Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-19, 06:38
  #1
Medlem
kraftfoders avatar
EU-recept har tydligen funnits i cirka fem år (sedan 2013), dvs. alla läkare inom EU+EES kan förskriva läkemedel, som ska kunna hämtas ut inom "hela" Europa.

Okej. Gott nog.

Men följande knepiga hälsovårdstjänst hittade jag vid vidare snokande:
Hur fungerar det?

Du har sedan en tid fysiska besvär och du vill bli av med dem. Att besöka (hus)läkaren och apoteket passar nu inte så bra, men du vill väl få hjälp, så att du känner dig bättre igen. Vad ska du göra?

https://www.dokteronline.com/se/hur-fungar-det

(Läs gärna mer där, tycker det låter märkligt, speciellt när sajten heter "dokteronline.com")

Är sajten "legit", eller scam? -"Kvacksalvare"?

Fick idén från YLE:s svenskspråkiga program, om "borrelia och lungklamydia".
(Lungklamydia visste jag inte ens existerade, men tydligen gör det det.)

YLE funkar cirka som SVTplay, i rutan under "TXT" kan man välja svenskt text, finlandssvenska kan vara knepig att fatta för en rikssvensk.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-07-19 kl. 06:40.
Citera
2018-07-19, 07:02
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Vad är frågeställningen? Jag har inte riktigt hört talas om 'dokteronline' men det har ju poppa upp ett gäng olika onlineläkartjänster där man via videokonsultation får prata med en läkare, och om de bedömer att du behöver medicin så kan den skrivas ut. Min sambo kunde t.ex. få penicillin utskrivet av en sån läkare för urinvärksinfektion - gick supersnabbt och läkaren var betydligt trevligare än vad de flesta är

Oklart hur detta ser ut i Finland dock. (Antar att du bor där eftersom du länkar till yle)

Kan tillägga att jag smånjuter lite när jag hör finlandssvensk 'dialekt'
Citera
2018-07-19, 07:31
  #3
Medlem
Läkare via app/online har ju funnits ett tag, till exempel Kry som jag använt några gånger när barnen varit sjuka. Jag tittade en del på boreliaklippet men förstår inte kopplingen eller frågan.
Citera
2018-07-19, 10:08
  #4
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Läkare via app/online har ju funnits ett tag, till exempel Kry som jag använt några gånger när barnen varit sjuka. Jag tittade en del på boreliaklippet men förstår inte kopplingen eller frågan.

Det kanske är mer ett nytt koncept i Finland? Eller så har det inte 'boomat' där ännu? Det var väl ganska mycket byråkratiska hinder i Sverige (möjligen fortfarande) för att få bedriva verksamheterna. Nu vet vi ju inte hur det kommer fungera i framtiden heller eftersom dessa typer av läkartjänster verkar kosta de svenska landstingen extremt mycket pengar per besök.

Just nu är det ju väldigt få besök men man beräknar att användningen kommer öka dramatiskt de kommande åren så flera landsting försöker skapa egna appar för att inte bli utkonkurrerade.
Citera
2018-07-20, 19:31
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Vad är frågeställningen? Jag har inte riktigt hört talas om 'dokteronline' men det har ju poppa upp ett gäng olika onlineläkartjänster där man via videokonsultation får prata med en läkare, och om de bedömer att du behöver medicin så kan den skrivas ut. Min sambo kunde t.ex. få penicillin utskrivet av en sån läkare för urinvärksinfektion - gick supersnabbt och läkaren var betydligt trevligare än vad de flesta är

Oklart hur detta ser ut i Finland dock. (Antar att du bor där eftersom du länkar till yle)

Kan tillägga att jag smånjuter lite när jag hör finlandssvensk 'dialekt'


Finlandssvenska låter så "ordentligt", så "beläst" på något sätt..

-"Nåjja", gäller det EU, torde det fungera även här i nuvarande Svea Rike, int enbart i den "östra gamla riksdelen"..

Frågan tycker jag var rätt självklar, länken/tjänsten "dokteronline.com":
Är tjänsten "legit", eller ett "onlineapotek" med "kvackare från Kina eller liknande tveksamma ställen, som skickar arsenik i stället för aspirin?


-OBSERVERA att startsidan tar upp "erektionsproblem" som första ämne, inget annat. Låter som scam, ungefär som diverse spam man fick förr "random" som junkmail "skaffa större k*uK".

Därav min frågeställning om det är en "onlinetjänst" som är scam, tveksam eller i bästa fall legitim.
Citera
2018-07-21, 08:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finlandssvenska låter så "ordentligt", så "beläst" på något sätt..

-"Nåjja", gäller det EU, torde det fungera även här i nuvarande Svea Rike, int enbart i den "östra gamla riksdelen"..

Frågan tycker jag var rätt självklar, länken/tjänsten "dokteronline.com":
Är tjänsten "legit", eller ett "onlineapotek" med "kvackare från Kina eller liknande tveksamma ställen, som skickar arsenik i stället för aspirin?


-OBSERVERA att startsidan tar upp "erektionsproblem" som första ämne, inget annat. Låter som scam, ungefär som diverse spam man fick förr "random" som junkmail "skaffa större k*uK".

Därav min frågeställning om det är en "onlinetjänst" som är scam, tveksam eller i bästa fall legitim.

Legitim, enbart riktiga läkare där och många av dem jobbar även på vårdcentraler men har detta som extrajobb.
Citera
2018-07-21, 16:38
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Legitim, enbart riktiga läkare där och många av dem jobbar även på vårdcentraler men har detta som extrajobb.

Jag får tacka för svaret!
Citera
2023-12-25, 19:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Legitim, enbart riktiga läkare där och många av dem jobbar även på vårdcentraler men har detta som extrajobb.

Har dt testat dom själv?
Citera
2023-12-25, 22:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Har dt testat dom själv?

Absolut! Det var några år sedan dock.
Citera
2023-12-26, 18:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Absolut! Det var några år sedan dock.

Gäller högkostnadsskydd i Sverige angående recept som man fått av EU läkare?
Citera
2023-12-26, 18:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Gäller högkostnadsskydd i Sverige angående recept som man fått av EU läkare?

Absolut
Citera
2023-12-27, 21:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Absolut

Är dt tusen procent säker? Har du testat själv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback