Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-18, 17:34
  #1
Medlem
CaptainNemos avatar
Innan alla som anser det god ton att blända framförvarande förare innan omkörning för säkrast möjliga passage skriver upprörda kommentarer:
Citat:
Helljus inte får användas:
Vid körning bakom ett annat fordon: Om du kör så nära framförvarande fordon att föraren riskerar att bländas genom backspegeln.

Tror de som drar igång helljuset ett par tre ggr att man sitter och sover bakom ratten (kör en högskåpsbil)? Det sker tillräckligt frekvent speciellt på landsvägarna 27 och 40 mellan Göteborg och Växjö sena kvällar och nätter för att fråga här varför. Emellanåt tutas det också precis innan omkörning men då får vederbörande en låååång ljustuta samt tillhörande ljud i baken som tack för att just ha bländat mig via mina extrastora sidospeglar.
Citera
2018-07-18, 17:38
  #2
Medlem
Det står faktiskt i teoriboken att de är "rekommenderat" att göra ljustuta innan omkörning av större fordon osv. Du får helt enkelt fråga trafikverket varför dom anser det.

Att köra med helljus och att ljustuta är en stor skillnad dock även om jag inte gör något utav det men som sagt, tog MC kort nyligen och då fanns dom frågorna med.

En fråga va typ: När är det lämpligt att använda ljustuta*

1) För att varna andra trafikanter att det är en poliskontroll
2) Vid omkörning av lastbil

heh
__________________
Senast redigerad av DiceX 2018-07-18 kl. 17:41.
Citera
2018-07-18, 17:41
  #3
Medlem
Tok-Franss avatar
De är viktigt att bara snudda helljus-brytaren så den inte går i lås. När en van förare gör detta mot mej så är jag beredd. Har aldrig upplevt obehag när något "duddat" till helljuset.
Citera
2018-07-18, 17:44
  #4
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiceX
Det står faktiskt i teoriboken att de är "rekommenderat" att göra ljustuta innan omkörning av större fordon osv. Du får helt enkelt fråga trafikverket varför dom anser det.

Att köra med helljus och att ljustuta är en stor skillnad dock även om jag inte gör något utav det men som sagt, tog MC kort nyligen och då fanns dom frågorna med.
Wow, bara wow. Hade ingen aning om detta men hittade texten .. vem katten har kommit på detta idiotiska förslag?
Det hjälper inte mig det minsta att någon bakomvarande envisas med att flasha med helljuset. Om jag ska svänga vänster så blinkar jag I GOD TID om det nu är undvikande av krock som man vill uppnå.

Helt j-a otroligt!

Edit: Nu kör jag inte en lastbil så hjulbasen är nästan densamma som en personbils men den är extra hög.
Citera
2018-07-18, 17:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
Wow, bara wow. Hade ingen aning om detta men hittade texten .. vem katten har kommit på detta idiotiska förslag?
Det hjälper inte mig det minsta att någon bakomvarande envisas med att flasha med helljuset. Om jag ska svänga vänster så blinkar jag I GOD TID om det nu är undvikande av krock som man vill uppnå.

Helt j-a otroligt!

Edit: Nu kör jag inte en lastbil så hjulbasen är nästan densamma som en personbils men den är extra hög.


Jag kan tänka mig att de är dom som precis fått körkort som gör så, har aldrig någonsin hört detta innan eller gjort detta och förstår de inte själv. Men som sagt, de är så de lärs ut så de är bara att blända av backspeglarna. Men visst de är väl inte helt idiotiskt att låta folk veta att dom blir omkörda. Sitter massa trötta lastbilschaufförer som man kanske väcker även om du inte är en utav dom Finns säkert någon tanke där att göra dom uppmärksamma och kunna sakta ner eller placera sig om faran skulle vara framme osv osv. Nog någon trött jävel som tänkt.
__________________
Senast redigerad av DiceX 2018-07-18 kl. 17:53.
Citera
2018-07-18, 17:52
  #6
Medlem
Ljustutar gör jag när jag lesnat på att den framförvarande bilen inte gasar på vid omkörningar på 2-1 väg och bara lyckas ta sig förbi ett fordon. Till slut lackar jag: växlar ner och slickar vajern med ljustuta för att komma förbi. Folk fattar ju inte att om det ska bli flyt på dessa vägar måste man ha lite tryck i bilen när man kör om.
En alternativ ljustuta är på motorväg när framförvarande tycker att det går lika bra att ligga kvar i vänsterfil till nästa lastbil 500 meter bort körandes i exakt rätt hastighet på SIN hastighetsmätare. In i höger fil och låt de som kör fortare köra förbi. Gasa sedan på om det är mycket trafik och flyt in i västerfilens tempo. Då slipper alla massa ryckig trafik.
Citera
2018-07-18, 17:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRonin
Ljustutar gör jag när jag lesnat på att den framförvarande bilen inte gasar på vid omkörningar på 2-1 väg och bara lyckas ta sig förbi ett fordon. Till slut lackar jag: växlar ner och slickar vajern med ljustuta för att komma förbi. Folk fattar ju inte att om det ska bli flyt på dessa vägar måste man ha lite tryck i bilen när man kör om.
En alternativ ljustuta är på motorväg när framförvarande tycker att det går lika bra att ligga kvar i vänsterfil till nästa lastbil 500 meter bort körandes i exakt rätt hastighet på SIN hastighetsmätare. In i höger fil och låt de som kör fortare köra förbi. Gasa sedan på om det är mycket trafik och flyt in i västerfilens tempo. Då slipper alla massa ryckig trafik.


Absolut, då är de lämpligt att markera, det gör jag också. Folk har en tendens att ligga i vänsterfilen och slököra även om de är ledigt i högerfilen vilket faktiskt är ett trafikbrott så då ska man leka civilpolis i dess like!
Citera
2018-07-18, 17:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
Wow, bara wow. Hade ingen aning om detta men hittade texten .. vem katten har kommit på detta idiotiska förslag?
Det hjälper inte mig det minsta att någon bakomvarande envisas med att flasha med helljuset. Om jag ska svänga vänster så blinkar jag I GOD TID om det nu är undvikande av krock som man vill uppnå.

Helt j-a otroligt!

Edit: Nu kör jag inte en lastbil så hjulbasen är nästan densamma som en personbils men den är extra hög.
Hmm du lär köra en lastbil enl dina regpapper.
Lätt lastbil.
Håller med om att det är idiotiskt, första gången det hände mig tryckte jag nästan ut bilisten i diket..
Hade väl varit fint om jag skulle blinka innan omkörning med 5 st 100watt xenonladdade extraljus..
Ibland är det idioter som kommer fram till hur man ska göra i trafiken.
Citera
2018-07-18, 18:00
  #9
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRonin
Ljustutar gör jag när jag lesnat på att den framförvarande bilen inte gasar på vid omkörningar på 2-1 väg och bara lyckas ta sig förbi ett fordon. Till slut lackar jag: växlar ner och slickar vajern med ljustuta för att komma förbi. Folk fattar ju inte att om det ska bli flyt på dessa vägar måste man ha lite tryck i bilen när man kör om.
En alternativ ljustuta är på motorväg när framförvarande tycker att det går lika bra att ligga kvar i vänsterfil till nästa lastbil 500 meter bort körandes i exakt rätt hastighet på SIN hastighetsmätare. In i höger fil och låt de som kör fortare köra förbi. Gasa sedan på om det är mycket trafik och flyt in i västerfilens tempo. Då slipper alla massa ryckig trafik.
Nu handlar inte mina upplevelser baserat på att jag skulle ha hindrat bakomvarande trafik utan detta sker uteslutande på gammal hederlig landsväg, inget 2-1-kaosvägavsnitt, med ingen annan trafik annat än jag och bakomvarande i enlighet med hastighetsbestämmelserna + 10-15km/h.

Prutten12, jo.
Citera
2018-07-18, 18:05
  #10
Medlem
Pisswassers avatar
Ljustutan ska bara användas om det behövs för att förebygga eller avvärja en farlig situation i mörker.
Citera
2018-07-18, 18:21
  #11
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
De är viktigt att bara snudda helljus-brytaren så den inte går i lås. När en van förare gör detta mot mej så är jag beredd. Har aldrig upplevt obehag när något "duddat" till helljuset.
På de flesta bilarna drar man bara spaken åt andra hållet för att ljustuta.

För övrigt helt onödigt, t.o.m. blinkers är onödigt för den framförvarande. Kör om bäst du vill, fan bryr jag mig?
Citera
2018-07-18, 18:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
På de flesta bilarna drar man bara spaken åt andra hållet för att ljustuta.

För övrigt helt onödigt, t.o.m. blinkers är onödigt för den framförvarande. Kör om bäst du vill, fan bryr jag mig?

Läs hela tråden pundarkermit
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback