Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-07-28, 21:14
  #73
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Helljuset för fullt?😄

Medans du bara slår på 2%?

Hur gör du det?

Felnavlade fetknopp!😂
(Kom ihåg vem som började med okvädningsord..)
Antar att du menar ”felavlade fetknopp”.

Jag menar att det är skillnad att blinka väldigt kort, mot att sätta på helljuset helt för att jävlas med andra. Förstår du verkligen inte skillnaden?
Citera
2018-07-28, 22:35
  #74
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Antar att du menar ”felavlade fetknopp”.

Jag menar att det är skillnad att blinka väldigt kort, mot att sätta på helljuset helt för att jävlas med andra. Förstår du verkligen inte skillnaden?
Du har ju verkligen svårt att fatta! Små händer, eller bara korkad?

Sätter du på helljuset till hälften?

Eller ger du mig full styrka i speglarna?

Var har jag NÅGONSIN skrivit att jag skulle slå på mitt helljus tills lacken lossnar på ditt fordon och solen går upp??

Ligger du i röven på mig,med helljuset på,så får du samma tillbaka! Blinkar du till i en sekund,så får du DET tillbaka!

JAG VILL INTE HA DITT HELLJUS I RÖVEN!

Då jag knappast orkar ta ditt regn.nummer och söka upp dig personligen,så visar jag mitt missnöje med att ge dig,vad du gav mig!

Och det driver dig till vansinne,med personangrepp och tillmälen..

Drick nu din plommonjuice och gå och lägg dig,du verkar lite förstoppad,man blir lätt grinig då..
Citera
2018-07-28, 22:45
  #75
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Du har ju verkligen svårt att fatta! Små händer, eller bara korkad?

Sätter du på helljuset till hälften?
Nej jag blinkar kort. Helljuset är påslaget cirka en tredjedels sekund.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Eller ger du mig full styrka i speglarna?
Ja det gör jag, en tredjedels sekund. Det kallas för övrigt att helljusblinka.
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Var har jag NÅGONSIN skrivit att jag skulle slå på mitt helljus tills lacken lossnar på ditt fordon och solen går upp??
Nej det har du aldrig skrivit, har jag påstått det menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ligger du i röven på mig,med helljuset på,så får du samma tillbaka! Blinkar du till i en sekund,så får du DET tillbaka!
Vad trevligt, då kan vi hälsa på varandra när vi möts.
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
JAG VILL INTE HA DITT HELLJUS I RÖVEN!
Stackars liten, spring hem till mamma och gråt istället. Jag bryr mig inte.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Då jag knappast orkar ta ditt regn.nummer och söka upp dig personligen,så visar jag mitt missnöje med att ge dig,vad du gav mig!
Omoget beteende. Du behöver få många mer mil i ryggen, innan du kan köra som en riktig man.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Och det driver dig till vansinne,med personangrepp och tillmälen..
Gäsp
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Drick nu din plommonjuice och gå och lägg dig,du verkar lite förstoppad,man blir lätt grinig då..
Gäsp
Citera
2018-07-28, 22:59
  #76
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nej jag blinkar kort. Helljuset är påslaget cirka en tredjedels sekund.


Ja det gör jag, en tredjedels sekund. Det kallas för övrigt att helljusblinka.

Nej det har du aldrig skrivit, har jag påstått det menar du?


Vad trevligt, då kan vi hälsa på varandra när vi möts.

Stackars liten, spring hem till mamma och gråt istället. Jag bryr mig inte.


Omoget beteende. Du behöver få många mer mil i ryggen, innan du kan köra som en riktig man.


Gäsp

Gäsp
Ja,du är trött och förstoppad..

Och förvirrad..

Jag har hela tiden sagt att lyser du mig i nacken, så gör jag likadant.

En tredjedels sekund.. ok,får erkänna att jag inte kan garantera om det blir en tredjedel, det kan bli både en fjärdedel och en halv..men det får du ta..

Det kan ju vara så att jag vill köra om dig och man får inte hindra en omkörning, bara underlätta den,vilket då innebär att du kanske får sakta in och hålla åt sidan,eller struntar du i lagen?

Så min blinkning är lika laglig som din,men du struntar i att underlätta min omkörning, alltså är det ju du som inte följt lagen!
Citera
2018-07-29, 10:44
  #77
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Det kan ju vara så att jag vill köra om dig och man får inte hindra en omkörning, bara underlätta den,vilket då innebär att du kanske får sakta in och hålla åt sidan,eller struntar du i lagen?

Så min blinkning är lika laglig som din,men du struntar i att underlätta min omkörning, alltså är det ju du som inte följt lagen!

Det finns inget i lagen som säger att man måste underlätta en omkörning genom att sakta in eller hålla åt sidan. Att sakta in vid en omkörning är rent olämpligt och livsfarligt.
Men att ha full fokus när man blir omkörd är mycket bra, därav är det lämpligt att helljustuta vid vissa tillfällen innan en omkörning.

Det är inte lagligt att helljustuta i onödan heller.
Citera
2018-07-29, 14:15
  #78
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det finns inget i lagen som säger att man måste underlätta en omkörning genom att sakta in eller hålla åt sidan. Att sakta in vid en omkörning är rent olämpligt och livsfarligt.
Men att ha full fokus när man blir omkörd är mycket bra, därav är det lämpligt att helljustuta vid vissa tillfällen innan en omkörning.

Det är inte lagligt att helljustuta i onödan heller.
Nä,men så bötfäll mig då, eller ge fan i att trycka på helljuset i röven på mig!

Och eftersom du är så jävla laglydig, så får jag ju upplysa dig om att ska du göra en omkörning,så får du inte överskrida hastighetsbegränsningen.

Så egentligen är det typ bara traktorer du behöver använda din jävla ljustuta på!😄
Citera
2018-07-29, 16:35
  #79
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
ska du göra en omkörning,så får du inte överskrida hastighetsbegränsningen.
Helt korrekt. I verkligheten bryter dock de flesta mot lagen här.
Det sunda förnuftet säger att man ska öka hastigheten mer vid en omkörning, omkörningen blir då säkrare.
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Så egentligen är det typ bara traktorer du behöver använda din jävla ljustuta på!😄
Sällan jag ljustutar på traktorer. Men om föraren sitter och sover gör jag det.
Ofta brukar förarna av dessa vara medvetna om att de är stoppklossar, så de kör allt som oftast på vägrenen när det är möjligt.
Citera
2018-07-29, 17:11
  #80
Medlem
Det som är mest fascinerande är att folk, som man antar ska ha körkort, har sådana satans problem med så satans många saker i trafiken, som borde vara så satans lätta att hantera....

Jodå, man kan bre en macka fel, man kan pissa sig på foten om man är klantig eller på fyllan, man kan göra en hel djävla massa saker mer ellr mindre fel, så även ljustuteriet och en obeskrivligt stor mängd andra saker/situationer i trafiken. Men, ett stort men, det är väl ändå inte så svårt att ta till sig och minnas det man t ex lärde sig i körskolan....? Fundera lite runt det, träna lite.....

Jag har haft körkort i 40 år, och aldrig någonsin haft några problem med t ex ljustuta vid omkörning, vare sig jag blivit omkörd eller kört om själv. Visst, det har hänt någon enstaka gpng genom åren att nån haft 96 extraljus med 500Wattare eller nåt och flashat till lite väl mycket på lite väl dumt sätt på lite väl dumt ställe. Men, det har skett så jäkla sällan så det är glömt ca 21 sekunder senare. Och då har jag kört alla möjliga fordon hit o dit genom större delen av Europa och Skandinavien. Och här sitter alltså folk och ojar sig om detta i en tråd och det blir en massa inlägg med flertalet mer eller mindre märkliga och korkade inlägg....

För en normalfuntad person så är det inget märkligt eller svårt att välja när var och om det är läge och lämpligt att använda ljustutan, och på ett adekvat sätt. Likaså är det heller inte särskilt svårt att som ”mottagare” förstå budskapet och i grunden vara tacksam att den andre värnar om att ses och synas så att missförstånd undviks.

Jodå, jag ljustutar ibland när det är läge, natt som dag, och det har knappast utgjort något problem för någon. Likaså har jag inga problem med att folk ljustutar mig när de vill uppmärksamma mig på nåt.

Inte konstigt att det är så mycket tokigt i trafiken när folk har sådana problem med så enkla saker som ljustuta, att de upprör sig så infernaliskt på det att de måste starta en tråd om saken.....
Citera
2018-07-29, 17:22
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det finns inget i lagen som säger att man måste underlätta en omkörning genom att sakta in eller hålla åt sidan. Att sakta in vid en omkörning är rent olämpligt och livsfarligt.
Men att ha full fokus när man blir omkörd är mycket bra, därav är det lämpligt att helljustuta vid vissa tillfällen innan en omkörning.

Det är inte lagligt att helljustuta i onödan heller.

Nja, ditt påstående är inte helt korrekt tyvärr... För det finns faktiskt en paragraf om detta och som säger att den omkörde i hissa fall skall sakta farten och hålla åt sidan, som gör att det kan bli en tolkningsfråga.

Läs och begrunda...

Citat:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

Källa:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Citera
2018-07-29, 17:32
  #82
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja, ditt påstående är inte helt korrekt tyvärr... För det finns faktiskt en paragraf om detta och som säger att den omkörde i hissa fall skall sakta farten och hålla åt sidan, som gör att det kan bli en tolkningsfråga.

Läs och begrunda...



Källa:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Visst är det en tolkningsfråga.
Själv tolkar jag det som att just detta inte gäller personbilar, utan motorredskap och liknande.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback