Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-17, 16:32
  #13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Kontakta någon kommunal vårdcentral.

Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Knäppt. Jag har då gjort det på det viset! Visserligen 10+ år sedan, och kanske ser annorlunda ut från kommun till kommun....

Men kolla bara upp vilka privata vårdcentraler som finns i närheten av där du bor, och ring dem en efter en?

Googla "Privata vårdcentraler" eller kolla detsamma på Google Maps. Typ..

Det finns inga kommunala vårdcentraler.

Det är inte kommunen som ansvarar för vårdcentralerna eller någon annan sjukvård, det är landstingen, det finns vissa undantag för hemsjukvård och sjukvård på äldreboenden.
Citera
2018-07-17, 16:39
  #14
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns inga kommunala vårdcentraler.

Det är inte kommunen som ansvarar för vårdcentralerna eller någon annan sjukvård, det är landstingen, det finns vissa undantag för hemsjukvård och sjukvård på äldreboenden.

Visst är det så. Tack för tillrättavisningen
Citera
2018-07-17, 16:54
  #15
Medlem
CarlXIIs avatar
Vitamin b12 kan man mäta på werlabs
Citera
2018-07-17, 19:03
  #16
Medlem
Tack för alla svaren.
Jag har inget gott att säga om den landstingsdrivna vården och orkar helt enkelt inte med att behöva tjaffsa, ljuga, överdriva osv för att få dem att göra det jag vill. Därför är jag villig att betala priset för att få dessa tester utförda privat, problemet är att jag ju inte kan hitta något lab som gör testerna. Har mailat runt 10-15 olika privata kliniker / lab i Stockholmsområdet, fast de säger att de antingen inte gör sådana tester, eller så säger det att remiss först måste inkomma från en vårdcentral.
Så har ni några råd för hur jag ska få en läkare att remittera mig för provtagning av alla vitaminer och andra eventuella brister jag kan lida av pga näringsfattig kost?
Någon med tips på en privat läkare i Stockholm som garanterat fixar detta om jag själv finansierar alla prover och besök. Någon med erfarenhet av privata läkare i allmänhet som vet om det verkligen är lättare att "övertala" dem om att göra sådant som landstingsdrivna vårdcentralen vägrar göra pga snålhet?
Citera
2018-07-17, 20:53
  #17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Tack för alla svaren.
Jag har inget gott att säga om den landstingsdrivna vården och orkar helt enkelt inte med att behöva tjaffsa, ljuga, överdriva osv för att få dem att göra det jag vill. Därför är jag villig att betala priset för att få dessa tester utförda privat, problemet är att jag ju inte kan hitta något lab som gör testerna. Har mailat runt 10-15 olika privata kliniker / lab i Stockholmsområdet, fast de säger att de antingen inte gör sådana tester, eller så säger det att remiss först måste inkomma från en vårdcentral.
Så har ni några råd för hur jag ska få en läkare att remittera mig för provtagning av alla vitaminer och andra eventuella brister jag kan lida av pga näringsfattig kost?
Någon med tips på en privat läkare i Stockholm som garanterat fixar detta om jag själv finansierar alla prover och besök. Någon med erfarenhet av privata läkare i allmänhet som vet om det verkligen är lättare att "övertala" dem om att göra sådant som landstingsdrivna vårdcentralen vägrar göra pga snålhet?

Ring till Sophiahemmet.

http://sjukhus.sophiahemmet.se/
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-07-17 kl. 21:07.
Citera
2018-07-17, 22:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ring till Sophiahemmet.

http://sjukhus.sophiahemmet.se/

Tack för tipset, jag ska testa dem.
Citera
2018-08-31, 17:57
  #19
Medlem
Jaha jag har varit i kontakt med Sofiahemmet, som jag ifs har bra erfarenheter av för övrigt, men de säger att de tar inga vitaminprover utöver vad lab som WerLabs redan gör. De säger att det inte går att mäta t.ex. vitamin a och c via blodtest. Vad är det för jävla skitsnack. Det är inte första gången jag hör detta från en läkare eller vårdcentral. Varför i helvete måste svenska sjukvården alltid ljuga för?

https://www.google.se/search?dcr=0&e....0.OTv2OnMOcHM

https://www.google.se/search?dcr=0&e...Rd8WIpcM<br />

Har nu larvat mig och ringt Sofiahemmet som numera är helt privat och där läkarbesök kostar över 2000 spänn och sedan varje blodprov därtill, sedan så säger de att de inte testar vitaminstatus utöver B och D, för det är inte vetenskapligt möjligt att göra. För i helvete vilket jävla skämt. Ska jag behöva dra utomlands för att få dessa vitaminstatus utförda eller?
__________________
Senast redigerad av dualdrum 2018-08-31 kl. 18:04.
Citera
2018-08-31, 18:47
  #20
Medlem
Känner du dig dålig eller vad ?

Du får nog berätta vad som är fel, eller du upplever vara fel

Det finns många fel på kroppen som läkarna inte kan diagnosticera, ett annat sätt är tex ögondiagnostik, då ser man flet från ett annat håll än läkarna och man kanske få fram något vettigt

Eftersom du skriver om fibrer kanske det är fel på magen, se malou von sieverts program på TV4.
Citera
2018-08-31, 19:14
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Känner du dig dålig eller vad ?

Du får nog berätta vad som är fel, eller du upplever vara fel

Det finns många fel på kroppen som läkarna inte kan diagnosticera, ett annat sätt är tex ögondiagnostik, då ser man flet från ett annat håll än läkarna och man kanske få fram något vettigt

Eftersom du skriver om fibrer kanske det är fel på magen, se malou von sieverts program på TV4.

Har en del problem med min mage men största anledningen till att jag önskar vitaminstatus är för att min kost är mycket näringsfattig och jag behöver kosttillskott, problemet är att inte vet hur mycket av respektive tillskott jag bör äta. Jag vill inte proppa i mig massa multivitaminer som innehåller sånt jag redan äter naturlig väg, vill endast ha i mig syntetiska vitaminer av sånt jag har brister på. Så jag måste veta var mina vitaminvärden står, så jag vet exakt vilka tillskott jag behöver.

Antingen utför inte svensk sjukvård dessa prover, eller så ljuger de och säger att de inte gör det. Låter väl osannolikt att de inte skulle ha möjlighet att ta dessa prover då det finns personer med medfödda bristsjukdomar vars vitaminvärden ständigt måste monitoreras. Så förmodligen ljuger sjukvården rakt upp i ansiktet på mig. Inte förvånande, då det inte precis är första gången en läkare ljuger för mig. Men då kan man ju fråga varför en privat klinik ljuger, när jag har erbjudit mina pengar? Får inte riktigt ihop det här, förutom att det inte verkar möjligt att ta ett vitamin a / c prov i Sverige år 2018.
__________________
Senast redigerad av dualdrum 2018-08-31 kl. 19:16.
Citera
2018-08-31, 19:24
  #22
Medlem
Svensk sjukvård kan inte dessa svårigheter eller vill inte kunna med socialstyrelsens medgivande.

Började det i samband med vaccination eller hur gammal var du när det började

Många har problem med magen

Ibland är det mycket bra att ta bort gluten och mjölk men det kan även vara andra ämnen,

Ta bort gluten och mjölk
Ta två multivitaminer per dag
Dubbel dagsdos av D-vitamin
Omega 3 i lagom mängd se förpackning etc

Ät rikligt med surkål före varje måltid

Ät detta ca två månader och se om du blir bättre

Tar du för mycket vitaminer kissar du bara ut det, så länge det ligger på rimliga nivåer

Du kan ha en tarm som läcker, vc ser detta aldrig men du kan bli hur sjuk som helst

Lycka till
Citera
2018-08-31, 19:54
  #23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Jaha jag har varit i kontakt med Sofiahemmet, som jag ifs har bra erfarenheter av för övrigt, men de säger att de tar inga vitaminprover utöver vad lab som WerLabs redan gör. De säger att det inte går att mäta t.ex. vitamin a och c via blodtest. Vad är det för jävla skitsnack. Det är inte första gången jag hör detta från en läkare eller vårdcentral. Varför i helvete måste svenska sjukvården alltid ljuga för?

https://www.google.se/search?dcr=0&e....0.OTv2OnMOcHM

https://www.google.se/search?dcr=0&e...Rd8WIpcM<br />

Har nu larvat mig och ringt Sofiahemmet som numera är helt privat och där läkarbesök kostar över 2000 spänn och sedan varje blodprov därtill, sedan så säger de att de inte testar vitaminstatus utöver B och D, för det är inte vetenskapligt möjligt att göra. För i helvete vilket jävla skämt. Ska jag behöva dra utomlands för att få dessa vitaminstatus utförda eller?

Har du något belägg för att testerna i dina länkar är vetenskapligt tillförlitliga?
Citera
2018-09-01, 08:25
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Började det i samband med vaccination eller hur gammal var du när det började

...

Ät rikligt med surkål före varje måltid

...

Tar du för mycket vitaminer kissar du bara ut det, så länge det ligger på rimliga nivåer

Just magproblemen började för några år sedan efter en stor viktnedgång, men största anledningen till kosttillskotten är som sagt för att min kost är väldigt näringsfattig då det är mycket viktiga ämnen jag inte får i mig naturlig väg pga svår matfobi mot bl.a. grönsaker. Så surkål etc, glöm del.
Jag vet att kroppen gör sig av med överskottet av vitaminer, men tror ändå inte det är bra att få i sig 2-3 ggr DRI av vitamin x (just multivitaminer innehåller det dagliga behovet flera gånger om av vissa vitaminer). Lär ju tära rejält på levern?

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du något belägg för att testerna i dina länkar är vetenskapligt tillförlitliga?

Visserligen inte just dessa som syntes i länkarna, men å andra sidan har du några belägg för att de inte är det? Angående vitamin a + c tester i allmänhet, som svensk sjukvård påstår "inte är veteskapligt möjligt", Googlade jag vidare och flera sjukhus som Duke University i North Carolina och Mayo Clinic i Minnesota, två av USAs mest ansedda sjukhus, utför dessa via blodprov, så jag tippar på att läkaren på Sofiahemmet och sjuksköterskan på VC ljög för mig / inte visste vad de talade om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback