Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-12-16, 12:48
  #61
Medlem
Så här tänkte jag när jag köpte en Peugeot 107 -10 med automatlåda för ett år sedan. Efter många år med asgamla Saab 9-5 automat och en koll på vad jag egentligen betalade för driften av dessa gjorde att jag helt tänkte om vad gäller vad en bil är. Ville ha en driftssäker bil utan reparationen ständigt och jämnt.

17 mil varje dag på landsväg/motorväg och en förbrukning på närmre en liter jämfört med en snittförbrukning på 0,55 nu med den lille Peugeoten. Jag hittade en 107:a från 2010 för 45 000 kr och 7 200 mil på mätaren. Provkörde med ett helt öppet sinne utan att jämföra med en Saab 9-5. Körde omkring i 30 min på landsvägen och motorvägen och tyckte att det gick utmärkt faktiskt. Ljudnivån är hög och gången är studsig med 3,5 meter bil men bilen går spikrakt utan några konstigheter även i 140. Det är faktiskt fantastisk tycker jag men ändå inte då 90% av bilen är Toyota och Toyota kan ju om man säger så.

Ett år och 3 600 mil senare är jag fortsatt nöjd med bilen. Andra vintern nu och den varma sommaren som gick var sval och skön i bilen då där finns en AC-knapp. Det blir riktigt kallt i bilen faktiskt. Ett hjullager har jag fått byta några månader efter köpet av bilen men det betalde å andra sidan Folksam då jag har deras Storförsäkring.

Den robotiserade lådan fungerar utan problem. En bil med manuell låda har jag inte ägt på 20 år och tänker inte skaffa en heller. Jag ville ha en liten bränslesnål bil med just automat och då fanns egentligen inget annat än en av trillingbilarna. Krocksäkerheten är inte på topp men den fick 4 i euroncap faktiskt. Antispinn, antisladd, bältessträckare och 6 airbags har jag. Och fordonsskatten ligger på 360 kr.

Hastighetsmätaren visar 8% fel vilket innebär att 118 på mätaren motsvarar 110 i gpshastighet. Full fart och 170 på mätaren är ca 160. 161 har gpsen visat en gång.

Bilen är liten, röd och söt vilket kollegor gärna påpekade men det brydde jag mig inte om!

Bo 54 år.
__________________
Senast redigerad av Turbo Dude 2018-12-16 kl. 12:56.
Citera
2020-08-02, 16:17
  #62
Medlem
16 700 mil nu och jag tänker inte göra mig av med bilen. Fungerar bra och rullar fortsatt 16-17 mil varje dag. Skatten är dryg då i februari när den ska betalas: 360 kr! . Byter olja och filter var 1 000:e mil.
Citera
2020-08-04, 19:27
  #63
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Dude
16 700 mil nu och jag tänker inte göra mig av med bilen. Fungerar bra och rullar fortsatt 16-17 mil varje dag. Skatten är dryg då i februari när den ska betalas: 360 kr! . Byter olja och filter var 1 000:e mil.

Det är skitbra bilar för pengen man betalar. Och har man inte överdrivna komfortkrav, så duger de alldeles ypperligt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback