Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 00:25
  #1
Medlem
Nu är det så att jag ska plugga till civilekonom nästa år och har en del funderingar kring bostad, har alltid tänkt fixa en hyresrätt men på senare tid börjat fundera på att eventuellt köpa en bostadsrätt istället. Om jag skulle köpa en bostadsrätt så skulle min pappa kunna stå för kontantinsatsen så jag sedan kan stå för att betala lånet och "hyran" som jag antar att det är? Det jag undrar är om detta skulle vara mer värt? Vad brukar avgiften till bostadsföreningen ligga på?

De städer jag kan tänka mig plugga i är Jönköping, Lund, Växjö och möjligtvis Göteborg.

Vad tror ni jag skulle behöva lägga för att få en hyfsad 1a/2a i dessa städer? Jönköping prio.
Skulle jag klara av detta på studielån + ev extrajobb?
Andra tankar/erfarenheter om just detta?

Mvh
Citera
2018-07-18, 00:31
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Kika runt lite på hemnet. Då ser du snabbt ungefär vad det kostar, både pris och avgift, på de avstånd du kan tänka dig.

Kan du få tag i en studentlägenhet blir det antagligen billigare plus att du slipper risken att förlora några hundratusen om marknaden går ner. Du slipper också risken att du lägger ett par millar på en bostad i en okänd stad som sedan, när du kan staden, visar sig ligga helt fel.

Sen kan man ju undra varför du hellre pluggar i Jönköping än ex Lund, men det är nog ett ämne för en annan tråd..
Citera
2018-07-18, 00:33
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobanderson
Andra tankar/erfarenheter om just detta?
Varför går du inte helt enkelt in och letar bostadsrätter i respektive område? Då får du reda på ungefärligt pris och månadskostnad.

Exempel: https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-14-b-13283338

Är det lärarprogrammet du ska läsa?
Citera
2018-07-18, 00:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kika runt lite på hemnet. Då ser du snabbt ungefär vad det kostar, både pris och avgift, på de avstånd du kan tänka dig.

Kan du få tag i en studentlägenhet blir det antagligen billigare plus att du slipper risken att förlora några hundratusen om marknaden går ner. Du slipper också risken att du lägger ett par millar på en bostad i en okänd stad som sedan, när du kan staden, visar sig ligga helt fel.

Sen kan man ju undra varför du hellre pluggar i Jönköping än ex Lund, men det är nog ett ämne för en annan tråd..

Ska kika på det nu.

Mjaa, tänker mer att pengarna som går till en studentlägenhet helt och hållet försvinner medan om jag köper så har jag ändå en lägenhet i slutändan som ligger, om vi nu säger jönköping, det område där jag tänkt jobba (jönköpings län), men visst den mängd pengar som jag måste betala månadsvis blir antagligen högre om jag köper istället för att hyra studentlägenhet.
Ska givetvis försöka få en viss förståelse hur bostadsmarknaden ser ut innan jag ger mig in på någonting men känns ändå som att möjligheten till att sälja lägenheten/hyra ut efter jag blivit klar med min utbildning vore en bra start, möjligtvis lite mer riskfyllt.

Vet ej om det är möjligt/rimligt att få en lägenhet för kanske 400-800k? i jkpg?

Jönköping mest på grund av var mitt nuvarande hem befinner sig, och som sagt för att jag ändå planerar att jobba i länet.
Citera
2018-07-18, 00:48
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobanderson
Ska kika på det nu.

Mjaa, tänker mer att pengarna som går till en studentlägenhet helt och hållet försvinner medan om jag köper så har jag ändå en lägenhet i slutändan som ligger, om vi nu säger jönköping, det område där jag tänkt jobba (jönköpings län), men visst den mängd pengar som jag måste betala månadsvis blir antagligen högre om jag köper istället för att hyra studentlägenhet.
Ska givetvis försöka få en viss förståelse hur bostadsmarknaden ser ut innan jag ger mig in på någonting men känns ändå som att möjligheten till att sälja lägenheten/hyra ut efter jag blivit klar med min utbildning vore en bra start, möjligtvis lite mer riskfyllt.

Vet ej om det är möjligt/rimligt att få en lägenhet för kanske 400-800k? i jkpg?

Jönköping mest på grund av var mitt nuvarande hem befinner sig, och som sagt för att jag ändå planerar att jobba i länet.

En snabbkoll på Hemnet ger vid handen att du inte får en lägenhet för 800k. Kolla på Hemnet.
Citera
2018-07-18, 01:32
  #6
Medlem
Slipsluders avatar
Skulle spontant säga att du kan glömma en billig lägenhet i studentstäderna. Du kan få tag på en utanför om du orkar pendla.

Sen är det dumt att köpa. Du vet inte ens om du kommer gilla utbildningen du har valt.
Citera
2018-07-18, 01:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobanderson
Ska kika på det nu.

Mjaa, tänker mer att pengarna som går till en studentlägenhet helt och hållet försvinner medan om jag köper så har jag ändå en lägenhet i slutändan som ligger, om vi nu säger jönköping, det område där jag tänkt jobba (jönköpings län), men visst den mängd pengar som jag måste betala månadsvis blir antagligen högre om jag köper istället för att hyra studentlägenhet.
Ska givetvis försöka få en viss förståelse hur bostadsmarknaden ser ut innan jag ger mig in på någonting men känns ändå som att möjligheten till att sälja lägenheten/hyra ut efter jag blivit klar med min utbildning vore en bra start, möjligtvis lite mer riskfyllt.

Vet ej om det är möjligt/rimligt att få en lägenhet för kanske 400-800k? i jkpg?

Jönköping mest på grund av var mitt nuvarande hem befinner sig, och som sagt för att jag ändå planerar att jobba i länet.

Är du seriös som tror att du får en lägenhet för 800 tusen? Kanske 5 mil ifrån jänköping
__________________
Senast redigerad av R0ckNr0lla 2018-07-18 kl. 01:47.
Citera
2018-07-18, 01:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobanderson
Vet ej om det är möjligt/rimligt att få en lägenhet för kanske 400-800k? i jkpg?

Vet inte i vilken drömvärld du lever, men med den budgeten får du ingen lägenhet i Jönköping. Räkna med att behöva hosta upp minst 1,3 miljoner. Eller minst 900 000 några mil utanför. För 400 000 till 800 000 kanske du får ett fallfärdigt ruckel.
Citera
2018-07-18, 01:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vet inte i vilken drömvärld du lever, men med den budgeten får du ingen lägenhet i Jönköping. Räkna med att behöva hosta upp minst 1,3 miljoner. Eller minst 900 000 några mil utanför. För 400 000 till 800 000 kanske du får ett fallfärdigt ruckel.
En etta landar på runt 1.6 och uppåt. Minst.
Citera
2018-07-18, 03:01
  #10
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-31-c-14213215

En liknande vore ju perfekt, borde väl komma upp flera liknande under året som kommer?
Citera
2018-07-18, 03:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vet inte i vilken drömvärld du lever, men med den budgeten får du ingen lägenhet i Jönköping. Räkna med att behöva hosta upp minst 1,3 miljoner. Eller minst 900 000 några mil utanför. För 400 000 till 800 000 kanske du får ett fallfärdigt ruckel.

Kollade i min egen stad, som inte är en studentstad för att kolla priser, kom på det i efterhand.
Citera
2018-07-18, 09:39
  #12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobanderson
Nu är det så att jag ska plugga till civilekonom nästa år och har en del funderingar kring bostad, har alltid tänkt fixa en hyresrätt men på senare tid börjat fundera på att eventuellt köpa en bostadsrätt istället. Om jag skulle köpa en bostadsrätt så skulle min pappa kunna stå för kontantinsatsen så jag sedan kan stå för att betala lånet och "hyran" som jag antar att det är? Det jag undrar är om detta skulle vara mer värt? Vad brukar avgiften till bostadsföreningen ligga på?

De städer jag kan tänka mig plugga i är Jönköping, Lund, Växjö och möjligtvis Göteborg.

Vad tror ni jag skulle behöva lägga för att få en hyfsad 1a/2a i dessa städer? Jönköping prio.
Skulle jag klara av detta på studielån + ev extrajobb?
Andra tankar/erfarenheter om just detta?

Mvh

Utbildningstiden är alldeles för kort och din ekonomi för begränsad för att spekulera i en bostadsrätt, speciellt i en fallande marknad och risk för räntehöjning.
Hyr ett litet studentrum, du skall ha så låga fasta kostnader som möjligt.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-07-18 kl. 09:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback