Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-20, 17:56
  #25
Medlem
Kundservice killen rekommenderade mig den svarta datorn tillsammans med en extern hårddisk, vilket jag ändå hade tänkt skaffa, då får jag en lika bra dator som den vita. Amd processorn var bättre i detta fall, men ingen superskillnad kanske. Men vad tror ni, amd eller Intel?

Så slutsatsen att dra är väl att den vita kostar mer pga den större mängden minne, eller vad tror ni?
Citera
2018-07-20, 20:23
  #26
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Kundservice killen rekommenderade mig den svarta datorn tillsammans med en extern hårddisk, vilket jag ändå hade tänkt skaffa, då får jag en lika bra dator som den vita. Amd processorn var bättre i detta fall, men ingen superskillnad kanske. Men vad tror ni, amd eller Intel?

Så slutsatsen att dra är väl att den vita kostar mer pga den större mängden minne, eller vad tror ni?
Säker på att AMD CPU:n är bättre? Man kan inte alltid bara titta på GHz-talet
Citera
2018-07-20, 21:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Säker på att AMD CPU:n är bättre? Man kan inte alltid bara titta på GHz-talet
Jag är inte säker, en väns pappa som är kunnig med teknik och så sa att Intels i5 är bättre. Och en vän sa att den är jävligt bra, i5 alltså. Vad tror du, är den vita datorn bästa köpet jag kan göra i det här fallet trots att den kostar mer?
Citera
2018-07-20, 21:41
  #28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Jag är inte säker, en väns pappa som är kunnig med teknik och så sa att Intels i5 är bättre. Och en vän sa att den är jävligt bra, i5 alltså. Vad tror du, är den vita datorn bästa köpet jag kan göra i det här fallet trots att den kostar mer?
"j*vligt bra" är väl att ta i, i och med att det är en U-processor. Men jag har 0 koll på AMD, så jag kan inte uttala mig om hur de står sig mot varandra. Du får väl kolla benchmarks och se hur de presterar i verkliga applikationer.

Jag har själv en i5 U, några generationer äldre dock, i min laptop. Det är den enda datorn jag har, och den duger fint för mig. Tittar på film, surfar, mejlar, kodar ibland, etc. Den funkar fint. Har dock alltid kort Linux på den, så vet inte hur i5 U är under Windows, men jag föreställer mig att det räcker gott och väl för allt som inte är dataspel. Men AMD-processorn kanske duger fint den med.
Citera
2018-07-20, 22:06
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
"j*vligt bra" är väl att ta i, i och med att det är en U-processor. Men jag har 0 koll på AMD, så jag kan inte uttala mig om hur de står sig mot varandra. Du får väl kolla benchmarks och se hur de presterar i verkliga applikationer.

Jag har själv en i5 U, några generationer äldre dock, i min laptop. Det är den enda datorn jag har, och den duger fint för mig. Tittar på film, surfar, mejlar, kodar ibland, etc. Den funkar fint. Har dock alltid kort Linux på den, så vet inte hur i5 U är under Windows, men jag föreställer mig att det räcker gott och väl för allt som inte är dataspel. Men AMD-processorn kanske duger fint den med.
Hur är det med kvaliteten i bärbara datorer? En annan jag pratade med undrade varför jag ska skaffa sånt skit för, att man ska ha en stationär dator och inget annat. Borde jag satsa på det om nåt?
Citera
2018-07-20, 23:08
  #30
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Hur är det med kvaliteten i bärbara datorer? En annan jag pratade med undrade varför jag ska skaffa sånt skit för, att man ska ha en stationär dator och inget annat. Borde jag satsa på det om nåt?
Lol, beror ju helt på användningsområde och omständigheter. Vill du kunna dra med datorn till plugget är det väl gött att inte behöva en skottkärra. Har du inte plats i bostaden är väl en laptop bättre. Etc.

Men visst, tittar man på prestanda per krona är en stationär ett bättre val. Ska man spela dataspel eller redigera film, etc, kan det vara gött med den extra prestandan. Gör man inget avancerat kan det nästan kvitta. Han du pratade med som tyckte laptop var skit är väl en sån som spelar World of Warcraft och andra dataspel i mammas källare. Själv tycker jag det är nice att kunna ligga med datorn i sängen eller i soffan, så då känns laptop som ett bättre val.

Sen kan väl byggkvalité också eventuellt vara en faktor, om det var det du menade med kvalité. Billigare laptops tenderar ju att vara plastigare med svampigare tangentbord, etc. Säger inte att de du tittat på nödvändigtvis är det, men risken finns väl. Så det bästa är väl att läsa recensioner innan man gör ett köp.
Citera
2018-07-21, 07:46
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Lol, beror ju helt på användningsområde och omständigheter. Vill du kunna dra med datorn till plugget är det väl gött att inte behöva en skottkärra. Har du inte plats i bostaden är väl en laptop bättre. Etc.

Men visst, tittar man på prestanda per krona är en stationär ett bättre val. Ska man spela dataspel eller redigera film, etc, kan det vara gött med den extra prestandan. Gör man inget avancerat kan det nästan kvitta. Han du pratade med som tyckte laptop var skit är väl en sån som spelar World of Warcraft och andra dataspel i mammas källare. Själv tycker jag det är nice att kunna ligga med datorn i sängen eller i soffan, så då känns laptop som ett bättre val.

Sen kan väl byggkvalité också eventuellt vara en faktor, om det var det du menade med kvalité. Billigare laptops tenderar ju att vara plastigare med svampigare tangentbord, etc. Säger inte att de du tittat på nödvändigtvis är det, men risken finns väl. Så det bästa är väl att läsa recensioner innan man gör ett köp.
Det mest avancerade jag kommer göra skulle jag tro är att strömma Netflix och YouTube, det är nog det som kommer ta mest. Surfa på nätet, läsa mail, använda Word antar jag att vilken dator som helst klarar av, min mobil klarar ju det också. Den klar ju att använda YouTube och Netflix, fast den blir varm ibland dock.
Så bästa valet för min del är en bärbar dator? Och den vita jag kollade på, den skulle klara av mina behov?
Citera
2018-07-21, 10:51
  #32
Medlem
https://www.pricerunner.se/pr/27-454....6-recensioner
Det är den svarta. Lite lägre snittbetyg.
Det är några som klagat på att den bara stänger av sig utan anledning, det är väl det som skiljer dom två åt, annars så verkar det vara typ samma saker som den vita, några tycker den är långsam och sådär.

https://www.pricerunner.se/pr/27-446....6-recensioner
Och den vita, nåt som några stycken klagar på är att ljudet i högtalarna är dåligt, kan det vara såna som är ljudfantaster och är typ döva?
Annars är det endel som klagar på att den är långsam, såna som försöker spela med den kanske? Och några på att den är dåligt byggd, att tangenter blir lösa osv. Men det beror väl på hur man behandlar datorn. Slår man på tangenterna så förstår jag att dom blir lösa och ramlar av.
Dock ingen vad jag läst, jag har inte läst alla recensioner, som klagar på färgen vit.
Så vad tror ni?
Citera
2018-07-21, 11:36
  #33
Medlem
lighten-ups avatar
TS kan lika gärna köpa en begagnad HP Elitebook i fint skick på Blocket för ca 2000 kr. Det funkar minst lika bra som att köpa en ny för 8000-9000 kr.
Citera
2018-07-21, 12:42
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
TS kan lika gärna köpa en begagnad HP Elitebook i fint skick på Blocket för ca 2000 kr. Det funkar minst lika bra som att köpa en ny för 8000-9000 kr.
Jag vill fortfarande inte ha en begagnad dator. Men tack ändå.
Citera
2018-07-22, 07:22
  #35
Medlem
https://www.netonnet.se/CompareView/...temList=246414

Vilken av dessa två hade ni tagit? Vilken skulle ni rekommendera?
Citera
2018-07-22, 18:55
  #36
Medlem
https://www.webhallen.com/se/product...-2-GTX-1060-Wi
Vad tror ni om den? Totalt överkvalificerad för mig? När jag ändå kan lägga den pengen så är det väl bättre att göra det på en sån än en vanlig som är sämre och lika dyr? Eller bör jag ligga på 5 000 eller mindre?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback