Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-18, 21:09
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Går det att täcka bilen så att den inte blir så förbannat varm när den står på parkeringen och solen ligger på? Det är säkert 70 grader i bilen och det tar några timmar innan bilen är kyld med AC:n på högvarv, vilket inte är bra för den heller.
Citera
2018-07-18, 21:13
  #2
Medlem
Ja, det är bara att täcka den det. Vad är frågan egentligen?
Citera
2018-07-18, 21:13
  #3
Medlem
Silvertejp..
Citera
2018-07-18, 21:14
  #4
Medlem
poxers avatar
Om det tar timmar har du ingen vidare AC. Veva ner rutorna en stund när du kör iväg för att vädra ur bilen.
Citera
2018-07-18, 21:17
  #5
Medlem
sucuks avatar
Mest obvious - parkera i skuggan. Nästa grej är att öppna bilen, köra ner passagerarfönstret och öppna/stänga förardörren 5-6 gånger - pressa ut och byta luften i kupén.

Sista åtgärd, ta en gammal filt eller ännu hellre något med reflekterande yta och lägg över vindrutan, kläm fast med dörrarna när du parkerar.
Citera
2018-07-18, 21:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Om det tar timmar har du ingen vidare AC. Veva ner rutorna en stund när du kör iväg för att vädra ur bilen.
Uppenbar men ändå bra kommentar. Så länge som det är varmare i bilen än utanför finns det ingen anledning att använda AC. Kör bara på fläkten för fullt med nervevade rutor tills det inte hjälper längre och dra på AC:n efter det.
Citera
2018-07-18, 21:25
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Mest obvious - parkera i skuggan. Nästa grej är att öppna bilen, köra ner passagerarfönstret och öppna/stänga förardörren 5-6 gånger - pressa ut och byta luften i kupén.

Sista åtgärd, ta en gammal filt eller ännu hellre något med reflekterande yta och lägg över vindrutan, kläm fast med dörrarna när du parkerar.

Min parkeringsplats är inte i skuggläge. Jag kan ju inte öppna dörrarna när jag kör! Jag gillar inte att veva ner rutorna när jag kör för det kommer in en massa bilavgaser från trafiken då. Jag tänker på min hälsa.

Var köper man en sån där reflekterande filt eller funkar det med foliepapper för mat?
Citera
2018-07-18, 21:27
  #8
Medlem
borrizs avatar
Surfa på "bilkapell" så hittar du en del att välja mellan.
Citera
2018-07-18, 21:34
  #9
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Min parkeringsplats är inte i skuggläge. Jag kan ju inte öppna dörrarna när jag kör! Jag gillar inte att veva ner rutorna när jag kör för det kommer in en massa bilavgaser från trafiken då. Jag tänker på min hälsa.

Var köper man en sån där reflekterande filt eller funkar det med foliepapper för mat?

Ja jisses, du har stora problem du. Testa att ventilera din hitlerkälke *innan* du kör iväg kanske?

Over and out.
Citera
2018-07-18, 21:44
  #10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Surfa på "bilkapell" så hittar du en del att välja mellan.

Fan vad dyrt. Kostar ju 700-800 kr på Mekonomen.

https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/garage/bilkapell
Citera
2018-07-18, 21:46
  #11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Går det att täcka bilen så att den inte blir så förbannat varm när den står på parkeringen och solen ligger på? Det är säkert 70 grader i bilen och det tar några timmar innan bilen är kyld med AC:n på högvarv, vilket inte är bra för den heller.
Okej, i min bil tar det cirka 3 minuter tills jag börjar märka skillnad och 5-6 minuter tills AC:n går ner från fullt blås till normalt fläktläge.
Citera
2018-07-18, 21:52
  #12
Medlem
tjockballes avatar
Var på bilsemester i Italien och det blev fruktansvärt varmt i bilen efter några timmar i solen.

Det jag gjorde funkade utmärkt, men var väl inte den vackraste lösningen.

Jag skaffade en rulle tejp och några dagstidningar och satte för vindruta och samtliga övriga fönster med tidningspapper. Tror det var 4-5 lager tjockt. Att få dit allt tog några minuter. Att få bort det gick betydligt fortare, eftersom jag inte planerade använda samma tidningar igen.

Bilen var inte bara o-varm, den var sval.

Det borde finnas någon elegantare kommersiell lösning, med formskuren svart film som hålls på plats av magneter på insidan, eller liknande, men jag har inte sett den än.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback