Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-20, 16:27
  #37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, hur som helst rätt skoj att gamla SAAB och tilltänkt Mustang delade motor. Man kan ju även ana vart Fiat fick inspiration till sin X1/9
Jo, det var en lite oväntad koppling.

Men Fiat X1/9 får jag inte in i ekvationen.
Citera
2018-07-20, 16:33
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jo, det var en lite oväntad koppling.

Men Fiat X1/9 får jag inte in i ekvationen.

Den Fiaten är väl inte så himla olik Mustang 1 Concept i form och teknisk layout
Citera
2018-07-20, 16:40
  #39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den Fiaten är väl inte så himla olik Mustang 1 Concept i form och teknisk layout
Lik ?
Då får det vara bra mörkt.
Fiaten hade dessutom mittmotor

Men jag märker att vi börjar glida från ämnet en smula.
Citera
2018-07-20, 17:22
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Lik ?
Då får det vara bra mörkt.
Fiaten hade dessutom mittmotor

Men jag märker att vi börjar glida från ämnet en smula.

Och Mustang 1 Concept har också mittmotor. Har du inte ens kikat på bilderna i min länk? Tror du jag menar den vanliga första Mustang som kom i produktion?
Citera
2018-07-20, 17:29
  #41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och Mustang 1 Concept har också mittmotor. Har du inte ens kikat på bilderna i min länk? Tror du jag menar den vanliga första Mustang som kom i produktion?
Ehh, ja.
Jag är inte särskilt uppdaterad på det här moderna.

Men i så fall stämmer det nog.
__________________
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-07-20 kl. 17:40.
Citera
2018-07-20, 17:47
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ehh, ja.
Jag är inte särskilt uppdaterad på det här moderna.

Men i så fall stämmer det nog.

Läs min länk då, det är en rätt intressant historia.

Att världen och Volvo började med rwd och sen gått över till fwd och en del 4wd är en rätt naturlig process som följer utvecklingen av både div. behov och även den rent tekniska utvecklingen. Och alla drivsätten har sina för och nackdelar beroende på vad man prioriterar och varför. För att hålla mig lite på topic också...
Citera
2018-07-20, 18:56
  #43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Läs min länk då, det är en rätt intressant historia.

Att världen och Volvo började med rwd och sen gått över till fwd och en del 4wd är en rätt naturlig process som följer utvecklingen av både div. behov och även den rent tekniska utvecklingen. Och alla drivsätten har sina för och nackdelar beroende på vad man prioriterar och varför. För att hålla mig lite på topic också...
Du har rätt.
Det här var något som helt undgått mig.
Citera
2018-07-20, 21:56
  #44
Medlem
Baalzamons avatar
Alfa Romeo har återgått till bakhjulsdrift på sina mera påkostade modeller. Audi har gjort om sin fyrhjulsdrift till att driva mer bak för att få ett mera bakhjulsdrivet uppträdande. Men det är ju tillverkare som har åtminstone lite ambitioner om sportighet så jag vet inte om det blir aktuellt för volvo att följa efter.
Citera
2018-07-24, 20:17
  #45
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Båda teknikerna har sina plus och minus.

Har du stora effekter som ska ner i backen är bakhjulsdrift bättre. Detta beror på att du får ett vridande moment på hela bilen så att nosen vill upp och bakändan ned. Då är det dumt att de drivande (fram)hjulen lyfter från backen. Detta är också ett av skälen till att det är bra att bakhjulen driver då du har tunga släp att dra. Antingen ren bakhjulsdrift eller 4-hjulsdrift.

Kompakta bilar har oftast tvärställda motorer. Då bygger man ett kompakt drivpaket med framhjulsdrift och får en rymligare bil än om du har bakhjulsdrift.

Framhjulsdrift gör bilen mer stabil i och med att framvagnen drar hela bilen med sig. Jag minns att Citroën jämförde för länge sedan att dra en skottkärra med att skjuta den framför sig.

Personligen är jag uppväxt med bakhjulsdrivna Volvo och tyckte det var knepigt att hantera den framhjulsdrivna 850 i vissa situationer då det var halt. Nosen gick inte alltid som jag styrde på grund av fästet.

Nu kör jag xDrive där det mesta av kraften går till bakhjulen. Det är ren fröjd att uppleva då det är halkigt hur systemet fördelar kraften i kurvorna. Lite som att komma hem igen till bakhjulsdrivning.

Men att helt kategoriskt säga att det ena är bättre än det andra tycker jag är helt fel. Det beror på så mycket vilket man föredrar.

Vänligen Näckrosen.
Nej, bakhjulsdrift är mer stabilt.

Citroën kanske glömde i sin reklam att hjulet på en kärra är fast.
Citera
2018-07-24, 21:19
  #46
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nej, bakhjulsdrift är mer stabilt.

Citroën kanske glömde i sin reklam att hjulet på en kärra är fast.

Det där är något jag länge retat mig på. Man brukar ju säga att man inte spänner hästen bakom vagnen, som en förklaring till framhjulsdriftens överlägsenhet. Och det stämmer, på samma sätt som man inte kopplar ett släp där fram på en bil. I övrigt är liknelsen helt fel. Hästvagnen är ett släp.

Hästen i sig är i huvudsak bakbensdriven när det gäller att få ner kraften i backen.

Men den där detaljen som du nämner, att bakhjulen är fasta och ej svänger, gör alla dylika liknelser helt förkastliga.

Och med alla moderna säkerhetshjälpmedel som bilarna är fyllda med idag känns det på något sätt som att diskussionen om vilket hjulpar som driver säkrast kan läggas åt sidan. Åtminstone för vardagsbilisten.
Citera
2018-07-25, 00:31
  #47
Medlem
en annan fördel är att ha motorvikten på drivhjulen ger bättre grepp vid halt väglag. min gamla framhjulsdrivna saab tar sig fram väldigt bra i snön, det gör inte min gamla bakhjulsdrivna volvo, men det blir bättre med en 20-30kg sandsäck i bagage luckan.
Citera
2018-07-25, 04:36
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nej, bakhjulsdrift är mer stabilt.

Citroën kanske glömde i sin reklam att hjulet på en kärra är fast.

Nej, du har faktiskt fel, rent grundläggande ger framhjulsdrift mer stabilitet än bakjulsdrift och dessutom ökad säkerhet i de flesta fall. Att det sen kan vara roligare med bakhjulsdrift är en annan sak.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback