för fullt.
Citera
2018-07-20, 14:02
  #10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Är det ett planade skrov på båten, eller är det en eka i ordets rätta bemärkelse?

Jag hade för några år sedan en 3,7 meters aluminiumbåt med planande skrov, med en Yamaha 6-hästars fyrtaktare på. Den båten planade med en vuxen och ett barn i och gjorde 15 knop GPS-fart.

Det hade förmodligen fungerat att dra upp ett barn på en frigolitskiva och köra lite kneeboard etc.

Har även provat den motorn på en 3,9 meters roddbåt och det funkade inte alls att köra speciellt mycket fortare än roddfart. Båten bara grävde ner sig när man drog på för fullt.
Jag har faktiskt en Siljan 330F.
En plattbottnad 45 kilosbåt, men välter man med den då försvinner väl både motor och båt ner i djupet?
Citera
2018-07-20, 14:23
  #11
Medlem
Står ju på hemsidan att den har flytelement i tofterna, men inget om hur mycket flytkraft det är i dessa flytelement. Jag har alltid tagit för givet att alla nya småbåtar som säljs idag är osänkbara, men så är kanske inte fallet?
Citera
2018-07-21, 06:10
  #12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Står ju på hemsidan att den har flytelement i tofterna, men inget om hur mycket flytkraft det är i dessa flytelement. Jag har alltid tagit för givet att alla nya småbåtar som säljs idag är osänkbara, men så är kanske inte fallet?
Jo båten ska vara osänkbar.
Maxlast 225 kg, om jag minns rätt.
På typskylten står det max 7 hkr, så det borde vara lugnt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback