Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 18:15
  #1
Medlem
LeonVances avatar
Kan man inte dö när man ligger i vänsterfilen eller? Med avstånd syftar jag så klart på avstånd till fordonet framför.
Citera
2018-07-18, 18:17
  #2
Medlem
För att alla i vänsterfilen kör så jävla långsamt
Citera
2018-07-18, 18:26
  #3
Medlem
maxatdunders avatar
På tal om det är det inte så att vid 100kmh så ska man hålla 100 meter bakom? 120kmh =120 m osv
Citera
2018-07-18, 18:40
  #4
Medlem
reFluxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
På tal om det är det inte så att vid 100kmh så ska man hålla 100 meter bakom? 120kmh =120 m osv
Jo, detta eller tresekundersregeln.
Citera
2018-07-18, 20:48
  #5
Medlem
CaptainNemos avatar
För att de inte ännu har touchat framförvarande med vägräckes-test som följd.
Citera
2018-07-18, 22:48
  #6
Medlem
miikoss avatar
En del har uppfattningen om att de framför kommer att gasa på och åka snabbare om man ligger nära bakom.


Självfallet så behöver man hålla avstånd i samtliga filer.
Citera
2018-07-18, 22:52
  #7
Medlem
miikoss avatar
Det är ju inte lika viktigt med avstånd på en motorväg, eftersom trafiken i alla fall i teorin går mer jämt, utan snabba hastighetsförändringar. Ex, tack vare avsaknad av fordon kosntrukerad för lägre hastighet.

Det kan dock vara bra att hålla avstånd, ex om bilen framför skulle gå sönder, eller om köbildning börjar. Eller bara för att ge de som kommer ifrån påfarten få en möjlighet att hitta en lucka.
Citera
2018-07-19, 13:46
  #8
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Kan man inte dö när man ligger i vänsterfilen eller? Med avstånd syftar jag så klart på avstånd till fordonet framför.

Tror det beror på att många förare glömmer kolla i backspeglarna om det kommer trafik bakom dem med avsevärt högre hastighet än de själva håller när de ligger i vänsterfilen.

Om jag själv ligger i laglig hastighet eller kanske laglig hastighet +10 km/h och ser någon komma hastight bakifrån byter jag genast fil om det går, annars gasar jag inom rimliga gränser tills dess jag kan byta till högerfilen, men inte en chans att jag kommer köra snabbare än gränsen för att bli av med körkortet eftersom jag har för många behörigheter för att tycka det är roligt att köra upp igen för allt.

Så i första hand visa hänsyn, för ärligt talat kan du inte veta om det är någon som "bara" kör för fort för att det är en vanlig stresspelle eller om det är någon på väg till sjukhus eller annat där man räknar minuter?

Inte alltid det finns någon polisbil med blåljus som kan eskortera.

Om någon däremot *trots* att jag försöker underlätta för vederbörande lägger sig 20cm bakom mig så brukar jag tända dimbakljusen eller varningsblinkersen ett kort ögonblic och eventuellt råka få ett starkt behov av att använda vindrutespolarna exempelvis samt släppa gasen och låta bilen rulla tills jag ligger i exakt laglig hastighet för att sen byta till högerfil.

Kör jag själv ikapp någon som ligger och småfiser i vänsterfilen blir det en snabb ljustuta, men jag lägger mig aldrig i häcken på någon utan ser jag att det inte hjälpte så bromsar jag in och håller avstånd.

Hänsyn i trafiken, är det inte det allt handlar om för att det ska bli tryggare för *alla*?

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-07-20, 16:28
  #9
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiceX
För att alla i vänsterfilen kör så jävla långsamt
Svårare än så är det faktiskt inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback