Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 00:03
  #1
Medlem
Finns ju en del cyklar för vuxna på marknaden med små hjul 20 tum och mindre .

Vad är för respektive nackdelar med det ?

Kan tänka mig att de axar bättre men går stötigare.
Citera
2018-07-19, 00:26
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Små hjul innebär detsamma som att köra på låg växel. Det går ju lätt i början men blir jobbigt att hålla hög fart. Lägg därtill också till att navet måste snurra snabbare än hos cyklar med större hjul vilket ytterligare ökar den kraft du måste tillföra (pga friktion).

Fördelar är väl att det ser tuffare ut om man diggar den typen av cyklar, samt att cykeln blir lite mindre och behändigare
Citera
2018-07-19, 00:30
  #3
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Finns ju en del cyklar för vuxna på marknaden med små hjul 20 tum och mindre .

Vad är för respektive nackdelar med det ?

Kan tänka mig att de axar bättre men går stötigare.

- Känsligare för ojämnheter, oftare lägre toppfart
+ Mer portabelt om det är en hopfällbar cykel

Ska den tas med på tåg osv. kanske det finns en poäng med mindre än 28" hjul, men annars ser jag personligen ingen som helst anledning.
Citera
2018-07-19, 00:55
  #4
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Mindre hjul borde väl minska vändradien? Jag tycker småhjuliga cyklar känns smidigare när det är trångt.

Här var jag bor är hipster-24"-cyklarna Tunturi Poni och Helkama Jopo löjligt populära. Hade nog skaffat en om man inte sett ut som en miljöpartist.
Fjällrävenryggsäck och barncykel, så ingen tar en på allvar. Men de känns praktiska.


http://www.pyorakeskus.fi/polkupyorat/jopot-ponit
Citera
2018-07-19, 01:02
  #5
Medlem
Om alla andra saker är lika kommer du att ha lägre utväxling än med större hjul. Det kan vara praktiskt om du har mycket uppförsbacke, men det kommer att gå långsammare i nerförsbackarna.

Som andra påpekat kan det vara praktiskt om det är en hopfällbar cykel, som ju skall vara lätt att ta med sig när man slutar cykla (eller innan man börjat).

Men det finns en del andra cyklar som har mindre hjul än de flesta: trehjuliga liggcyklar. De måste ha små hjul (åtminstone framtill) för att hjulen skall orka med belastningen som uppstår när man svänger. Med stora hjul kan det hända att man svänger hårt och det yttre framhjulet viker sig. Inte kul, och så blir det slutcyklat för ett tag.

Om ni undrar vad för slags liggcyklar jag pratar om så kan ni titta på de här bilderna.
Citera
2018-07-19, 08:21
  #6
Medlem
Släpp det där med 20" om du prioriterar hur bra cykeln är för att transportera dig.

Det är tom ganska stor skillnad enbart mellan "ny" och "gammal" 28" (622 och 635mm)
Citera
2018-07-19, 10:26
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Just vändradien är mer beroende av avståndet mellan hjulen, men en cykel med små hjul har ofta mindre avtrånd.
Citera
2018-07-19, 10:37
  #8
Medlem
Millediablos avatar
Enda fördelen med små hjul är att det tar liten plats. En Brompton vikbar cykel för kortare transporter är perfekt då den kan tas med överallt. Körmässigt överraskande bra men nervös i styrningen pga litet framhjul (det raka styret)
En 6 vxl sån i titan med en vikt under 7kg är den bästa vikbara jag sett.

https://www.brompton.com
Citera
2018-08-03, 18:50
  #9
Medlem
Knivur-273s avatar
Det finns en fördel med mindre hjul förutom den mindre storleken vid transport, nämligen att de är starkare. Dock kanske mest en sak att fundera på om du gillar att cykla över stengärdesgårdar eller stockar, för då anses 26 tum vara bättre än 28, annars är det en plåga med små hjul, för de har betydligt större rullningsmotstånd och kan inte ta gropar lika bra.
Citera
2018-08-04, 13:47
  #10
Medlem
godboys avatar
Enda skälet till en sån cykel skulle vara att den är hopfällbar och att man kan ta med sig den lätt på tåg eller annan kollektivtrafik, alternativt slänga in i skuffen i bilen när man är på semester.

Dock för daglig användning så skulle jag knappast välja en sådan. Då skulle jag i första hand valt en 28´cykel och om det är mycket ojämnheter så hade jag valt en dämpad MTB med tjocka däck.

Jag ser emellanåt folk som släpar på dessa cyklar i kollektivtrafiken, men jag skulle aldrig orka. När jag hade det så att jag behövde cykla på på båda sidor så skaffade jag två lik och bra lås. Dvs jag hade en cykel i var ände.
Citera
2018-08-04, 15:59
  #11
Avstängd
Det finns vikbara elcyklar, då kan det vara aktuellt med dvärgcyklar
Citera
2018-08-05, 22:43
  #12
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det finns vikbara elcyklar, då kan det vara aktuellt med dvärgcyklar
På circus brukar björnar ha små hjul, även papegojor, som brukar ha än mindre Jodå, det finns faktiskt sådana av båda slagen som kan cykla.

För vuxna människor torde 26 eller 28" vara bäst. Själv använder jag uteslutande 28"

Prova att cykla på en grusväg tio kilometer fram och tillbaka, eller varför inte det dubbla? med en vikbar dvärgcykel...

Trösten är att du tränar upp tåligheten mot mjölksyra i benmusklerna och du bränner bort fett, men du förlorar det fina med en vacker och skön cykeltur. Blir bara plåga, kunde likaväl sitta på en träningscykel i källaren.

Skall man uppleva det fina med en cykeltur, får det inte vara i onödan tungt, jobbigt eller besvärligt.

Bara ren svett, som kommer av nöden tvunget.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-05 kl. 23:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback