Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-17, 14:24
  #1
Medlem
Vart i Sverige kan man betala för att få en så komplett som möjlig hälsokontroll som innehåller blodtester som visar vitaminstatus utöver Vitamin D? T.ex. A, B, C, E, osv?
Jag frågar för jag måste ta reda på om jag har några vitaminbrister och i så fall hur illa det är.
Går det att mäta andra saker som exempelvis fiberbrist m.m.?
Jag har redan kontaktat Werlabs men de erbjuder inte vitaminstatus förutom D.
Citera
2018-07-17, 14:29
  #2
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Kontakta någon kommunal vårdcentral.
Citera
2018-07-17, 14:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Kontakta någon kommunal vårdcentral.

Det funkar tyvärr inte. De är snåla och säger att de testar minsann inte något vitaminstatus förrens det finns tydliga tecken på en viss vitaminbrist.
Jag vill bara betala och få testerna utförda utan tjaffs, spelar ingen roll vad det kostar.
Finns det någon privat vårdcentral som kan göra detta? Några tips på ställen som gör det?
Jag har sökt på vitamintester men det är alltid endast vitamin D som erbjuds.
__________________
Senast redigerad av dualdrum 2018-07-17 kl. 14:57.
Citera
2018-07-17, 14:49
  #4
Medlem
Ups! missade att du redan provat werlabs.
__________________
Senast redigerad av glasnos 2018-07-17 kl. 14:53.
Citera
2018-07-17, 15:00
  #5
Medlem
Är du säker på att det finns meningsfulla tester att ta för de vitaminerna?
Citera
2018-07-17, 15:25
  #6
Medlem
Citat:
säger att de testar minsann inte något vitaminstatus förrens det finns tydliga tecken på en viss vitaminbrist.

Är inte det logiskt?
Citera
2018-07-17, 15:30
  #7
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Det funkar tyvärr inte. De är snåla och säger att de testar minsann inte något vitaminstatus förrens det finns tydliga tecken på en viss vitaminbrist.
Jag vill bara betala och få testerna utförda utan tjaffs, spelar ingen roll vad det kostar.
Finns det någon privat vårdcentral som kan göra detta? Några tips på ställen som gör det?
Jag har sökt på vitamintester men det är alltid endast vitamin D som erbjuds.

Knäppt. Jag har då gjort det på det viset! Visserligen 10+ år sedan, och kanske ser annorlunda ut från kommun till kommun....

Men kolla bara upp vilka privata vårdcentraler som finns i närheten av där du bor, och ring dem en efter en?

Googla "Privata vårdcentraler" eller kolla detsamma på Google Maps. Typ..
Citera
2018-07-17, 15:35
  #8
Medlem
Shigrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Är inte det logiskt?

Man kan ha brist utan att tecken är tydliga. Kan vara förtäckta sjukdomar eller vad fan som helst.
Citera
2018-07-17, 15:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Man kan ha brist utan att tecken är tydliga. Kan vara förtäckta sjukdomar eller vad fan som helst.

Man kan ha allt möjligt när som helst utan att ännu visa symptom. Skattefinansierad vård kan av förklarliga skäl inte operera på en sådan basis.
Citera
2018-07-17, 15:49
  #10
Medlem
Shigrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Man kan ha allt möjligt när som helst utan att ännu visa symptom. Skattefinansierad vård kan av förklarliga skäl inte operera på en sådan basis.

Han säger ju att han är redo att betala för det ditt jävla mongo.
Citera
2018-07-17, 15:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Han säger ju att han är redo att betala för det ditt jävla mongo.

Citatet refererar till kommunal vårdcentral. Jag har inget att invända om TS vill göra privata tester, och var heller inget jag kommenterat. Var inte så juvenilt impertinent.
Citera
2018-07-17, 16:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Man kan ha brist utan att tecken är tydliga. Kan vara förtäckta sjukdomar eller vad fan som helst.
Eller hur. När jag var tvungen att gå till vårdcentralen regelbundet mellan 2009-14 så påpekade jag detta en gång:" kan jag lida brist på något kanske? Då svarade Dr:- Jag kan väl fan inte veta vad du lider brist på.
Jag frågade inte mer..
Så tråkig och avog inställning av en läkare när man dessutom ska betala det själv, precis som man måste göra med vissa sprutor i dagens läge, typ: vaccin, som dom ger - mot betalning.
Dom vill alltså inte ödsla tid på att man får reda på vilka brister som kan finnas och vad man kan behöva.
HUR ska man få reda på det då om man inte bor typ i Stockholm, Göteborg, Malmö?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback