Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-18, 10:24
  #25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Jag har fungoral schampoo som jag använder då och då, har litet sår på samma ställe som kommer och då och då som liknar det runt näsan. Då använder jag fungoral.

Men kan man använda fungoral i ansiktet alltså med?

Prova det några gånger i veckan i flera veckor, jag har gjort det med gott resultat, ta även öronen, halsen och nacken.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-07-18 kl. 10:33.
Citera
2018-07-18, 11:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Grymt tack. Bara smörja in Fungoral på berörda områden i ansiktet eller hela ansiktet? Ska jag luddra upp fungoralen och smörja in på torr hud eller fukta huden först?

Löddra i duschen och ta hela ansiktet ( undvik att få det i ögonen ). Sen låter du det sitta i fem minuter eller så.

Du kan sätta det driekt på torr hud men min erfarenhet är att det funkar bättre om området är rent först. Jag kan även rekommendera Lipikar Tvål ( finns på de flesta apotek ) istället för vanlig tvål efter fungoral och de dagar du inte använder fungoral.
__________________
Senast redigerad av glasnos 2018-07-18 kl. 11:47.
Citera
2018-07-19, 01:18
  #27
Medlem
Inzaneclowns avatar
Seborré/mjälleksem
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=888

Jag har samma sak. Anledningen till att det inte funkar med bara kortison, är att det är en svampsjukdom och då krävs antimykotikum som är svampdödande.

Köp Daktacort eller Cortimyksalva på apoteket att smörja med, som innehåller både kortison och svampdödande medel.
Citera
2018-07-20, 20:12
  #28
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Så sjukt trött på detta nu. Behandlat det med Hydrokortison men det hjälper inte. Orkar inte beställa läkartid och vänta 2 månader för att få komma dit och kolla upp det...Blir väl illa tvungen om inte någon av er har ett bra svar på vad detta kan vara.

Runt näsan och i pannan är det rött och klåda. Från näsan har det ibland spridit ut sig på sidorna mot kinden. I pannan är det på samma ställe och inte lika illa som runt näsan. På senare tid har det runt näsan mer övergått i nåt varliknande sår...

I öronen är jag väldigt torr, inte i själva öronkanalen utan runt örat inne i så att säga. Är inte öronvax utan typ som torr hud, ibland blir det små sår.

Har även en grej på nageln som ibland gör ont, ibland inte. Har hört att det kan tyda på något hudproblem? Det är som på bilden ett streck rakt ner där det är större i toppen och sen smalnar av. Ibland är det bara på toppen, ibland går det hela vägen ner till nagelroten, men alltid smalt isåfall hela vägen ner. Det gör ont ibland när jag trycker på nageln där, ibland inte.

Jag har bytt schampoo osv för att se om det hjälpt mot det i öronen. Inget resultat. Använder inte hörselkåpor, använder hörlurar väldigt sällan.

Smörjer in mig i ansiktet osv tvättar hår och kropp med snällt schampoo och duschtvål från Barnängen.

Bilder på åkommorna kommer här. Svårt att ta så nära bild bra och har smörjt in mig vid tillfället så det syns inte lika bra som det annars gör.

https://imgur.com/a/2W802H3


Har inga könssjukdomar eller andra sjukdomar. Äter en medicin och det är imovane för att sova. Men detta har pågått i snart 1 år och långt innan jag började med imovane.

Någon som har förslag på vad detta kan vara osv?
Du har seborriskt eksem (hur det nu stavas) som säkert andra har påpekat. Det finns en del trådar. Du botar detta mycket enkelt. Allt du behöver göra är att köpa en flaska äppelcidervinäger på ICA och ta lite på en bomullstuss och gnida in på de röda fläckarna. Det botade mig! Tog bara en behandling så var dett borta i en vecka. Sen kom det tillbaks. Men jag fortsatte och nu är det borta. Led i tre år, fick skala av skiten med handdukar, naglar och sånt. Men efter en månad av äppelcidervinäger var jag fri från problemet.
Jag läste om det i en gammal husmodersbok från 70-talet och det FUNKADE!

Jag var som du - ganska desperat. Men nu är jag botad och min hud är fri från eksemet.

Edit: Förmodligen är överanvändandet av olika svampdödande medel och kortisonsalva en bidragande orsak till denna epidemi av eksemet. De fungerar ju inte! Så finns lösningen på ICA. Ja där ser man. Går inte att ta patent på en äppelcidervinäger. Men för 30-40 år sedan, stod det om denna bot i husmodersböcker.
__________________
Senast redigerad av Japhy 2018-07-20 kl. 20:17.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback