Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 11:59
  #1
Medlem
Hittade denna länk https://www.migrationsverket.se/Priv...bli-sambo.html

Jag är 27 år, har inget fast jobb och hyr pappas hus som han äger men bor ensam där.

Flickvännen bor i USA men är hos mig.
Vi vill att hon ska få flytta in till mig men vet inte ifall det finns chans alls för detta?
Då jag läste jag behöver kunna visa att jag kan försörja samt tillräckligt stort boende (som jag inte är ägare utav).

Läst även att hon måste hem oavsett för ansöka för detta. Därav jag undrar om det alls finns chans och idé att försöka ?

Vad kan jag göra för att få detta igenom?
Försökte nyss ringa migrationsverket men alla linjer var upptagna och de lät mig ej stå i telefon kö.

Står i kö för lägenhet och nuvarande skulle det fungera för mig och henne ekonomiskt då hon har sparade pengar och jag har en del. Dock ingen fast inkomst/jobb.
Men tror ni detta ändå ej går igenom?

Relativt svårt att få lägenhet, allt verkar kopplas till att jag måste fixa fast jobb som jag finner svårt.

Och för mig att flytta till Amerika tror jag blir ännu svårare ?
Vad har ni för förslag ?
Citera
2018-07-18, 12:13
  #2
Medlem
Släng passet och säg att hon är från mellanöstern så har ni snart ett boende och en del pengar
Citera
2018-07-18, 12:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpuff92
Släng passet och säg att hon är från mellanöstern så har ni snart ett boende och en del pengar
Hehe jag tvekar det fungerar dock..

En annan fråga , hon får ju stanna i Sverige max 3 månader. Men vad kan hända ifall hon stannar längre ? Antar ingenting riktigt ?
Citera
2018-07-18, 12:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Hehe jag tvekar det fungerar dock..

En annan fråga , hon får ju stanna i Sverige max 3 månader. Men vad kan hända ifall hon stannar längre ? Antar ingenting riktigt ?

Nja det lär väl inte hända så värst mycket.
Men kan hon inte ta en dagstur över till norge sedan resa in i sverige igen?
Så funkar det i Thailand, du får vara där (1) en månad, sedan måste du resa ut ut landet. Många åker till kambodja och vänder vid gränsen vips så har du visum 1månad till
Citera
2018-07-18, 12:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Hehe jag tvekar det fungerar dock..

En annan fråga , hon får ju stanna i Sverige max 3 månader. Men vad kan hända ifall hon stannar längre ? Antar ingenting riktigt ?

Jag antar att hon är vit? Då kan hon sättas i förvar i väntan på utvisning, en sådan utvisning kan resultera i ett senare förbud att återvända temporärt eller permanent, troligen det tidigare. Och ja det är en praktisk möjlighet. Och skulle kunna utsträckas till hela Schengen.

Är hon lite mörkare i huden att ni leker kärleksinvandrare, flykting eller ensamkommande. Förslagsvis det senare.
Citera
2018-07-18, 12:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Hehe jag tvekar det fungerar dock..

En annan fråga , hon får ju stanna i Sverige max 3 månader. Men vad kan hända ifall hon stannar längre ? Antar ingenting riktigt ?

Hon blir svartlistad i 4 år.
Citera
2018-07-18, 12:37
  #7
Medlem
Visat är för schengen, så en dagstur till Norge funkar inte.
Migrationslagarna är skrivna för flyktingar och tar inte hänsyn på något sätt för svenskar som hittar en partner utomlands. Och tyvärr kan jag tänka mig att väntetiderna för ett uppehållstillstånd eftersom alla Afghaner nu söker om enligt den nya gymnasielagen. - Och ni hamnar i samma kö, som alla flyktingar och deras familjeåterföreningsärende.
Citera
2018-07-18, 12:38
  #8
Medlem
sandyhells avatar
Hon måste söka från USA ja. Att du inte äger huset är inga problem, bara du har hyreskontrakt. Försörjningskrav måste uppfyllas. Gå med i Facebook-gruppen I väntan på familjen. Där kan du få all info du behöver.
Citera
2018-07-18, 12:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Hon blir svartlistad i 4 år.

Och jag antar till hela schengen - Inte bara Sverige?
Citera
2018-07-18, 12:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsvensso
Och jag antar till hela schengen - Inte bara Sverige?

Tror det. Håller på med visa till min thialändska flickvänn och jag citerar bara det hon sagt till mig.

Steg 1 är att få besöksvisa 3 månader.
Steg 2 UT två år
Steg 3 PUT
Citera
2018-07-18, 13:04
  #11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsvensso
Visat är för schengen, så en dagstur till Norge funkar inte.
Migrationslagarna är skrivna för flyktingar och tar inte hänsyn på något sätt för svenskar som hittar en partner utomlands. Och tyvärr kan jag tänka mig att väntetiderna för ett uppehållstillstånd eftersom alla Afghaner nu söker om enligt den nya gymnasielagen. - Och ni hamnar i samma kö, som alla flyktingar och deras familjeåterföreningsärende.

England funkar. Om dom ställer egna visum krav på amerikaner däremot vet jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback