Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 00:35
  #1
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag såg nyss den franska Netflix-filmen I am Not an Easy Man, på svenska Jag är ingen lättfärdig man eller på franska Je ne suis pas un homme facile. Handlar om mansgrisen Damien som får en smäll i huvudet och vaknar upp till ett franskt samhälle där könsrollerna är ombytta. Kvinnor beter sig som män mot män och män beter sig som kvinnor mot kvinnor, föga roligt för huvudpersonen Damien.

Såklart en del generaliseringar men det är väldigt bra och underhållande gjort. Fick t.o.m. en "jämnställd" man som mig att tänka till angående faktiska strukturer som jag inte funderat kring tidigare. Sedan får man också se filmen i en fransk kontext där Frankrike är ett mer sexistiskt samhälle än Sverige t.ex, men med många universiella igenkänningar.

Innehöll små roliga detaljer såsom att männens brösthår endast var en liten rektangel mellan brösten precis som kvinnor förväntas att raka sig så mellan benen istället för att ha mycket hår; mycket hår som sedan är normen för män IRL. Eller en man som blivit bedragen av en kvinna som bröt sig in i hennes lägenhet och skrev med sprejfärg "mikro-bröst" som en förolämpning istället då för "mikro-penis" som en kvinna kunde ha skrivit.

Finns på Netflix som sagt och rekommenderas!
__________________
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2018-07-18 kl. 00:39.
Citera
2018-07-18, 10:25
  #2
Medlem
Wayaheads avatar
Netflix är en vänstervridet och det är allmänt känt, knappast förvånande, say no more!
Citera
2018-07-18, 12:02
  #3
Medlem
Annorlunda och intressant rulle, lite långdragen då och då men annars rätt så sevärd.
Kan tänka mig att män med ömtålig maskulinitet likt personen ovan kan bli lite avtryck av den.
Lever upp till sitt betyg på IMDB (6,4/10).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback