Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-20, 07:55
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Man är inte mogen innan 25 att bo ensam

När du är liten ska du läras att stå på egna ben.
Du tar ansvar över ditt liv. Hört talas om tonåringar, hur uppkäftiga de är = lägg dig inte i MITT liv "
När du är 18-20 år ska du praktisera att stå på egna ben. ( Nu är jag MYNDIG )
Det gör du genom att flytta hemifrån.

Om du inte är mogen att bo ensam, flytta in i ett kollektiv.
Citera
2018-07-20, 08:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
Jag tänker på besparingar, spara ihop till bostadsrätt osv osv. Finns väl en tanke på att de bor hemma tills de är 30-31 nuförtiden innan föräldrarna slutligen kickar ut dem. 18 åringen som sticker iväg tidigt som bara den från de svenska föräldrarna i kontrast lär ju sig istället att leva på massa samlade tok-utgifter och här lär väl knappast stora besparingar äga rum.
Om man blickar ur ett helhetsperspektiv, vilket är smartast? Att sitta hemma tills man är 30 hos föräldrarna och spara innan man sticker (även hinna samla på sig en inre mognad) eller sticka när man är 18 år och leva ett självständigt liv men där man också tidigt får lära sig att samla på sig massa utgifter? Plus och minus givetvis i bägge fallen, men vilket är smartast? Det här är en traditionell fråga men tråden skapas för att se vilket av alternativen som är mest fördelaktigt för den enskilda individen. Och för er som kanske börjar att raljera om att en 30 åring som fortfarande bor hemma är en osund individ så är dessa utläggningar inte av relevans, då det är fullt socialt accepterat bland många kulturer att man bor hemma så länge innan man flyttar hemifrån. Bara i Sverige det anses som "tabu" i princip.

Många " utlänningar " bor gratis i sina hus och har inte sophämtning, elräkningar, TV licens, etc att betala. De har bara mat och kläder och då kan ungarna bor hemma tills de känner för att flytta eller gifta sig med någon, som det oftast handlar om.

Om inte annat så måste kvinnan bo hemma tills hon hittar en man att gifta sig med, handlar om hennes oskuld ska bevaras.

Men här i Sverige funkar det inte. Det är inte våran kultur.
Citera
2018-07-20, 12:47
  #27
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Mina barn har haft egen säng. Inte har de legat hos oss i våran säng.
Särskilt inte när de börjar komma i skolåldern.
Det har varit vissa undantag med sjukdomar ( 7 år ) men sedan ska barnen ha egen säng.

Men hur uppfostrar du dina barn ?
När de är små ska du uppfostra dessa så de klarar sig när de vill dra till USA och plugga.
Det ska inte daltas med ungarna så att lilla Lina klarar sig medan Mattias som måste vara kvar hemma tills hans är mogen.

Det beror helt på föräldrarna = individuellt.

Uppfostran?? Var är det?

Tja, inte uppfostrar jag dem genom att stöta bort dem. Det är inte sättet att göra dem självständiga, tycker jag. Barnen har egna sängar, och de får sova var de vill. Vill de sova med oss, så är de alltid välkomna. Vi blir bara glada varje gång de vill sova med oss.

Det betyder inte att man curlar sönder sina barn bara för att man ger dem trygghet, intimitet och värme. Tvärtom. Så gör man dem hela.

Håller med om att man ska uppfostra barnen så att de klarar sig. Och för att klara sig krävs en varierande uppsättning sociala skills.
Citera
2018-07-20, 13:27
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är inte normalt att bo hemma tills man är 30 och definitivt inte i vår kultur.

Efter gymnasiet gjorde jag värnplikten på annan ort och var hemma de flesta helger vi hade permission men sedan gick lasset till universitetet. Det hade varit helt sjukt att bo hemma.

En god vän till mig har en storebror som bodde hemma tills han var 30-32. Han jobbade tillsammans med ett par kompisar på deras IT-företag. De köptes upp och fick vardera +100 miljoner i slutet av 90-talet. Då kanske det är OK, men att bo hemma och använda mamman som kokerska, tvätterska, städerska och pappan som gratis hotell samtidigt som man själv slår dank är det "imbecillvarning" på.

Är förmodligen så att en del inte klarar eget boende. Pga autism, psykiska åkommor etc. De behöver extra lång övergång. En del av dessa hamnar sedan på skyddat boende av olika slag. Kan vara föräldrar som först inte klarar att se/acceptera att deras
barn inte kommer klara eget boende, utan tror att de ska ”mogna” via lite extra tid hemma.
En del skulle nog ramla in och ut på slutenpsyk om de försökte sig på vanligt normalt boende.
Citera
2018-07-21, 15:11
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Då ställer man barnen i bostadskön.
inte alla som kan eller tänker så långt. mina föräldrar hade inte ekonomiska medel till det. dessutom får väll inte omyndiga barn stå i kön?
jag ställde mig i kön när jag var 18 år.

ödesfrågan: ska man behöva det i att land med en av världens högsta skatter?
Citera
2018-07-21, 17:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
inte alla som kan eller tänker så långt. mina föräldrar hade inte ekonomiska medel till det. dessutom får väll inte omyndiga barn stå i kön?
jag ställde mig i kön när jag var 18 år.

ödesfrågan: ska man behöva det i att land med en av världens högsta skatter?

omyndiga barn får stå i kö.
Citera
2018-07-22, 12:26
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
omyndiga barn får stå i kö.

kanske bostadsbolag borde gå ut med det mer, fast då blir det säkert kaos endå eftersom då kommer några miljoner nya in i alla kösystem.
Citera
2018-07-22, 12:47
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
omyndiga barn får stå i kö.

Jo fast det kan nog bli ganska mycket pengar om man ska stå i varje bostadskö som finns i det här landet inklusive privata bostadsköer.

Själv står jag bara i Stockholms bostadskö, kostar några kronor, dock per år så inte så farligt
Citera
2018-07-22, 16:00
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
kanske bostadsbolag borde gå ut med det mer, fast då blir det säkert kaos endå eftersom då kommer några miljoner nya in i alla kösystem.

Du har en poäng här.
Bostadsbolagen borde inte går ut med det, du förälder får du själv ansvara för att du ställer ditt barn i bostadskön. Om alla föräldrar visste om det, blir det kaos.
Citera
2018-07-22, 20:33
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Att bo hemma och använda mamman som kokerska, tvätterska, städerska och pappan som gratis hotell samtidigt som man själv slår dank är det "imbecillvarning" på.
Definitivt!
Men det är i så fall "den städande mamman och pappa hotelldirektören" fel. En "hembo" ska definitivt betala för sig. Föräldrar är inga tjänstehjon. De som låter sig utnyttjas, gör verkligen sin hembo en björntjänst. Lär man sig inte från början att ALLT kostar, är det stor risk att senare hamna i Lyxfällan.
Citera
2018-07-22, 20:56
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag har tre barn. Den äldsta har redan egen täppa, så att säga. De två yngre (nyblivna tonåringar) kommer ha det svårt på bostadsmarknaden, helt klart. Vi har inga pengar att betala några bostadsrätter där vi bor och hyresrätterna är både dyra och få (15-20 års kö för en acceptabel standard och läge). Drömmen är att kunna bygga ett attefallshus till dem, så de kan bo hemma under eventuella studier/första jobb. Annars vet jag inte riktigt...
Eftersom "det mesta är våra nya kamraters fel", så blir det många ofrivilliga jjgammelpojkar/töser numera. Det är mer än bedrövligt att det ska vara gigantiskt långa köer till en simpel hyresrätt. Ett eget hem ska väl vara en möjlighet för alla i ett välfärdsland?

Nu får Arvid, Alice och Ebba bli ofrivilliga hemmabarn upp i 30-årsåldern till förmån för Ahmed, Khaled och Mohamed, som är ensamkommande skäggisar och automatiskt står först i kön till eget boende.

Detta om något är väl en grogrund till främlingsfientlighet? Hur tänkte våra politiker här? Inte alls, som vanligt.
Citera
2018-07-22, 21:06
  #36
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
omyndiga barn får stå i kö.

Beror nog på vilken kommun det gäller. Regler för Stockholm;

Citat:
Den som har ett svenskt personnummer eller ett så kallat samordningsnummer kan anmäla sig som kund till bostadskön. En person kan endast ha ett köärende. Anmälan får göras först den dag personen fyller 18 år. Den som ännu inte fyllt 18 år men som har barn eller kan styrka graviditet kan anmäla sig till bostadskön.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback