Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 11:07
  #1
Medlem
vonfnass avatar
Hallå!

Jag har en HP laptop som är köpt 2015 (en HP 15-R102no om någon behöver veta mer specifikt).
Den har under en längre tid helt randomly börjat låsa sig, och enda sättet att lösa det är att dra ur strömkabeln och batteriet. Jag tog för givet att det var hårddisken som började ge sig, och efter många om och men lyckades jag byta den.
Men det gick bara nån dag så började den låsa sig igen. Märkligast är att jag har märkt att jag inte får lov att lyfta eller tilt:a datorn, för då låser den sig alla gånger. Med andra ord är den omöjlig att ha i knät.

Jag kör Windows 10 på datorn.

Vad kan problemet vara? RAM-minnet? Eller något ännu värre kanske?
Citera
2018-07-19, 12:29
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du tappat datorn eller stött på något? I så fall så kan det har uppkommit någon hårdvarufel, te.x RAM-minnet.
Citera
2018-07-19, 15:44
  #3
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du tappat datorn eller stött på något? I så fall så kan det har uppkommit någon hårdvarufel, te.x RAM-minnet.
Den har åkt i golvet par gånger under åren, men inte från några högre höjder, men det kanske inte spelar någon större roll.
Kanske bäst att försöka köpa en ny.
Citera
2018-07-19, 15:59
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det behövs inga större höjder för att något kan komma till skada. Är du lite händig och har lite verktyg hemma så kan du alltid öppna upp baksidan och kontrollerar lite på komponenterna. Du har som sagt ingen garanti kvar då datorn har några år på nacken.
Citera
2018-07-19, 20:17
  #5
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det behövs inga större höjder för att något kan komma till skada. Är du lite händig och har lite verktyg hemma så kan du alltid öppna upp baksidan och kontrollerar lite på komponenterna. Du har som sagt ingen garanti kvar då datorn har några år på nacken.
Det kan vara värt en titt. Som det är nu så kan det inte bli värre, för fortsätter den hänga sig så köper jag nog en ny så småningom ändå.

Tack för rådet
Citera
2018-07-19, 20:37
  #6
Medlem
Har du kollat vad temperaturerna inne i datorn ligger på? Även om den inte är allt för gamla så kan många leverantörer använda undermålig kylpasta mellan tex cpu och kylare, varför datorn lätt kan bli överhettad. Sen kan det även vara mycket damm, men det kan man på många datorer öppna upp en lucka på baksidan och kontrollera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback