Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-20, 15:46
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Var kommer frågorna ifrån, hittar du på dom själv eller läser du dom någonstans?

Jag vill bara förtydliga att frågorna i trådstarten är en del av mina TANKAR angående hur fysiken, tex ljus, påverkas av rörelse. Och det är alltså diskussionsämnet i tråden tänker jag, alltså hur fysiken, tex ljus, påverkas av rörelse. Det blev en dålig rubrik av mig alltså.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-07-20 kl. 15:55.
Citera
2018-07-20, 17:28
  #14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men om ljuspulsen bara har en enda VERKLIG BANA. Då måste det väl vara så att ljuspulsens bana relativt tåget, är ljuspulsens enda VERKLIGA BANA, och att alla andra banor som observatörer kan uppfatta (tex relativt tågrälsen) är "illusioner"?

Nej inte en illusion. Däremot så skrev jag fel i mitt svar (eller jag uttryckte mig dåligt). Observatören ser en likadan ljusbana även om den befinner sig på en kulle utanför tåget som om den är inne i tåget. Bara det att tåget (systemet) den observerar flyttar på sig. Skulle då en observatör som står på en kulle utanför plotta ljuset så skulle det se ut som om det vore en annan vinkel.

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag har flera funderingar kring det:

Jag tänker att det EVENTUELLT är så, att när ljuspulsen väl har lämnat laserkällan, då påverkas dess bana VARKEN av laserkällans rörelser, eller av rörelser hos "systemet" som ljuspulsen befinner sig i för tillfället. Alltså att ljuspulsar/ljus ALLTID befinner sig i ett eget "system", ett "system" som är i ABSOLUT VILA (antar jag). Ungefär som att ett ljudmedium där ett visst ljud fortplantas, är det ljudets "system". Ljuset har då EVENTUELLT också ett slags medium som det fortplantas i.

Det beror på lite vad du menar med påverkas? I detta exempel så befinner sig pulsen relativt jorden. Du vet väl om att jorden befinner sig i ett system som flyttar sig med en oerhörd hastighet. Vi (planeten jorden) snurrar med en hastighet av ca 1600 km/h. På det så snurrar vi runt solen med lite över 100 000 km/h. Hastigheterna blir ännu mer svindlande när du lägger till rotationen i vår galax och sen galaxens hastighet i universum. Många system som rälsen, ljuskällan och tågvagnen befinner sig i.

Det är också rätt fantastiskt att det inte blåser mer om öronen på en med dessa hastigheter vi befinner oss i..

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Och om tesen i ovanstående stycke är korrekt, alltså att ljuspulsar/ljus ALLTID befinner sig i ett eget "system", då skulle det troligen innebära att ljusdetektorn (i mitt tankeexperiment som du citerade) KOMMER FLYTTA sig relativt ljuspulsen (vid tillräckligt hög tåghastighet). Och det skulle då också innebära att samma sak sker, om förutsättningarna i fråga 1 i trådstarten gäller.

Ljusdetektorn kommer att flytta sig relativt ljuspulsen JA, om källan sitter fäst i rälsen (på jorden). Som sagt så kommer ljuspulsen att befinna sig i samma system som jorden.

Tänk att du har två kullar och mellan ligger en tågräls. På ena kullen så sänder du ut en laserstråle och på andra kullen så detekterar du den. Båda är inställda så att när tåget kör förbi så går laserstrålen genom tågens fönster. Vad händer med laserstrålen när den befinner sig mellan de två tågfönstren?

Ta också exemplet med laserstrålar som människor bryter för att öppna och stänga dörrar på tåg (kanske inte svenska tåg men väl i schweiziska i alla fall). Dessa befinner sig i tågets system. Om tåget rör sig i 200 km/h så rör sig laserstrålen också i samma hastighet med systemet. Men det är i förhållande till jorden som den rör sig i 200 km/h. Sen rör den sig med jordens rotation och med rotationen runt solen osv. Vilken hastighet laserstrålen har beror på vilket system observatören befinner sig i.

Intressantare blir i så fall frågan vad som händer vid acceleration/inbromsning av tåget. När du sitter i ett tågsäte och tåget bromsar in så kan du känna att du vill åka fram i vagnen, eller hur. Att du fortfarande sitter kvar i sättet beror på att din massa håller dig kvar och viss muskelkraft som du använder. Men laserstrålen som går tvärs över vagnen för att detektera om en människa vill in genom en dörr, hur kan du få den ur balans. Vad krävs då?

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Möjligen tänker jag dock att tex jorden, pga sin gravitation, drar med sig ljuspulsars "system" (ljusmediumet), och därmed även drar med sig ljuspulsarna. Ungefär som ett ljudmedium (plus eventuella pågående ljud i ljudmediumet), som dras med av gravitation. Och att det är en förklaring till att jordens rörelser INTE påverkar ljusbanor på jorden.

Men tåg har ju INGEN gravitation att tala om, som skulle kunna dra med sig en ljuspuls "system" i tågets rörelser. Möjligen tänker jag dock att ett eventuellt ljusmedium, skulle eventuellt kunna "stängas in" av ett tågs väggar, tak och golv, och på det sättet dras med i tågets rörelser. Ungefär som att luft "stängs in" i ett tåg, och ljud kan fortplantas där. Och i så fall skulle ljusdetektorn troligen INTE flytta sig relativt ljuspulsen i mina tankeexperiment.

Men eventuellt består ett eventuellt ljusmedium av så små "partiklar", att INGEN materia kan stänga in det.
Men om man har en "låda", som består av ett ämne med väldigt hög densitet. Och sen trycker man ut alla "ljusmediumpartiklar" med hjälp av lådans "lock", alltså trycker "locket" ner till "botten" av lådan. "Botten" av lådan finns dock INTE ännu, utan halva "locket" (tjockleksmässigt) blir lådans botten, och andra halvan drar man upp igen så att den blir lådans lock. Då kan man eventuellt på det sättet "pressa ut" "ljusmediumpartiklarna" ur lådan. Och då kan man eventuellt bevisa "ljusmediumpartiklarnas" existens, genom att man INNAN "utpressningen" har placerat en liten lampa och en ljusdetektor på insidan av lådan. Om ljusdetektorn INTE registrerar ljus när lampan tänds, då talar det för att det FINNS "ljusmediumpartiklar". Ungefär så.


Just dessa frågor du citerade är mina funderingar kring detta. Jag har läst mycket om detta med "olika system" och så, så jag kan omöjligt säga att jag INTE har läst just dessa frågor någonstans.

Här undrar man mer vad du röker för något? Det låter skruvat. Hehehe.. Du tänker likväl fel ändå även om man bortser från allt som inte går.
Citera
2018-07-20, 18:32
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej inte en illusion. Däremot så skrev jag fel i mitt svar (eller jag uttryckte mig dåligt). Observatören ser en likadan ljusbana även om den befinner sig på en kulle utanför tåget som om den är inne i tåget. Bara det att tåget (systemet) den observerar flyttar på sig. Skulle då en observatör som står på en kulle utanför plotta ljuset så skulle det se ut som om det vore en annan vinkel.



Det beror på lite vad du menar med påverkas? I detta exempel så befinner sig pulsen relativt jorden. Du vet väl om att jorden befinner sig i ett system som flyttar sig med en oerhörd hastighet. Vi (planeten jorden) snurrar med en hastighet av ca 1600 km/h. På det så snurrar vi runt solen med lite över 100 000 km/h. Hastigheterna blir ännu mer svindlande när du lägger till rotationen i vår galax och sen galaxens hastighet i universum. Många system som rälsen, ljuskällan och tågvagnen befinner sig i.

Det är också rätt fantastiskt att det inte blåser mer om öronen på en med dessa hastigheter vi befinner oss i..

Med "påverkas" menar jag typ som addition av hastigheter, som när du kastar en boll i ett åkande tåg.
När det gäller jordens rörelse, se min kommentar längst ner i detta inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ljusdetektorn kommer att flytta sig relativt ljuspulsen JA, om källan sitter fäst i rälsen (på jorden). Som sagt så kommer ljuspulsen att befinna sig i samma system som jorden.

Tänk att du har två kullar och mellan ligger en tågräls. På ena kullen så sänder du ut en laserstråle och på andra kullen så detekterar du den. Båda är inställda så att när tåget kör förbi så går laserstrålen genom tågens fönster. Vad händer med laserstrålen när den befinner sig mellan de två tågfönstren?

Ta också exemplet med laserstrålar som människor bryter för att öppna och stänga dörrar på tåg (kanske inte svenska tåg men väl i schweiziska i alla fall). Dessa befinner sig i tågets system. Om tåget rör sig i 200 km/h så rör sig laserstrålen också i samma hastighet med systemet. Men det är i förhållande till jorden som den rör sig i 200 km/h. Sen rör den sig med jordens rotation och med rotationen runt solen osv. Vilken hastighet laserstrålen har beror på vilket system observatören befinner sig i.

Intressantare blir i så fall frågan vad som händer vid acceleration/inbromsning av tåget. När du sitter i ett tågsäte och tåget bromsar in så kan du känna att du vill åka fram i vagnen, eller hur. Att du fortfarande sitter kvar i sättet beror på att din massa håller dig kvar och viss muskelkraft som du använder. Men laserstrålen som går tvärs över vagnen för att detektera om en människa vill in genom en dörr, hur kan du få den ur balans. Vad krävs då?

När en ljuspuls precis har kommit in genom det första fönstret, och är i luften/vakuumet i tåget, på väg till det andra fönstret mitt emot. Då borde det ju finnas en möjlighet, om tåget åker tillräckligt snabbt, att den ljuspulsen INTE hinner fram till det andra fönstret, innan tåget har flyttat sig så mycket att fönstret har "blivit" en tågvägg. Eller iallafall att ljuspulsen missar just den punkt i det andra fönstret, som ligger "exakt" mitt emot den punkt i det första fönstret, som ljuspulsen kom in i tåget genom. Jag vet inte om det skulle gå att mäta. Men ett hål i tågväggen på båda sidor, rakt mitt emot varandra, istället för fönster, borde funka. Alltså se om ljuspulsen kommer ut på andra sidan eller inte.

Men när ljuspulsen är i luften/vakuumet mellan de två fönstrena i tåget i ditt ovanstående exempel. Vad är då skillnaden, mot om ljuspulsen hade sänts ut från en ljuskälla INNE i tåget, och befinner sig i luften/vakuumet i tåget mellan de två fönstrena?
Alltså, varför flyttar sig fönstret (eller en detektor) relativt ljuspulsen i ditt exempel ovan, men INTE när ljuspulsen sänds från en ljuskälla INNE i tåget? Vad orsakar denna skillnad?

När det gäller ljuset som går mellan dörrarna, då är tågets hastighet som du skriver bara 200 km/h. Så det räcker kanske INTE för att hindra ljuspulsarna, att nå fram till andra sidan innan tåget flyttar sig tillräckligt mycket.
Och när det gäller jordens rörelse, se min kommentar nedan.


Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Här undrar man mer vad du röker för något? Det låter skruvat. Hehehe.. Du tänker likväl fel ändå även om man bortser från allt som inte går.

Här pratar jag om en tes om ett EVENTUELLT ljusmedium, som ljuset breder ut sig i, likt tesen om "etern". Ungefär som luften är ljudets medium. Och att "etern" då även skulle kunna dras med av jordens gravitation (likt luften), och därmed förklara varför det INTE uppstår en så kallad "etervind".

Sen i exemplet med lådan, så pratar jag i princip om att skapa ett "etervakuum", genom att pressa ut "eterpartiklarna" ur lådan. Och sen testa om ljus fortfarande fungerar i lådan, trots frånvaro av "eterpartiklar". Men det är som sagt en tes, och det är inget som man utan vidare kan hänvisa till fysikböcker för att motbevisa, eftersom de har en helt annan syn på saken.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-07-20 kl. 18:36.
Citera
2018-07-20, 21:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men om du svarar JA på fråga 1, 2 och 3. Då måste väl det innebära att du även svarar JA på fråga 4, om man bortser från sista meningen i fråga 4?
Och i så fall, hur förklarar du då att ljusdetektorn ÄNDÅ REGISTRERAR att ljuspulsen har träffat ljusdetektorn?

Menar du att ljusdetektorn INTE hinner flytta sig tillräckligt mycket för att ljuspulsen ska "missa" den?
Ljuspulsen rör sig rakt upp relativt tåget, vilket innebär att ljuspulsen rör sig diagonalt relativt marken, med samma horisontella hastighet som tåget. På så sätt kommer ljuspulsen hela tiden befinna sig rakt under detektorn och efter en kort tid nå upp till detektorn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback