Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-18, 10:54
  #1
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Är det verkligen rimligt att de massiva utbrotten av skogsbränder är orsakade av engångsgrillar, gnistrande skogsmaskiner och blixtnedslag?

Eller är det dags att vi börjar fundera i alternativa, mer ondsinta, orsaker? Att anlägga bränder idag är enkelt och i praktiken riskfritt. Brandförsvaret och polisen går på knäna.

Vilka kan ha tjäna på detta? Terrorister eller ett etablissemang som vill skifta fokus inför höstens val? Diskutera!
Citera
2018-07-18, 10:59
  #2
Medlem
maxatdunders avatar
Kaosblattar som vill fucka Sverige för SD får många röster, samma gäng som eldade bilar under kravallerna några år bakåt
Citera
2018-07-18, 11:00
  #3
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Eftersom ISIS vägrade ta på sig terrordådet i Stockholm så har jag svårt att se att någon mer vill prova på detta igen. Han gjorde bort sig gruvligt och hans familj kommer inte få någon ersättning från terrornätverket. Att ge sig på staten som huserar terroristerna är idiotiskt.
Citera
2018-07-18, 11:04
  #4
Avstängd
En sak är säker
Allt är jävligt uppblåst.
Nyhetstorka eller skrämselpropaganda tror jag
Citera
2018-07-18, 11:10
  #5
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
En sak är säker
Allt är jävligt uppblåst.
Nyhetstorka eller skrämselpropaganda tror jag

Jag tror tvärtom att det är värre än vad som rapporteras. Vet åtminstone en brand som inte tas upp i den allmänna rapporteringen eller som visas i översiktskartan som används i nyhetsrapporteringen.

Finns det kanske fler?
Citera
2018-07-18, 11:15
  #6
Medlem
Gneggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Är det verkligen rimligt att de massiva utbrotten av skogsbränder är orsakade av engångsgrillar...

Jag tror faktiskt det. Jag har själv sett kaosblattar som står i grillar vid en sjö här i närheten. Och det är inte bara engångsgrillar utan stora rejäla vedklabbar och ställningar med hela djur över som grillas i timmar. Häromdagen var det någon som sagt till fiskare som stod där och rökte att dom skulle sluta med det, några timmar senare kom personen tillbaka och det pyrde ordentligt i marken där dom kastat fimpar, hade blivit en brand om det gått en stund till.
Citera
2018-07-18, 12:09
  #7
Medlem
Oljeapans avatar
Det snittar på 3- 4000 skogsbränder per år. Att det skulle vara några andra än de vanliga knäppskallarena som tänder på tror jag inte. Torkan gör att allt blir mycket värre.
Citera
2018-07-18, 12:36
  #8
Medlem
Var är statsminister? Bortblåst, kanske på semester?
Citera
2018-07-18, 12:48
  #9
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flora1230
Jag har bara antydd att det är onaturlig många bränder, till och med på platser där ingen bor i djupa skogar i norr och då fick jag en varning. Men jag tror att det är onda personer som vill bränna ner hela landet, bara ta bilen och dra dit och lätt därifrån. Ingen tidning har ens nämnt denna tanke.
När det brann i Angered för ett par veckor sedan, inte ens då sades att branden var anlagd. Skiträdda att det blir bara värre. Nu är det 80 bränder, igår sade på rapport att det var 60 bränder.
Man har rapporterat om en misstänkt mordbrännare i Örebrotrakten som åker omkring och tänder på skogen, så visst förekommer det. Men de flesta bränder startar nog av oförsiktighet eller naturliga orsaker typ blixtnedslag.
Citera
2018-07-19, 11:01
  #10
Medlem
Gabriel2017s avatar
Nu verkar det som en stor del av skogsbränderna är anlagda, det är den uppfattningen jag får när jag jag följer nyheterna. En grupp miljöaktivister som är i farten? Bränderna kan politiskt först verka kunna göra påverkan i valet, att Mp och S regeringen får fler röster. Det är ett gammalt knep, att skaffa sig ett narrativ, när Ryss narrativet inte fungerar så blir det Brand narrativet. När nationen utsätts för hot, så sluter väljarna upp bakom den rådande regeringen. Löfven håller tal i SVT, som den trygga landsfadern som lugnar folket. Nu är det nog inte så här planlagt, men regeringen passar nog på och tar tillfället i akt och försöker tjäna på katastrofen. Och minimerar sin roll i det hela, skyller på någon annan...
Många anlagda bränder, någon eller några vill göra en påverkan genom bränderna, vilka?
Allt är givetvis inte olyckor...
Citera
2018-07-19, 21:22
  #11
Medlem
Tror inte det brinner ens, mkt få bilder på riktiga bränder säkert bara rökmaskiner.
Citera
2018-07-20, 23:36
  #12
Medlem
Kommer ju gå åt en massa resurser från försvaret och samhället att släcka dessa bränder då detta är bara början på
Riktigt stora bränder som håller på att blossa upp. Det kommer inte kunna hantera alla.Katastrofen lär spä på ännu mer förstörda människor av postmodernismen med kaostankar om att de måste ut och elda på skog för att nu passa på och jävlas med samhället som har svikigt dem. En vecka till så får väll hela försvaret sättas in i värmen och jobba häcken av sig för att skydda det som skyddas kan. Värmen kommer fortsätta hela augusti ut troligtvis, och även i september. och det kommer ta musten ur försvaret och manskapet som har jobbat ut sig i värmeböljan. Då kan ryssen lungt rulla in i landet och ta kontrollen över det de vill ha i både Finland och Sverige då det inte finns något stridsvärde att tala om uppe i nord.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback