Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 14:37
  #1
Medlem
Callebiltes avatar
Såg gangland på TV:n häromdagen där fd mördare blivit omvända eller fängslade och sitter och berättar om gänglivet. Hur de för att få respekt hugger ihjäl offer som slår tillbaka eller försöker försvara sig när någon i gänget ansett att personen förtjänar lite stryk (för att tex ha tittat på gängmedlemmen).

Tänker på de nya gängen som växer fram idag i Malmö och våra förorter där skjutningar och sprängningar blivit vardagsmat. De gäng som slår ihjäl varandra och eventuellt förbipasserande för att få kontroll över drogförsäljningen som gör att ytterligare fler (brukare och anhöriga) får sina liv förstörda.

Samhället öser resurser över dessa individer med fritidsgårdar, rehab, sjukvård, polis, domstolar, bidrag osv osv och plötsligt händer det! En dag hoppar någon fd gangbanger av och gråter ut lite i en skvallerblaska och blir hyllad som hjälte här i röda sossesverige. Ett BEVIS på att det går att få människor att byta bana och nu skall mer resurser in för att få även andra att hoppa av..

Att den som hoppat av kanske mördat 3-4 personer vilket sannolikt förstört livet för flera familjer och sålt knark till 100-tals andra och förstört även deras och deras familjers liv är glömt. Den avhoppade tar nu ett ädelt jobb - att hjälpa andra ungdomar som är på väg in på en kriminell bana...
Kanske hade varit bättre att ha någon som inte varit kriminell från början som tar hand om dessa ungar. Barn gör som man gör inte som man säger. En FD yrkeskriminell som tar hand om dessa ungar skickar signaler att lev rövare så kan ni göra bot och bättring på äldre dagar.

Varför skall samhället lägga så mycket resurser på dessa individer? Är du med i ett kriminellt gäng så ska det vara skottpengar på dig. Polisen ska skjuta för att döda.
Tar du dig ur det hela på egen hand, fine. Då har du inte längre skottpengar på dig men förvänta dig inte att bli matad med guldsked. Gör som oss andra, kavla upp ärmarna och börja jobba. Gör du bra ifrån dig belönas du av din arbetsgivare som alla andra. Staten skall inte belöna dig bara för att du slutar mörda och sälja knark för de flesta av oss har aldrig gjort något av det och vi har inte belönats för det.

Jag är så trött på att det skall daltas så, fan ett nackskott är allt som behövs. Då kanske ungarna slutar leka mini usa på våra gator och kan börja ägna sig åt mer kreativa saker.

Vad tycker ni? Är det rätt att "hylla" avhoppare som förstört livet för så många andra och deras familjer och anhöriga? Borde det inte gälla att den som ger sig in i leken får leken tåla. Utrusta snutarna med dum-dum kulor och låt dem blåsa huvudet av wanna be gängnissarna.. Då tror jag vi skulle ha ett bättre sverige om några år.
Citera
2018-07-18, 14:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Såg gangland på TV:n häromdagen där fd mördare blivit omvända eller fängslade och sitter och berättar om gänglivet. Hur de för att få respekt hugger ihjäl offer som slår tillbaka eller försöker försvara sig när någon i gänget ansett att personen förtjänar lite stryk (för att tex ha tittat på gängmedlemmen).

Tänker på de nya gängen som växer fram idag i Malmö och våra förorter där skjutningar och sprängningar blivit vardagsmat. De gäng som slår ihjäl varandra och eventuellt förbipasserande för att få kontroll över drogförsäljningen som gör att ytterligare fler (brukare och anhöriga) får sina liv förstörda.

Samhället öser resurser över dessa individer med fritidsgårdar, rehab, sjukvård, polis, domstolar, bidrag osv osv och plötsligt händer det! En dag hoppar någon fd gangbanger av och gråter ut lite i en skvallerblaska och blir hyllad som hjälte här i röda sossesverige. Ett BEVIS på att det går att få människor att byta bana och nu skall mer resurser in för att få även andra att hoppa av..

Att den som hoppat av kanske mördat 3-4 personer vilket sannolikt förstört livet för flera familjer och sålt knark till 100-tals andra och förstört även deras och deras familjers liv är glömt. Den avhoppade tar nu ett ädelt jobb - att hjälpa andra ungdomar som är på väg in på en kriminell bana...
Kanske hade varit bättre att ha någon som inte varit kriminell från början som tar hand om dessa ungar. Barn gör som man gör inte som man säger. En FD yrkeskriminell som tar hand om dessa ungar skickar signaler att lev rövare så kan ni göra bot och bättring på äldre dagar.

Varför skall samhället lägga så mycket resurser på dessa individer? Är du med i ett kriminellt gäng så ska det vara skottpengar på dig. Polisen ska skjuta för att döda.
Tar du dig ur det hela på egen hand, fine. Då har du inte längre skottpengar på dig men förvänta dig inte att bli matad med guldsked. Gör som oss andra, kavla upp ärmarna och börja jobba. Gör du bra ifrån dig belönas du av din arbetsgivare som alla andra. Staten skall inte belöna dig bara för att du slutar mörda och sälja knark för de flesta av oss har aldrig gjort något av det och vi har inte belönats för det.

Jag är så trött på att det skall daltas så, fan ett nackskott är allt som behövs. Då kanske ungarna slutar leka mini usa på våra gator och kan börja ägna sig åt mer kreativa saker.

Vad tycker ni? Är det rätt att "hylla" avhoppare som förstört livet för så många andra och deras familjer och anhöriga? Borde det inte gälla att den som ger sig in i leken får leken tåla. Utrusta snutarna med dum-dum kulor och låt dem blåsa huvudet av wanna be gängnissarna.. Då tror jag vi skulle ha ett bättre sverige om några år.

Pedofiler har en minst lika stor återfallsfrekvens.
Hustrumisshandlare också.
Skattesmitare är vaneförbrytare.
Har man kört för fort en gång utan att åka fast så gör man det gärna igen.
Den som åker fast för snatteri har ofta hållit på i flera år.

Ja, listan kan göras lång. Men var drar man gränsen?
Vore det bättre om man tog livet av vissa barn redan från början? Man kan ju redan ana vad det kommer att bli av dem?
Citera
2018-07-18, 19:19
  #3
Medlem
Grailguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Pedofiler har en minst lika stor återfallsfrekvens.
Hustrumisshandlare också.
Skattesmitare är vaneförbrytare.
Har man kört för fort en gång utan att åka fast så gör man det gärna igen.
Den som åker fast för snatteri har ofta hållit på i flera år.

Ja, listan kan göras lång. Men var drar man gränsen?
Vore det bättre om man tog livet av vissa barn redan från början? Man kan ju redan ana vad det kommer att bli av dem?

Jag tycker man ska skilja mellan onda brott med ont uppsåt, och andra brott. De som begår onda brott, som t ex att fler än 1 gång stjäla en oskyldig persons mobil eller cykel, kan vi gott döda så tidigt som i tonåren med gott samvete. Jag bedömer att de är smuts utan värde, och ofta pelare av kolsvart ondska, nästan helt utan förmåga till empati. De är underlägsna, fiskliknande varelser som hugger efter allt de vill ha. De är våra fiender, och kan troligtvis inte känna känslor på samma sätt som vi vanliga människor.

Vi kommer aldrig bli fria från dom om vi inte börjar döda dom, eftersom smutset delvis sitter i deras DNA. Jag vill se ett samhälle där åtminstone de självklaraste dräggen släpas ut på asfalten av poliser/soldater och skjuts eller sparkas ihjäl. Låt anhöriga sörjande få tillbaka kroppen i liksäck, medan den kriminelles parasitblod sköljs bort med högtryckstvätt.

För andra korkade eller småonda brott som skattebrott och butikssnatteri vill jag se exponentiellt längre fängelsestraff för varje återfall. Sedan dödsstraff för män som kommer över en viss gräns. Jag tycker dödsstraff är mer humant än 25 år i fängelse.
__________________
Senast redigerad av Grailgun 2018-07-18 kl. 19:44.
Citera
2018-07-18, 19:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grailgun
Sedan dödsstraff för män som kommer över en viss gräns.

Bara män, alltså!?
Barnmisshandel är ett hemskt brott, och väldigt många förövare är kvinnor. Samma med landsföräderi. Vissa religioner anser att äktenskapsbrott är lika illa, och även där är kvinnorna ofta inblandade. Vem skall avgöra om äktenskapsbrott är tillräckligt allvarligt för att berättiga stening/avlivning?

Vad jag vill komma fram till är att vad som är avskyvärt inte alltid är samma från person till person. Och vem skall avgöra var gränsen går där man inte längre har rätt att leva?

Själv tycker jag t.ex. att det är ett förfärligt brott mot mänsklighet och natur att skaffa 10 barn som överbefolkar jorden och som man inte har möjlighet att försörja. Håller du med, eller är det ännu ett fall där det är svårt att skilja rätt från fel?
Och att skjuta en varg. Klart värt dödsstraff. Eller är det inte?
Citera
2018-07-18, 20:43
  #5
Medlem
Grailguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Bara män, alltså!?
Unga kvinnor kan förslagsvis dömas till tvångsprostitution inom militären, om de fortfarande har sexuellt värde, istället för dödsstraff. Har inte tagit ställning än för äldre kvinnor. Kvinnliga barnmisshandlare ska förstås bli av med sina barn första gången de döms, vilket jag antar sker redan idag. Då lär de få svårt att återfalla.

Du drar en halmgubbe om saker som är olagliga i andra länder men inte här. Men även detta har jag tänkt på. Jag tycker man kan skilja på globalkulturella och lokalkulturella brott. Dvs mellan brott som ses som råonda så gott som överallt (mord, rån, överfallsvåldtäkt), och brott som skulle kunna pendla vilt över tid och geografi mellan att vara olagliga och lagliga (sexköp, droger, rättfärdigad hämnd, brott utan brottsoffer etc).

Det jag vill ha tidig dödsstraff för är de jag bedömer är mer självklara: såsom överfallsgruppvåldtäkt. I fall med svår gränsdragning ser jag inga problem med mildare straff. Men jag har inte svårt att urskilja vilka brottslingar som idag är våra fiender. Jag tror majoriteten av befolkningen har en känsla för detta, och att vi skulle bli lyckligare som folk av att vara ärliga mot oss själva.
Citera
2018-07-18, 20:54
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Pedofiler har en minst lika stor återfallsfrekvens.
Hustrumisshandlare också.
Skattesmitare är vaneförbrytare.
Har man kört för fort en gång utan att åka fast så gör man det gärna igen.
Den som åker fast för snatteri har ofta hållit på i flera år.

Ja, listan kan göras lång. Men var drar man gränsen?
Vore det bättre om man tog livet av vissa barn redan från början? Man kan ju redan ana vad det kommer att bli av dem?
Du kanske skulle ta del av den statistik du tydligen inte läst.
Citera
2018-07-18, 21:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du kanske skulle ta del av den statistik du tydligen inte läst.
Jag vet inte vad du syftar på, men kärnan i det jag vill få fram är att det inte går att ta livet av någon bara för att just DU tycker att det brott dom begått är förfärligt. Blodshämnd är t.ex. också mord, men helt rätt enligt fornnordiskt rättsmedvetande. Inte bara det, förresten. Att inte ta ut sin rätt genom blodshämnd ansågs skamligt och fegt. Ganska snarlikt hedersmorden i mellanöstern.
Citera
2018-07-19, 09:47
  #8
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag vet inte vad du syftar på, men kärnan i det jag vill få fram är att det inte går att ta livet av någon bara för att just DU tycker att det brott dom begått är förfärligt. Blodshämnd är t.ex. också mord, men helt rätt enligt fornnordiskt rättsmedvetande. Inte bara det, förresten. Att inte ta ut sin rätt genom blodshämnd ansågs skamligt och fegt. Ganska snarlikt hedersmorden i mellanöstern.
Ja, antingen ger vi polisen dumdum kulor så de kan ta itu med bråkstakarna eller så kanske samhället skulle gå tillbaka till fornnordiskt rättsmedvetande så att gemene man kunde ta tag i problemet då polisen verkar handfallen... Kanske behövs ett fornnordiskt rättsamhälle för att passa medeltidsmänniskorna som kommer hit..?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback