Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-19, 10:21
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vilken galen fråga. försök att se verkligheten utan en massa konspirationer. Möjligtvis har Fria Tider en massa om dessa bränder för att judarna ligger bakom.

Trådskaparen är inne på rätt spår. Bränderna är ganska små och tar alldeles för mycket medieutrymme från viktigare frågor.
Citera
2018-07-19, 12:58
  #26
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Frågan är alltså om medierna, som vi vet oftast har en vänsterliberal agenda, medvetet förstorar upp och överdriver de nu pågående skogsbränderna?

Anledningen som jag ser det skulle kunna vara att vi står inför ett val och man i medierna antar att detta blir en valfråga som gynnar vänstern i allmänhet och Miljöpartiet i synnerhet.

Men är bränderna så omfattande? Det handlar totalt om 10 000 hektar, motsvarande 100 km2 enligt en uppgift jag hörde idag. Som jämförelse omfattade skogsbränderna i Kalifornien förra året 5590 km2, motsvarande ytan på Södermanlands län!

https://en.wikipedia.org/wiki/2017_California_wildfires

Tror inte att medierna överdriver. Något måste man låta dem rapportera om utan att misstänkliggöra dem, med det sakt har jag inte mycket till övers för våra etablerade mediekanaler.
Tror inte MP borde ha mycket att hämta på denna rapportering. De har suttit i en regering som inte verkar jobbat mycket för att stärka vår beredskap inför dessa händelser. Så där borde de förlora i förtroende ytterligare kan man tycka.
Även om brandflyg är overkill (ett plan borde vi ju åtminstone ha kan man tycka) så borde de resurser försvaret och msb råder över exempelvis helikoptrar försetts med möjlighet att lyfta vattensäckar och personalen och piloter borde ha utbildats i detta. Även rutiner för att med kort varsel återkalla personal från semestrar borde införts. Men lite verkar ha gjorts på den fronten sedan bränderna för fyra år sedan. Som det är nu verkar vi ha helikoptrar utan möjlighet att lyfta vatten samt brist på utbildad i personal som kan bemanna de vi har.
Citera
2018-07-19, 17:41
  #27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Tror inte att medierna överdriver. Något måste man låta dem rapportera om utan att misstänkliggöra dem, med det sakt har jag inte mycket till övers för våra etablerade mediekanaler.
Tror inte MP borde ha mycket att hämta på denna rapportering. De har suttit i en regering som inte verkar jobbat mycket för att stärka vår beredskap inför dessa händelser. Så där borde de förlora i förtroende ytterligare kan man tycka.
Även om brandflyg är overkill (ett plan borde vi ju åtminstone ha kan man tycka) så borde de resurser försvaret och msb råder över exempelvis helikoptrar försetts med möjlighet att lyfta vattensäckar och personalen och piloter borde ha utbildats i detta. Även rutiner för att med kort varsel återkalla personal från semestrar borde införts. Men lite verkar ha gjorts på den fronten sedan bränderna för fyra år sedan. Som det är nu verkar vi ha helikoptrar utan möjlighet att lyfta vatten samt brist på utbildad i personal som kan bemanna de vi har.
Personligen tror jag de överdriver omedvetet (om uttrycket tillåts). Det är ju inte ett krig vi befinner oss i ändå, även om man kan tro det. Jag är så pass gammal att jag minns hur det var på 70-talet och jag bodde på landet och det var riktiga torrår och väldigt mycket skogsbränder. Skillnaden är att på den tiden fanns det betydligt mer folk på landsbygden, det fanns stående regementen i varenda stad i princip som kunde sättas in, överlag mer lokala resurser och kunskaper. Enligt min mening är detta ytterligare ett exempel på att vi nedrustat både försvaret och civilförsvaret. Men ändå blev det bara notiser i tidningarna på den tiden (vad jag minns). Allt blir sån förbannad kris nuförtiden. Om det så bara faller några snöflingor.
Citera
2018-07-19, 21:09
  #28
Medlem
Isabella Lövin har uttalat sig i Expressen och ni kan nog föreställa er hur det låter...

Faktum är dock att det är varmare i Sverige nu än vad det är i Nigeria t.ex...
Citera
2018-07-20, 10:06
  #29
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Isabella Lövin har uttalat sig i Expressen och ni kan nog föreställa er hur det låter...

Faktum är dock att det är varmare i Sverige nu än vad det är i Nigeria t.ex...

Snart har vi både afrikas klimat och befolkning på plats. Då är det ingen skillnad mot Nigeria.
Citera
2018-07-20, 10:38
  #30
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vilken galen fråga. försök att se verkligheten utan en massa konspirationer. Möjligtvis har Fria Tider en massa om dessa bränder för att judarna ligger bakom.

Länka då?

Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Var på Naturhistoriska riksmuseet idag och där var det en bit om just skogsbrand bland utställningarna - tydligen är det helt normalt att 1% av skogen brinner upp varje år. Har ingen aning om hur mycket skog vi har idag, så jag kan inte jämföra med de arealer som står i brand nu, men någon annan kanske kan göra matten?

Det var nyss totalt 200 kvadratkilometer dvs motsvarande ca 20 * 10 km (flera bränder).
Det blir ca 0,6 promille av skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Trådskaparen är inne på rätt spår. Bränderna är ganska små och tar alldeles för mycket medieutrymme från viktigare frågor.

Det var länge sedan det var den ytan sammanlagt.
Citera
2018-07-20, 10:56
  #31
Medlem
Här går det att se var det brinner. Ser helt klart värst ut i Sverige om man tittar på Europa.
I södra Ukraina så ser det ut att vara betydligt värre dock, men det verkar finnas en viss felmarginal.

*The satellites also detect other heat sources (not all hotspots are fires)

Kryssa i MODIS och VIIRS under "active fires" så dyker de upp som små organgea, röda och blå pluppar i kartan.

http://gwis.jrc.ec.europa.eu/static/...lic/index.html

"VIIRS is able to detect smaller fires and can help delineate perimeters of ongoing large fires."

http://gwis.jrc.ec.europa.eu/about-g...ire-detection/
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-07-20 kl. 11:08.
Citera
2018-07-20, 19:44
  #32
Avstängd
karlduschs avatar
Tveksamt om det skulle vara så.
Enligt min begränsade personliga erfarenhet verkar folk mest raljera över hur vi inte har råd att flyga egna helikoptrar, Dan Eliasson, MSB, dåligt skött utbildning av beredskapsbrandmän och brandförsvar.

Man lastar regeringen för att vi inte kan bekämpa bränderna mer effektivt och att det är just miljöpartister och sossars fel.

Det kunde nog medierna räknat ut och skulle de haft ett politiskt syfte att förändra vad folk kommer rösta på borde de tonat ner allvaret istället.
Citera
2018-07-20, 21:32
  #33
Medlem
Gabriel2017s avatar
Medierna överdriver inte, det är nog värre än vi tror, ett rejält regn behövs.
Rapporteringen tycker jag har ändrat karaktär.
I börja så var man mer kritisk till att beredskap saknades och varför hade inte Löfvens regering gjort något, sedan 2014. Man frågade Löfven som gled på frågan. Nu har SVT berättelsen ändrat karaktär, man visar folk, frivilliga, personal tillsammans med ÖB , Försvarsministern, Lööf dök också upp.
Nu är rapporteringen kritiklös, nu är det katastrof och man visar hjältarna tillsammans med politiker, man rapporterar från plats, men nu är kritiken borta. Och EU, kommer och räddar oss. EUs civilminister berättade att han sänder mer hjälp. Det är bra att vi får hjälp, men hade vi haft mer resurser själva, hade detta aldrig inträffat. Nu får branden brinna ut, och det som kan, kommer släckas.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback