Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 22:06
  #1
Avstängd
Ponera att jag får tre mycket framgångsrika barn. Kan man då säga att det är min ätt eller kan farsan komma och säga att det är hans?
Citera
2018-07-18, 22:17
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Den som blir ihågkommen. Hur många som inte är extrema historienördar kan dra sig till minnes vad Gustav Vasas pappa hette?
Citera
2018-07-18, 22:18
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kukstar
Ponera att jag får tre mycket framgångsrika barn. Kan man då säga att det är min ätt eller kan farsan komma och säga att det är hans?

Är det inte som att fråga vilken gren som gör ett träd?
Citera
2018-07-18, 22:28
  #4
Medlem
Katzyns avatar
Den som blir adlad.
Citera
2018-07-18, 22:49
  #5
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukstar
Ponera att jag får tre mycket framgångsrika barn. Kan man då säga att det är min ätt eller kan farsan komma och säga att det är hans?
Winston Churchills anfader var något slags fårhandlare men släkten tricksade till det så de blev ättlingar till hertigen av Marlborough. Historien dömer.
För övrigt tror jag historien glömmer dig och kommer ihåg de tre framgångsrika barnen. Du försvinner nog i en vindpust som en flaga av damm.
Citera
2018-07-18, 23:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukstar
Ponera att jag får tre mycket framgångsrika barn. Kan man då säga att det är min ätt eller kan farsan komma och säga att det är hans?

Beror väl på. Du kommer nog inte betraktas som stamfader (eller liknande). Stamfader, definieras inom släktforskning som den tidigast kända manliga personen i en släkt. Det betraktas knappast som din ätt bara för att barnen blir framgångsrika i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Just ja, efternamnet avslöjar ju farsans namn. Eriksson tills han bytte till Vasa.

Han använde aldrig namnet Vasa. Vad jag förstår så var det ett namn som folk i hans omgivning/samtid aldrig använde heller. Vasaätten kan spåras bak till 1300-talet, men ingen av dem använde Vasa som efternamn så att säga.
Citera
2018-07-19, 05:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Winston Churchills anfader var något slags fårhandlare men släkten tricksade till det så de blev ättlingar till hertigen av Marlborough. Historien dömer.
För övrigt tror jag historien glömmer dig och kommer ihåg de tre framgångsrika barnen. Du försvinner nog i en vindpust som en flaga av damm.
nej det var John Churchill som blev hertig efter segern vid Blenheim.
Citera
2018-07-20, 00:01
  #8
Avstängd
Jag tror att det bästa är att byta namn helt enkelt. Då blir det inget snack om saken.
Citera
2018-07-21, 04:50
  #9
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukstar
Jag tror att det bästa är att byta namn helt enkelt. Då blir det inget snack om saken.

Jag tror inte att du förstår vad en ätt är. Är du adlig?

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84tt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback