Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-17, 22:44
  #1
Medlem
LSdalmiaks avatar
Så sjukt trött på detta nu. Behandlat det med Hydrokortison men det hjälper inte. Orkar inte beställa läkartid och vänta 2 månader för att få komma dit och kolla upp det...Blir väl illa tvungen om inte någon av er har ett bra svar på vad detta kan vara.

Runt näsan och i pannan är det rött och klåda. Från näsan har det ibland spridit ut sig på sidorna mot kinden. I pannan är det på samma ställe och inte lika illa som runt näsan. På senare tid har det runt näsan mer övergått i nåt varliknande sår...

I öronen är jag väldigt torr, inte i själva öronkanalen utan runt örat inne i så att säga. Är inte öronvax utan typ som torr hud, ibland blir det små sår.

Har även en grej på nageln som ibland gör ont, ibland inte. Har hört att det kan tyda på något hudproblem? Det är som på bilden ett streck rakt ner där det är större i toppen och sen smalnar av. Ibland är det bara på toppen, ibland går det hela vägen ner till nagelroten, men alltid smalt isåfall hela vägen ner. Det gör ont ibland när jag trycker på nageln där, ibland inte.

Jag har bytt schampoo osv för att se om det hjälpt mot det i öronen. Inget resultat. Använder inte hörselkåpor, använder hörlurar väldigt sällan.

Smörjer in mig i ansiktet osv tvättar hår och kropp med snällt schampoo och duschtvål från Barnängen.

Bilder på åkommorna kommer här. Svårt att ta så nära bild bra och har smörjt in mig vid tillfället så det syns inte lika bra som det annars gör.

https://imgur.com/a/2W802H3


Har inga könssjukdomar eller andra sjukdomar. Äter en medicin och det är imovane för att sova. Men detta har pågått i snart 1 år och långt innan jag började med imovane.

Någon som har förslag på vad detta kan vara osv?
Citera
2018-07-17, 22:53
  #2
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag har liknande problem.
http://www.hudguiden.se/hudproblem/s...ktion-i-huden/ och http://www.hudguiden.se/hudproblem/eksem/mjalleksem/
Citera
2018-07-17, 22:56
  #3
Medlem
Ajembacks avatar
Hydrocortison är som barnkräm. Gå till en hudläkare så får du hjälp som förhoppningsvis kommer dig till nytta.
Citera
2018-07-17, 23:00
  #4
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag har liknande problem.
http://www.hudguiden.se/hudproblem/s...ktion-i-huden/ och http://www.hudguiden.se/hudproblem/eksem/mjalleksem/

Länken du skickade på mjälleksemen där, den bilden. Så har jag sett ut någon gång när det var som värst.

Vad har du fått för medicin mot det och har det hjälpt? Använder du medicin/kräm/vad det nu är dagligen eller bara vid "utbrott"?

Tell me more.
Citera
2018-07-17, 23:07
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Länken du skickade på mjälleksemen där, den bilden. Så har jag sett ut någon gång när det var som värst.

Vad har du fått för medicin mot det och har det hjälpt? Använder du medicin/kräm/vad det nu är dagligen eller bara vid "utbrott"?

Tell me more.

Har du testat tvättservetter??
Gör det annars.

Hur ser din kost, och livstil i övrigt ut? Hur mycket vatten dricker du varje dag?

Hur ofta tvättar du händerna?

Din kost och hygien spelar en stor roll här.

1 drick mycket vatten.

Sen fundera på hur din livsstil ser ut.
__________________
Senast redigerad av Inmymind777 2018-07-17 kl. 23:09.
Citera
2018-07-17, 23:09
  #6
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Länken du skickade på mjälleksemen där, den bilden. Så har jag sett ut någon gång när det var som värst.

Vad har du fått för medicin mot det och har det hjälpt? Använder du medicin/kräm/vad det nu är dagligen eller bara vid "utbrott"?

Tell me more.

Precis som det står under Behandling:
Citat:
Vuxna tvättar håret med receptfritt medicinskt schampo mot mjäll (eller synonympreparat) 2-3 gånger/v, som får sitta i 5-10 minuter innan det sköljs ur. På huden kan man använda en receptfri hydrocortisonkräm. Hjälper inte detta kan man i hårbotten ge ett tillägg av en medelstark-stark kortisonlösning/-liniment och i ansiktet en svag hydrokortisonkräm med tillägg av svampmedel.

Jag använder Fungoral schampo (har nämligen problem med hårbotten också) till hårbotten ca en gång i veckan, men den tvättar jag också ansiktet med ett par gånger i veckan. Smörjer med Hydrokortisonsalva (CCS tror jag den heter) vid behov. I perioder blir det dagligen, andra perioder behöver jag inte smörja alls.

EDIT: Hjälper inte det rekommenderar jag (som någon annan i tråden) ett besök hos hudläkaren där du kan få andra starkare preparat än receptfritt.
__________________
Senast redigerad av vadsadusadu 2018-07-17 kl. 23:12.
Citera
2018-07-17, 23:12
  #7
Medlem
The_Aces avatar
Segt det där.
Har haft liknande besvär och det som fungerat överlägset bäst för mig är:
Selsunschampo - https://www.apotekhjartat.se/produkt/selsun-schampo/

Tänk på att det måste sitta i typ 5 minuter innan du sköljer ur det.
Har du väl fått ett skov kommer det ta ett antal dagar innan det läker bort - förvänta dig inte resultat efter första användningen.

Annars är de bästa tipsen att träna, sova ordentligt, hålla nere alkoholintaget.
Pilla inte, det blir bara värre. Låt alla hudflagor sitta kvar.
Citera
2018-07-17, 23:12
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Precis som det står under Behandling:

Jag använder Fungoral schampo (har nämligen problem med hårbotten också) till hårbotten ca en gång i veckan, men den tvättar jag också ansiktet med ett par gånger i veckan. Smörjer med Hydrokortisonsalva (CCS tror jag den heter) vid behov. I perioder blir det dagligen, andra perioder behöver jag inte smörja alls.

Människor är inte gjorda för massa kemiska saker.

Ungefär som medel mot finnar. 99 av 100 funkar dåligt.

Det är kost, livsstil. Och drick mycket vatten!
Citera
2018-07-17, 23:14
  #9
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Människor är inte gjorda för massa kemiska saker.

Ungefär som medel mot finnar. 99 av 100 funkar dåligt.

Det är kost, livsstil. Och drick mycket vatten!

Ja, men ibland behövs en push i rätt riktning med hjälp av preparat. På längre sikt är såklart kost och livsstil viktigt, men för att få akut bukt med problemet på kort sikt är medicinering ofta bra. Sen ser man över resten och jobbar på det.
Citera
2018-07-17, 23:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Så sjukt trött på detta nu. Behandlat det med Hydrokortison men det hjälper inte. Orkar inte beställa läkartid och vänta 2 månader för att få komma dit och kolla upp det...Blir väl illa tvungen om inte någon av er har ett bra svar på vad detta kan vara.

Runt näsan och i pannan är det rött och klåda. Från näsan har det ibland spridit ut sig på sidorna mot kinden. I pannan är det på samma ställe och inte lika illa som runt näsan. På senare tid har det runt näsan mer övergått i nåt varliknande sår...

I öronen är jag väldigt torr, inte i själva öronkanalen utan runt örat inne i så att säga. Är inte öronvax utan typ som torr hud, ibland blir det små sår.

Har även en grej på nageln som ibland gör ont, ibland inte. Har hört att det kan tyda på något hudproblem? Det är som på bilden ett streck rakt ner där det är större i toppen och sen smalnar av. Ibland är det bara på toppen, ibland går det hela vägen ner till nagelroten, men alltid smalt isåfall hela vägen ner. Det gör ont ibland när jag trycker på nageln där, ibland inte.

Jag har bytt schampoo osv för att se om det hjälpt mot det i öronen. Inget resultat. Använder inte hörselkåpor, använder hörlurar väldigt sällan.

Smörjer in mig i ansiktet osv tvättar hår och kropp med snällt schampoo och duschtvål från Barnängen.

Bilder på åkommorna kommer här. Svårt att ta så nära bild bra och har smörjt in mig vid tillfället så det syns inte lika bra som det annars gör.

https://imgur.com/a/2W802H3


Har inga könssjukdomar eller andra sjukdomar. Äter en medicin och det är imovane för att sova. Men detta har pågått i snart 1 år och långt innan jag började med imovane.

Någon som har förslag på vad detta kan vara osv?
Låter som psoriasis - vanligt i ansiktet just i pannan. Huden blir röd och det kliar och svider, kan bildas sårvätska om man kliar. Även vanligt i hårbottnen - liknar mjäll ganska mycket. Finns flytande hydrocortision för behandling i hårbottnen.
Citera
2018-07-17, 23:32
  #11
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Precis som det står under Behandling:

Jag använder Fungoral schampo (har nämligen problem med hårbotten också) till hårbotten ca en gång i veckan, men den tvättar jag också ansiktet med ett par gånger i veckan. Smörjer med Hydrokortisonsalva (CCS tror jag den heter) vid behov. I perioder blir det dagligen, andra perioder behöver jag inte smörja alls.

EDIT: Hjälper inte det rekommenderar jag (som någon annan i tråden) ett besök hos hudläkaren där du kan få andra starkare preparat än receptfritt.


Jag har fungoral schampoo som jag använder då och då, har litet sår på samma ställe som kommer och då och då som liknar det runt näsan. Då använder jag fungoral.

Men kan man använda fungoral i ansiktet alltså med?
Citera
2018-07-18, 00:12
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Ja, men ibland behövs en push i rätt riktning med hjälp av preparat. På längre sikt är såklart kost och livsstil viktigt, men för att få akut bukt med problemet på kort sikt är medicinering ofta bra. Sen ser man över resten och jobbar på det.


Kanske kan hjälpa tillfälligt med krämer och grejer.

Men kost. Livsstil. Och dricka mycket vatten Är den enda vettiga vägen för hudproblem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback