Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-19, 08:06
  #13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Det täcker eventuell kostnad för reparationen av bilen men om din semesterresa går åt helvete så är jag inte lika säker på att du får ersättning för det.
Det gör ju knappast en vagnskada heller.

Citat:
Ursprungligen postat av eszet
Nej det antar jag att det inte gör jag får snällt skjuta på mina semesterplaner antar jag :/

Hur är det med lånebil? Jag hittar ingenting om det i garantibeviset, kan man kräva det tro?
Det du ska göra är förstås att höra av dig till din handlare. Där kommer du få råd. Troligtvis kommer nåt av följande hända:
De lyssnar och säger att det är helt normalt, kör vidare.
De lyssnar och säger att det låter inte bra, vi bokar in en tid, kör vidare så länge.
De lyssnar och säger att ajajajaj, parkera bilen här så får du lånebil du kan köra med tills vi lagat den.

Lånebil bör ingå i garantiåtagandet om det blir ett sådant.

Man kan förstås göra på olika sätt, men att kontakta sin återförsäljare är nånstans det första man ska göra om man är osäker, de ska ha koll. Det är ju dock inte alltid det är så tyvärr, om du inte riktigt litar på dem så googla, hör av dig till KO osv. Dvs. om det skulle visa sig vara fel, det kanske inte ens är nåt fel.
Citera
2018-07-19, 08:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det gör ju knappast en vagnskada heller.


Det du ska göra är förstås att höra av dig till din handlare. Där kommer du få råd. Troligtvis kommer nåt av följande hända:
De lyssnar och säger att det är helt normalt, kör vidare.
De lyssnar och säger att det låter inte bra, vi bokar in en tid, kör vidare så länge.
De lyssnar och säger att ajajajaj, parkera bilen här så får du lånebil du kan köra med tills vi lagat den.

Lånebil bör ingå i garantiåtagandet om det blir ett sådant.

Man kan förstås göra på olika sätt, men att kontakta sin återförsäljare är nånstans det första man ska göra om man är osäker, de ska ha koll. Det är ju dock inte alltid det är så tyvärr, om du inte riktigt litar på dem så googla, hör av dig till KO osv. Dvs. om det skulle visa sig vara fel, det kanske inte ens är nåt fel.

Tack för svaret.

Jag fick idag tag på min Bilmeck som ska komma över i helgen och kolla att det verkligen är kamkedjan.

Jag vill kontrollera först då Jag antar att dom tar betalt för felsökningen och eventuell bärgning om det visar sig inte vara vara något fel?
Citera
2018-07-19, 08:34
  #15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av eszet
Tack för svaret.

Jag fick idag tag på min Bilmeck som ska komma över i helgen och kolla att det verkligen är kamkedjan.

Jag vill kontrollera först då Jag antar att dom tar betalt för felsökningen och eventuell bärgning om det visar sig inte vara vara något fel?
Om du köpt bilen av nån som är värd namnet på skylten så gör de givetvis en gratis bedömning av ljudet, det är torsdag idag, de flesta bilhandlare och verkstäder har väl fortfarande öppet v 29, så in till din handlare och be en mekaniker lyssna på det om du har tid. Slå en signal innan om du vill vara säker på att de gör det kostnadsfritt och att de har personal på plats.
Citera
2018-07-19, 10:34
  #16
Medlem
Någon som vet hur jag hittar specifikation på bagagnadgatanti hos Hedin ? Jag vill få fram om det i går lånebil, om service ska ges inom viss tid osv osv

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om du köpt bilen av nån som är värd namnet på skylten så gör de givetvis en gratis bedömning av ljudet, det är torsdag idag, de flesta bilhandlare och verkstäder har väl fortfarande öppet v 29, så in till din handlare och be en mekaniker lyssna på det om du har tid. Slå en signal innan om du vill vara säker på att de gör det kostnadsfritt och att de har personal på plats.

Okej va skönt. Jag pratade med en på hedin som sa att jag får vänta minst en månad innan dom ens kan kolla på bilen. Dom samarbetar inte med andra verkstäder och tillåter inte felsökning från annan verkstad. Jag måste ha bilen i jobbet och privat då min dotter behöver köras osv osv, så jätte bra service kan jag knte säga att det var

Tack för svar
Citera
2018-07-19, 13:56
  #17
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Ev. garantier borde borde väl stå i köpekontraktet?

Å andra sidan gäller alltid konsumentköplagen vid köp från firma, inträffar något inom 6 månader från köpetillfället anses varan (bilen) vara behäftad med felet från början och firman ska då stå för alla kostnader utan något som helst tjafs.
Och ända upp till 3 år kan man fortfarande reklamera, men då gäller att köparen måste bevisa att felet fanns från början.
Citera
2018-07-19, 23:36
  #18
Moderator
MondoBizarros avatar
Ah, det är en Renault-motor i den, det förklarar saken...
Skämt åsido, du verkar inte vara ensam.
Dessa motorer verkar ha en hel del problem, efter vad jag kunde hitta på en snabb sökning.

T ex: https://www.theguardian.com/money/20...l-oil-problems
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback