Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2019-05-07, 21:29
  #85
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
9/10 av oss privatbilister skulle kunna byta till en elbil imorgon, problemet är snarare tunga arbetsfordon som inte kan pausa timmar per dag för laddning som flygplan, fartyg, lastbilar, arbetsfordon i skogen mm.
På tal om det av å till dyker artiklar om alkoholdrivna bränsleceller upp, skulle man få det att fungera med hög effektivitet och hög effekt så kanske det skulle vara ett alternativ, i användarledet är det ingen större skillnad på att hälla diesel eller alkohol i tanken.
Citera
2019-05-07, 23:29
  #86
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fritt ur minnet så har jag för mig vätgas i förbränningsmotor maxar en effektivitet på 42%, avancerade bränsleceller kan nå över 80%
Det kan nog stämma, jag har själv mätt upp 41 % elverkningsgrad på en metandriven ottomotor med generator och då försvinner det ju lite i omvandlingen axeleffekt-->eleffekt. Fast man får ju tänka på att detta är vid motorns optimala last och att den genomsnittliga verkningsgraden vid drivning av personbil är mycket lägre då motorn ligger långt från optimal last en stor del av tiden.
Citera
2019-06-08, 22:53
  #87
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns både och. Man kan köra en vanlig ottomotor ("bensinmotor") på vätgas men då har man ju inte den fördel med bättre verkningsgrad som kan fås med en bränslecell.
Ja, jag tänkte på vätgasdrift i en "bensinmotor" med tanke på att bensinmotorn utvecklats under över 100 år, är driftsäker, miljövänlig (100 % med väte som drivmedel) och har kvalitetsutvecklats under lång tid. Dessutom brummar den som motorn i en riktig bil ska. Förbränningsmotorn har nått en så hög förädlingsgrad och är så enkel att konvertera till väte att man lika gärna kan elda vätet i en förbränningsmotor i stället för i en bränslecell. Dessutom finns det massor av fabriker redan som tillverkar förbränningsmotorer.

De som kör med väte i förbränningsmotorer talar ju om evigt liv för motorn genom avsaknaden av korrosion och annat otäckt som bensin orsakar. Oljan kan bytas för första gången efter 100.000 mil, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fritt ur minnet så har jag för mig vätgas i förbränningsmotor maxar en effektivitet på 42%, avancerade bränsleceller kan nå över 80%
Är dessa 80 % i själva bränslecellen eller mätt på drivhjulen? Jag tror säkert att man kan utnyttja energin i vätet effektivt, men sedan ska man ju generera el och driva en elmotor också. Känner du till den rena bränsleförbrukningen i en bränslecellsbil per mil så att vi kan jämföra relevanta siffror med en förbränningsmotor?

Hur mycket kostar en bränslecellsbil? Hur länge håller den?
Citera
2019-06-08, 23:31
  #88
Medlem
PeterNosters avatar
Verkningsgrad bränslecell:

Citat:
Då bränslet direkt omvandlas till elektricitet har bränslecellen en högre verkningsgrad, 70%, jämfört med förbränningsmotorns 30%, då förbränningsmotorn begränsas av carnotverkningsgraden. Om man även tar tillvara den värme cellen avger kan verkningsgraden nå 90%. Den kemiska rektionen i bränslecellen sker enklare vid högre temperaturer och man kan då använda billigare ämnen som katalysator, exempelvis nickel istället för platina.

Man måste lagra elen i något som kan användas vid accelerationer t.ex superkondensatorer eller batterier. Det går inte att snabbt ändra elen från cellen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nslecell
Citera
2019-06-09, 07:32
  #89
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Verkningsgrad bränslecell:



Man måste lagra elen i något som kan användas vid accelerationer t.ex superkondensatorer eller batterier. Det går inte att snabbt ändra elen från cellen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nslecell

Man kan lagra energi mekaniskt också, typ att bränslecellen håller ett svänghjul snurrande som man sedan tar kraften ifrån, som man gjorde med ångmaskiner, eller att den tillverkar tryckluft eller hydraulik. Men bränslecellen är nog fortfarande på ritbordet som konsumentprodukt.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback