Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 15:35
  #1
Medlem
Lägenhet från början av 90-talet som jag numera bor i.

https://i.imgur.com/g0Zj1uj.jpg

https://i.imgur.com/9sf9yUr.jpg

Som ni kan se på bilderna ovan så finns det nån typ av vattenfilter installerat.
Är detta nåt man behöver byta med jämna mellanrum? Står på att kapaciteten är 2000 L vilket inte är så mycket.
Vad gör ett sånt här filter? Behöver jag vara orolig om det spolats mycket mer än 2000 L genom det?
Citera
2018-07-17, 15:59
  #2
Medlem
Vatten/is i kylskåpet?
Citera
2018-07-17, 16:34
  #3
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morot
Vatten/is i kylskåpet?

eller till diskmaskinen.

Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Vad gör ett sånt här filter? Behöver jag vara orolig om det spolats mycket mer än 2000 L genom det?

Just detta filter verkar reducera eventuell brunfärgning av vattnet (du har egen brunn, va?), samt reducerar klorförekomst.


Är detta ingenting du är rädd för (klorförekomst och brunfärgning av vattnet är hälsomässigt ofarligt, förra ägaren av huset måste ha varit en tvättäkta foliehatt) så kan du bara strunta i filtret, alternativt ta bort det helt.

Testa vattenkvalitén om du är osäker. Sådana analyser är förhållandevis billiga.
Citera
2018-07-17, 20:44
  #4
Medlem
OldFashioneds avatar
Gissar på att du har en ismaskin i frysen. Om du inte har oerhört låg vattenkvalitet kan du kasta det där.
Citera
2018-07-18, 09:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Gissar på att du har en ismaskin i frysen. Om du inte har oerhört låg vattenkvalitet kan du kasta det där.
Jepp jag har ismaskin i frysen.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
eller till diskmaskinen.



Just detta filter verkar reducera eventuell brunfärgning av vattnet (du har egen brunn, va?), samt reducerar klorförekomst.


Är detta ingenting du är rädd för (klorförekomst och brunfärgning av vattnet är hälsomässigt ofarligt, förra ägaren av huset måste ha varit en tvättäkta foliehatt) så kan du bara strunta i filtret, alternativt ta bort det helt.

Testa vattenkvalitén om du är osäker. Sådana analyser är förhållandevis billiga.
Vet ingenting om en brunn. Vill inte låta dryg, men det låter som nåt man har ute på landet? Detta är en lägenhet i norra Sthlm.

Skönt att höra iaf att detta inte är något jag behöver oroa mig för. Jag bär aldrig foliehatt.
Citera
2018-07-18, 10:09
  #6
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Vet ingenting om en brunn. Vill inte låta dryg, men det låter som nåt man har ute på landet?

Yep, på landet och med egen grävd eller borrad brunn, är den enda plats i ett modernt västerländskt samhälle där detta vattenfilter skulle kunna göra åtminstone en marginell nytta.
Citera
2018-07-18, 10:13
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Jepp jag har ismaskin i frysen.


Vet ingenting om en brunn. Vill inte låta dryg, men det låter som nåt man har ute på landet? Detta är en lägenhet i norra Sthlm.

Skönt att höra iaf att detta inte är något jag behöver oroa mig för. Jag bär aldrig foliehatt.
Om du bor i lägenhet, fråga fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen.
Citera
2018-07-21, 01:37
  #8
Medlem
KiselMupps avatar
Jag gissar att det följde med frysen och installerades oavsett det behövs eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback