Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-19, 21:34
  #37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackpressaren
om jag skulle välja att köra med ved första vintern för att sedan uppgradera pannan längre fram, hur många gånger om dagen / typ vilka intervaller tror ni jag måste ner och peta in ved i pannan?

Det är ju totalt omöjligt att svara på utan att veta kvadratmeter, K-värden, isolering, ackvolym osv.
Citera
2018-07-20, 16:12
  #38
Medlem
nackpressarens avatar
jag gick förbi huset igår då jag rastade hunden och gjorde en upptäckt.

nuvarande ägaren har det som fritidshus och befinner sig inte på adressen varje dag.

jag gick fram till fasaden som är rätt skitig för att se närmare på den, ja la handen på den för att känna efter och märkte då att det inte är en träfasad vilket jag trott tidigare utan det är plåt. Det skulle man inte kunna tro då man kollar på huset.

jag gick vidare med hunden och funderade på vad som gömmer sig under plåten..? har de byggt in en murken fasad eller vad? ) då stötte jag på några grannar till huset som jag frågade ifall de visste något om huset vilket de knappt gjorde, jag frågade även ifall de sätt fasaden byttas ut men grannen som bott där i 20år hade inte sett något vilket får mig att tro att det är en gammal renovering, med lite tur så sattes det in ny eller mer isolering samtidigt

jag får nog ta den dyrare överlåtelsebesiktningen där de provborrar väggarna för att vara på säkra sidan.
Citera
2018-07-21, 10:41
  #39
Medlem
Att man monterat plåtpaneler utanpå den gamla av trä ska du väl se som ett stort plus. Om den gamla träfasaden var murken sitter den ju numera skyddad från vatten och fungerar som en värmeisolering. En vanlig träfasad murknar inte utan torkar och spricker lite om den inte underhålls med färg.
Citera
2018-07-21, 19:11
  #40
Medlem
nackpressarens avatar
Nu har jag varit på ytterligare en visning av huset för att kolla lite närmare på kåken.

och jag upptäckte en del fel.

* Golvet i ena rummet på nedervåningen men framförallt i hallen på ovanvåningen har satt sig rätt rejält, det är säkert en lutning på 2-5cm, det ligger även ett nytt klickgolv på ovanvåningen så man undrar ju lite ifall de försöker dölja något fel där?

* De fönsterna som inte är bytta är riktigt dåliga, på utsidan ser de murkna ut och vid något fönster ser det ut som fukt kommit in på fönsterkarmen.

* Tog ner trappan till vinden och stack upp huvudet, ser rätt bra ut där uppe bortsett från en sak, som kanske är ett stort problem, jag vet inte? - tittar man där skorstenen möter taket så sken det in lite ljus uteifrån - så ska det väll inte vara eller?
Citera
2018-07-27, 15:55
  #41
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackpressaren
Nu har jag varit på ytterligare en visning av huset för att kolla lite närmare på kåken.

och jag upptäckte en del fel.

* Golvet i ena rummet på nedervåningen men framförallt i hallen på ovanvåningen har satt sig rätt rejält, det är säkert en lutning på 2-5cm, det ligger även ett nytt klickgolv på ovanvåningen så man undrar ju lite ifall de försöker dölja något fel där?

* De fönsterna som inte är bytta är riktigt dåliga, på utsidan ser de murkna ut och vid något fönster ser det ut som fukt kommit in på fönsterkarmen.

* Tog ner trappan till vinden och stack upp huvudet, ser rätt bra ut där uppe bortsett från en sak, som kanske är ett stort problem, jag vet inte? - tittar man där skorstenen möter taket så sken det in lite ljus uteifrån - så ska det väll inte vara eller?

Huset har stått i ca 80 år, självklart lär det finnas felaktigheter och nån fusklagning här och där.

Det där med skorstenen borde ju gå att ordna genom att klä den med plåt, vilket är att rekommendera ändå.

Är du lite halvhändig beställer du plåtbitar hos den lokale plåtslagaren och klär den själv, kostnad: några tusenlappar.
Citera
2018-07-27, 16:36
  #42
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackpressaren
* Tog ner trappan till vinden och stack upp huvudet, ser rätt bra ut där uppe bortsett från en sak, som kanske är ett stort problem, jag vet inte? - tittar man där skorstenen möter taket så sken det in lite ljus uteifrån - så ska det väll inte vara eller?

Det kan mycket väl fungera och vara tätt även om man kan titta ut intill skorstenen och dess beslag.
Plåtbeslag är lagda så att vatten inte skall läcka in och så länge det inte läcker in under regn och storm så är beslaget ok. Runt min skorsten kan jag dra kablar mellan vind och yttertak och har öppningar på 4-5 cm utan att det läckt in på de över 100 år huset stått där. Bara bra med öppningar som inte läcker in vatten då vinden ventileras bra.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback