Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-19, 21:40
  #25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Uppdatering som kanske kan säga något för vissa.. Jag kollade med strobelampa idag.

Sätter jag ner fördelaren som den ska vara enligt bok när den är i död läge så måste jag vrida fördelaren allt som går i justerings spåren för att den ska kunna starta lite, och då är det på tok för låg tändning.

Eftersom det är max i spåret på fördelaren får jag lyfta upp den och flytta fram en kugg, för att den ska starta då så måste jag vrida den till max åt andra hållet än vad den var maxad åt tidigare, vilket gör att det blir alldeles för hög tändning istället!!

Jag får inte det att gå ihop alls.
Det finns liksom aldrig något utrymme i justerings spåren att ställa i utan bara maxad och få Jätte låg eller jätte hög tändning.
Nu har jag inte stenkoll på hur din fördelare ser ut, men har du möjligen satt i drevet ett halvt varv fel? Eftersom bilen gått med den fördelaren innan du bytte kamrem så bör det ju rimligen gå att få igång den nu också!
Citera
2018-07-19, 21:48
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu har jag inte stenkoll på hur din fördelare ser ut, men har du möjligen satt i drevet ett halvt varv fel? Eftersom bilen gått med den fördelaren innan du bytte kamrem så bör det ju rimligen gå att få igång den nu också!


Alltså den kan ju va det, men den startar ju nu och jag körde en ganska bra bit idag till en mek fast med alldeles för hög tändning, känns inte som det borde ha gått.

Jag sitter och klurar nu på om jag skulle kunna flytta tändkablarna "ett snäpp" åt rätt riktning och få mer justeringsutrymme. kanske tänker helt fel men..?
Citera
2018-07-19, 21:55
  #27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Alltså den kan ju va det, men den startar ju nu och jag körde en ganska bra bit idag till en mek fast med alldeles för hög tändning, känns inte som det borde ha gått.

Jag sitter och klurar nu på om jag skulle kunna flytta tändkablarna "ett snäpp" åt rätt riktning och få mer justeringsutrymme. kanske tänker helt fel men..?
Inte alls, ibland får man förskjuta hela tändningen.
Flytta kugg tyckte jag att du redan gjort.
Citera
2018-07-19, 22:02
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Inte alls, ibland får man förskjuta hela tändningen.
Flytta kugg tyckte jag att du redan gjort.

Jo jag har flyttat kugg, men tänker att om jag flyttar ordningen ett snäpp på locket så kanske de hamnar på en plats där det finns bättre spelutrymme för justering. Kan inte tänka klart och har den inte framför mig, men borde det inte kunna bli så?
Citera
2018-07-19, 22:06
  #29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Jo jag har flyttat kugg, men tänker att om jag flyttar ordningen ett snäpp på locket så kanske de hamnar på en plats där det finns bättre spelutrymme för justering. Kan inte tänka klart och har den inte framför mig, men borde det inte kunna bli så?
Jo, det är helt riktigt tänkt.
Citera
2018-07-19, 22:17
  #30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Alltså den kan ju va det, men den startar ju nu och jag körde en ganska bra bit idag till en mek fast med alldeles för hög tändning, känns inte som det borde ha gått.

Jag sitter och klurar nu på om jag skulle kunna flytta tändkablarna "ett snäpp" åt rätt riktning och få mer justeringsutrymme. kanske tänker helt fel men..?
Ja, visst är det en lösning. Jag fick uppfattningen om att du stod "mitt emellan" och att det inte spelade någon roll om du flyttade kablarna.
Citera
2018-07-19, 22:41
  #31
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Kan nån klargöra det här för mig snälla, jag har hållit på i hundra timmar nu men ska verkligen försöka sammanfatta detta kort.

Jag bytte kamrem på min gamla bedford 79a och efter det så var den väldigt svag och misstände kraftigt när jag tryckte full gas snabbt. Jag anade såklart att den hamnat fel och skruvade av allt igen och icke, alla märkningar är perfekt på sin plats.

Jag upptäckte en kabel som var dålig i fördelaren och bytte också kondensator. resten är nytt där.
Nu till det märkliga. När jag nu sätter ner fördelaren igen, pekandes mot cylinder 1 när märkningen är i 9° innan TDC, precis som i dom gamla manualerna jag har, så dör den nästan helt när jag trycker ner full gas, däremot om jag vrider fördelaren max åt ena hållet så går den lite bättre.

Jag provade därför flytta fördelaren en hel kugg vilket gör att rotorn hamnar en bit efter cylinder 1 när den står i TDC, och då går den genast bättre, tvekar nån sekund på full gas men inga misständningar eller något.

Fördelaren har ju som spår så man ska kunna justera, den var maxad även av tidigare ägare såg jag på gammal bild.

Vad är det för fel? och borde jag bortse från allt enligt böckerna så länge den går bra?

Det röda är rotorn när jag har den på 9 grader innan tdc. och den snurrar motsols och har alltså passerat cylinder 1.
https://i.imgur.com/3S6uHWD.jpg

Fydjävulen!
Nu är vi tillbaka på tidigt 70-tal och motorn var en B20.
Har du kollat om "centrifugalmojängen" som ställer om tändningen ifrån lågtänd till högtänd är ok?????
Exakt det här problemet som du beskriver hade jag.
Vred som en djävla galning på fördelaren och kunde få bilen att gå "hyfsat" men inte bra.
Delen som roterar och med vikter som "slängs" ut och ställer om tändningen ifrån lågtänd till högtänd var kass.
Centrifugalmojängsnågonting!

Lycka till!
Citera
2018-07-19, 22:51
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, visst är det en lösning. Jag fick uppfattningen om att du stod "mitt emellan" och att det inte spelade någon roll om du flyttade kablarna.


Som kablarna sitter nu så står jag mitt emellan, om jag har fördelaren i en kugg så har den låg tändning, sätter jag den ett kugg fram får jag för hög. Får prova imorgon flytta fram kablarna ett steg och se om jag kan få bättre läge att ställa den då.
Citera
2018-07-19, 22:54
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Fydjävulen!
Nu är vi tillbaka på tidigt 70-tal och motorn var en B20.
Har du kollat om "centrifugalmojängen" som ställer om tändningen ifrån lågtänd till högtänd är ok?????
Exakt det här problemet som du beskriver hade jag.
Vred som en djävla galning på fördelaren och kunde få bilen att gå "hyfsat" men inte bra.
Delen som roterar och med vikter som "slängs" ut och ställer om tändningen ifrån lågtänd till högtänd var kass.
Centrifugalmojängsnågonting!

Lycka till!


Haha, ska se om jag hittar "Centrifugalmojängsnågonting" i gamla bedford manualen
Tänker du på vakuumklockan eller menar du toppen på skaftet som vikterna sitter på?
Citera
2018-07-19, 23:04
  #34
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Haha, ska se om jag hittar "Centrifugalmojängsnågonting" i gamla bedford manualen
Tänker du på vakuumklockan eller menar du toppen på skaftet som vikterna sitter på?

Fy fan så jag/vi höll på!
Problemet var att vikten/vikterna inte slungades fullt ut när rotationen ökade.
Motorn var kvar i lågtänd/feltänd.
Dvs, tändningen justerades inte efter varvtalsökningen/rotarionsökningen i fördelaren pga att "vikterna" inte slungades ut korrekt/tillräckligt långt.
Fan att jag kommer ihåg om det var några fjädrar eller så som var paj. Kan ha varit del av vikt som lossnat/saknades.
Det kan/kunde ju vara som så att vikterna kastades ut för tidigt pga att de inte höll emot tillräckligt.
Inse! Det är ju nästan 40 år sedan vi skruvade med detta problem.
Det var nog i eftertänksamhetens klokhet senare delen av 70-talet vi strulade med detta problem.
Vi ändrade säkert fördelarens inställning 200 gånger.
Vi höll på att bli tokiga.
Det var en del som började på centrifugal-mojängshelvetet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback